I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det bästa mjukvaruprogrammet?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-04-02 01:17

För många år sen pissade jag på att göra beats i dator och har gjort det tills nu, eller jag gör det nu med. Det är inte för att låta tuff eller provokativ. Det är handikappat att klippa med muspekaren, det läggs lätt till minst i timmar att göra beats i dator och det blir inte bättre beats för att man sitter och pillar och kliar sig.

Men akilleshälen ligger i minnet på i alla fall min sampler och jag måste därför ha dator för att göra större projekt nu, remixer och dylikt.

Först blev jag imponerad av garageband, jag har lätt att bli imponerad och hypa något innan jag ens kört igenom det. Det jag blev imponerad av var hur bra instrumenten lät och hur bra det lät när man spelade på keyboarden som jag annars fått ha liggandes eftersom den inte klockar med min sampler. Det jag märkt nu är att det smarta och finurliga som mac gärna kör på fuckar helt när man vill använda garageband till annat än hip hop ejay. Det verkar inte ens gå att ändra tempo/pitch på enskilda uppklippta ljud eller spår t.ex. Det är helt fattigt och det verkar stämma.

Jag har ingen som helst koll på mjukvara och undrar därför om ni vet något som är smart och omfattande men lika logiskt som en sampler när det kommer till att klippa, time stretch/pitch och effekter OCH innehåller mjukvaruinstrument för midi som låter bra. För längesedan provade jag cubase lite snabbt och det verkade fungera helt okej.

Jag vill inte ha något rymdprogram som skall ersätta en hel studio. Jag skulle vilja ha ett program lika enkelt som Acid när det kommer till att klippa, se och flytta samplingar kombinerat med en instrumentdel som fungerar till Mac.

Tack på förhand!

www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels

2010-04-02 23:01
Om du vill ha ett program som innehåller mycket mjukvaruinstrument så är Logic svaret. Det sköna är att du knappt behöver ladda ner någon instrument plugg då Logic har flera synthar, trummaskiner och en bra sampler (EXS24an).
Jag köpte Logic Pro 8 förra året och är sjukt nöjd, innan satt jag i Acid.

Jag vill inte ha något rymdprogram som skall ersätta en hel studio.

Det får du ju tyvärr om du väljer att rikta in dig på de stora programmen, men varför du inte vill ha det förstår jag inte? De stora programmen (Pro Tools, Logic och Cubase) är ju stora av en anledning.

2010-04-04 12:41
Ja men ibland tycker jag att logiken kan försvinna i allt virrvarr istället för att först och främst fokusera på det mest grundläggande.

Att i ett musikprogram i sequensern ha pitch/time stretch direkt på spåret om man ska synka samplingar t.ex. Att inte behöva gå in i en meny och gå en tusendels procent åt gången för att ändra pitch. Nu överdrev jag givetvis.

Men utefter vad jag provat är en bra hårdvarusampler alltid bättre än en dator i det avseendet att det underlättar precis allt.

Ett beat behöver givetvis inte bli bättre för att man sparade två timmar på att inte använda dator och man kan slänga ihop beats snabbt i en dator också självklart.

Men hela handsongrejej är icke att underskatta. En dator slår däremot allt när man ska göra större projekt, remixa o.s.v. Beroende på vilket minne samplern har givetvis, men jag pratar utifrån min som bara har 128meg.

Sen är det säkert olika, jag blir i alla fall lätt frustrerad av att sitta med en muspekare när jag på 5 sekunder hade kunnat trycka ut alla samplingar i step sequensern med fingrarna.

Jag har inte direkt provat mpc, bara pyttelite. Men när jag köpte min yamaha rs7000 var det en enda person som tyckte jag skulle köpa den, alla andra sa mpc och att jag annars var korkad. Jag ångrar inte att jag köpte den.

Det en mpc slår min rs7000 på är att om jag samplar 20 sekunder som jag sen skall klippa upp och flytta till olika tangenter så måste jag kopiera hela 20sekundersbiten och får därmed 40 sekunder av minnet helt plötsligt. Ska jag då klippa upp till 10 tangenter, you do the math. Som jag förstår fungerar en mpc som en sp-1200 att har du samplat ett visst antal sekunder kan du ändra och klippa de sekunderna hur du vill per pad utan att det förändrar eller tar av minnet.

Nu kan det hända att det går att göra likadant på min men de gånger jag testat har det blivit så att om jag öppnar samma sampling fast i ett annat spår/kanal så görs ändringarna på grundsamplingen och ändras alltså inte individuellt per spår.

Men det har jag löst enkelt genom att spela in kortare bitar till varje tangent och sen putsa kanterna på samplingen. För jag har trots allt över 700 sekunder att spela in.

Och ingen sequenser i den årsmodellen av vad jag sett slår min sequenser heller. Step sequensern är jävligt bra.

Jag kan lägga ut samplingar precis hur jag vill, ändra längden på dem i själva step sequensern om jag vill variera det, velocity OM jag inte lägger samplingarna med padsen, om man assignar samplingen till en Pad. Självklart finns Overdub och en eller två varianter till men jag tycker att man bara behöver overdub och step sequenser.

Sen har jag aldrig förstått varför folk med mpc reppar antalet pads så hårt. Spelar man live med sin sampler så visst, men när jag lagt trummor har jag som högst lagt snare och kick samtidigt i overdub i alla fall. Varför skulle jag riskera att fucka trummorna med att lägga hihat med andra handen samtidigt bara för att jag kan?

En annan sak jag inte förstår är varför man tvunget måste lägga ut uppklippta samplingar med pads och få anslagskänslighet på ljuden. Det kan givetvis låta bra och inte lika platt. Men vilken dag som helst lägger jag hellre ut alla samplingar i samma grundvelocity och ändrar volymen/anslaget efter åt när jag mixar beatet.

I en overdub kan jag därför lika gärna använda knappar/tangenter som inte är anslagskänsliga.

Jag är ingen motståndare till mpc, jag bara försvarar min yamaha för folk har verkligen pissat på den och ingen tävlar mot filtren och effekterna i den.

Angående mpc, man kan väl slå av anslagskänsligheten i padsen om man inte vill ha det?

Hur är det när man lägger bas i sin mpc? Som jag förstår det, spelar man in en baston så kan man få den att ligga uppskalad på alla pads precis som på ett piano, ligger den i halvnot steg för steg då?

Hur fungerar det att koppla in en keyboard till sin mpc? Hur låter det om man samplar en lång elpianoton. Kan man använda pitch bend på keyboarden t.ex.

Jag antar att svaret är ja på frågorna men jag måste ändå fråga.

Inget direkt illa ment med det här men när man tittar på folks videor på youtube när de visar sina samplers så är dom i stort sett alltid jävligt dåliga och tar sig själva på alldeles för stort allvar, sitter och trummar i luften och spelar piano i luften medan de blundar och njuter av sina egna beats. Det känns som något typiskt för hiphopungdomar att sitta och njutgunga spastiskt åt sitt eget beat. Hade jag fiskat efter beröm hade jag legat lite lågt med självälskandet i en sådan beatvideo. Med det vill jag ha sagt att jag oftast inte får svar på det jag undrar i sånna videor.

www.alexanderadiels.com

2010-04-04 12:41
Någon kanske har ett bra tips. Sen undrar jag, de här nya Mpc, är det bra kvalité, eller ska dom vara så moderna att dom prajjar med kortläsare och teknologi som gör att det låter skit bara?

Hur hög kvalité är det på en mpc 500, är det mer som en gameboy när man åker bil än en stationär sampler?

Anledningen till att jag frågar är att jag kanske måste reparera och byta kontakter på min sampler. Det är en klassisk förslitningsskada som händer all hårdvara förr eller senare, man får tänka på hur gamla prylarna ändå är om man jämför med mobiltelefoner som sprängs om det regnar på dom. Jag måste byta kablar i mina 1210 också men det är sånt man får räkna med.

Skillnaden på min sampler är att det kanske kostar en del, det vet jag inte ännu, men då är frågan om det inte är värt att köpa en helt ny sampler där jag slipper nojja över risk för glapp i line out/line in.

Elektronikspray har hjälpt helt OK hittils men det är störande att behöva nojja över knaster och glapp i kablarna när man spelar av ett beat.
www.alexanderadiels.com

2010-04-04 13:19
Man kan slå av anslagskänsligheten i mpc ja, finns en "full level"-knapp som gör att allt spelas på max velocity.

Använder man sig av "16 levels", där man kan lägga en sampling i olika pitch över alla pads så är det i halvnoter ja. Jag har aldrig testat koppla in en klav i min (2000xl) men det ska gå utmärkt. Ska gå att lägga upp en sampling över hela klaven tex. Har för mig det var någon som blev smidigare iom 2000xl också. 2000 ska det vara lite krångligare på och ännu äldre vet jag inte alls hur det fungerar.

Mpc 500 är nog mer som en gameboy ja. Tycker den ser jäkligt plastig ut, som alla nya mpc's nästan hehe.

Jag är en sån snubbe som nästan alltid haft datorn som första val genom åren vad gäller beats. Gillar att arbeta i mjukvara, det är enkelt, snabbt och smidigt med funktioner. Bara vana antar jag. Min MPC 2000xl står bara på hyllan just nu, men en trevlig maskin är det ju
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-04 13:38
Ja okej då förstår jag. Kan man om man vill lägga varje baston individuellt och ändra pitchen med knappen individuellt också? Ibland tycker jag inte att det blir ren ton från klaviatur i alla fall och jag saknar att kunna vrida pitchen manuellt för att lägga baston i rätt pitch.

Att man kan göra det först, låta beatet gå, utan trummor, och ratta in pad för pad med baston och sen spela de efteråt. Det räknar jag med att man kan?

Fast jag har använt dator när jag var yngre för ganska många år sen. Det går helt klart att göra bra beats i datorr, det är inte vad jag menar. Jag är däremot 100% säker på att om jag haft min sampler redan från början hade jag lärt mig mycket snabbare och mycket mer.

Fast nu är det ju hur lätt som helst för barn att lära sig göra beats. Det är bara att titta på youtube eller i något forum så har du alla ingredienser. Jag påstår inte att internet inte fanns när jag började men fan i mig nästintill så jag fick chansa och gissa mig fram och det är pinsamt vad jag fick för mig när det kom till hur man kunde bygga beats.

Utan att låta larvig har jag gått en onödig, hård och lång väg och jag blir nästan förbannad när jag tänker på det för jag är som inte bättre än någon annan bara för att jag lagt tid på skit heller. Jag har som inte fått ut något av att inte göra beats på rätt sätt när det kommer till bas o.s.v.

Jag vill säga det som har stört mig mest som jag lagt bakom mig nu. Första hårdvarusamplern jag köpte var en korg electribe es-1, det är ingen fucking sampler!! Den kostade ändå lika mycket som jag köpte min rs-7000 för, visserligen ny men pengar är fortfarande pengar.

Först fick jag vänta fan 2 månader minst innan den kom. Godtrogen och naiv efter att noggrant ha frågat det jag kunde fråga ville jag verkligen att det skulle vara en fullkomlig sampler och ville inte inse att den var för fattig för att göra beats på.

Jag borde sålt skitjäveln på en gång men jag blev sentimental och tyckte synd om den. Man kunde t.ex bara ha tre ljud ovanpå varandra i sequensern. Det var en trummaskin, en bra trummaskin om man vill programmera trummor, men ingen sampler.

Den stal 2 år från mig, jag använde den som trummaskin och hade dator som sequenser, beatsen lät som skit och jag lärde mig ingenting om att lägga bas eftersom pitchknappen var lika stor som en äppelkärna.

När jag fick mer kött på benen och insåg att jag blivit lurad och frågade i musikaffärer så sa samma personer som jag köpt den av "nej det är en trummaskin".

Det dom gjorde var att dom la ribban för vad dom förutsatte att jag i den åldern letade efter, något att trycka på och göra lite trummor med fräcka ljud till.

Det är det värsta, att dom nedvärderade mina ambitioner. Hade jag sagt att jag spelat trumpet i 10 år hade det varit annorlunda, då hade dom inte gett mig en jävla plasttrumpet i alla fall.

Samma sak hände när jag några år senare skulle köpa en porta att spela av beats på. Då blev jag riktigt arg.

Jag fick en korg mini-porta som jag inte alls ville ha men dom sa att den var perfekt för mig. Jag skulle också köpa nya hörlurar och jag sa "jag behöver bra hörlurar för att mixa beats med" Ja okej här har du ett par perfekta för dig.

Dom räckte mig ett par barnhörlurar för 299kr. Jag frågade om de verkligen var de bästa för ändamålet. Ni kan räkna med att jag blev nojjig över situationen, det är mycket pengar att betala när man köper musikprylar och att inte bli tagen på allvar ger upphov till nojja och misstänksamhet. Jag funderade skarpt på om de andra hörlurna de gav mig också var något dom bara slängde fram.

www.alexanderadiels.com

2010-04-04 13:51
När jag sen kom hem och testkörde portan insåg jag att det var sämsta pissportan någonsin. Det gick inte ens att exportera i wav, den lät som skit.

Den här gången tänkte jag säga till på en gång och när jag kom dit igen sa dom "ja nej den är inget vidare, den spelar väl in i mp4 och sådär, inget att ha"

Samma personer, va fan säljer dom den till mig ett par dagar innan för i så fall?

Tänk också på att jag aldrig varit särskilt modig eller haft någon pondus överhuvudtaget. Jag har alltid dragit mig för situationer som dessa. Men den här gången gick jag dit och sa att jag ville ha pengarna tillbaka så jag kunde köpa en bra porta.

Då sa de att det inte fungerade så på musikaffärer och som jag förstår är det så.
Så jag fick ett tillgodokvitto som jag fick sälja av genom att en person från malmö fick köpa en kaoss pad för 500kr billigare genom att använda mitt tillgodokvitto så det enda jag fick ut av alltihop var en förlust på 500kr.

Det här är Jam i göteborg jag pratar om, jag litar ta mig fan inte på dom mer. När jag köpte hörlurar igen för ungefär 2 år sen så var det nog på musikbörsen i göteborg, den gången sa han "ta dom här dom här är för mixning" jag sa att jag hade haft sennheiser innan. Jag hade sennheiser för 2400kr och jag visste att dom inte alls var dåliga för mixning, dom hade bara råkat prajja för jag råkade bryta av kontakten i datorn.

Då gav han mig ett par beyer dynamic som som är helt okej som tur är, dom är inga värstingar men jag gillar ljudet i dom och jag tycker att mixningen låter jämn nog i alla fall. Men att dom skulle vara många gånger bättre än sennheiser förstår jag inte att han kunde säga.

Det är möjligt att märket är bättre vad vet jag. Det enda jag vet är att när jag kom hem såg jag jävla idolungdomarna ha på sig likadana i mickbåset och sen dess har jag sett mina hörlurar uteslutande i mickbås och inte vid mixning.

Det faller som åt helvete om man har fattiga hörlurar som fuckar hela mixningen när man gör beats, då kan man lika gärna skita i att mixa om man ändå förstör mixningen och kanske sänker basen så mycket att den nästan försvinner i slutmixen för att höra det efteråt när man tömt samplern på beatet redan.

Jam i stockholm är däremot bra och det är folk man verkar kunna lita på, jag vill verkligen understryka det, men i regel litar jag inte alls på musikaffärer längre.

Jag bojkottade jam i göteborg efter det och gick till 4sound och köpte en ganska ful men bra Boss porta, den har fungerat jävelen bra och har aldrig hängt sig eller prajjat på något sätt. Det är bra tryck i den också. Mycket bra jävel om man vill spela in sång eller instrument också.

Det jag menar är bara att man som ung är utsatt som helvete när man ska köpa t.ex hörlurar att mixa med, jag måste ju lita på att det dom säger stämmer. Om dom då bara slänger till mig ett par hörlurar är det klart man kan nojja över det sen.

Skärpning måste jag säga till musikaffärsfolk, ta folk på allvar som ska handla, oavsett om ni pissar på hip hop och samplers så måste ni ta folk och folks pengar/tid på allvar.

Vill man bli bra på att göra beats slänger man inte gärna ett år med en fattig sampler åt helvete bara för att man blev lurad.
www.alexanderadiels.com

2010-04-04 14:41
Haha jävlar vad du skriver :P

Du kan inte ändra pitch indivduellt för varje pad om du kör 16 leveles. Det den gör är ju att ta en sampling och lägga ut över alla 16. Så du får finjustera grundsamplingen tills den stämmer bra.

Annars kan du ju göra en bank där du har lagt samma sampling över alla 16 pads istället. Då kan du ändra pitchen på varje då.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-04 16:37
Ja det var vad jag misstänkte att man måste kunna göra så också. Att ha en baston som jag sen laddar in på varje pad i grundform och sedan ändrar pitchen på varje pad. Men när man då ändrar pitchen i en ny mpc, om det skulle skilja sig från 2000 och xl, gör man det med en vridratt eller vrider man med hjulet i menyn för att ändra pitchen och är det i så fall i 10, 100 eller 1000delar.

Jag tippar på att man ändrar pitchen med vridratt.
www.alexanderadiels.com

2010-04-04 17:10
Själva pitchandet av samplingar är nog lika på alla.
Man använder datahjulet (jogwheel) till att pitcha. Ingen dedikerad ratt utan man får gå till pitch och ratta där.

Hm blir väl 10delar då. +-10 är en halvnot

2010-04-04 17:57
Alright, vad använder man fadarna till som finns på t.ex mpc 1000 där det är 2 st och på xl är det kanske 1, kommer inte ihåg exakt.

Det enda stora problemet när man hör sig för angående samplers är att folk tycker alldeles för mycket snarare än att svara konkret på frågor. Dom är fruktansvärt partiska.

Är det någon som vet av egen erfarenhet att en mpc 500 är plastig och opålitlig t.ex? Självklart är en mpc 1000 bättre, det säg väl sig självt. Jag vet inte om whoa är bättre eller sämre än något annat forum men det blir alltid tjaffs när någon ställer frågor om en sampler. Det är som Mac och pc. Fett irriterande. Jag har förvisso aldrig hängt här inne i producentforumet. Kanske av just de anledningarna.

Men det jag inser är att även om jag håller på vinyl och analog for life så är jag inte bakåtsträvare så att jag blir korkad och lägger hinder för mig själv.

Skulle jag välja skulle jag ändå hellre ha en sprillans mpc 1000 om jag kan ha så pass mycket minne att jag kan göra hela remixer innuti den, före att ha ett sound som en
sp-1200. Skulle man vara rik och ha turen att hitta det också är det en helt annan sak. Men det är inget jättestort problem att gå runt renheten i en ny sampler. Det mesta handlar trots allt om vad man samplar och hur det man samplar låter.

Mpcligan pissar på mig för att säga det men jag tycker inte alltid att en mpc 2000 låter underbart, den låter oftast väldigt sjysst, men jag har hört många med mpc 2000 fucka ljudet med runda klumpiga trummor och fattigt rumsreverb i sina beats. Varför vet jag inte och det har säkert påverkat. Det enda jag säger är att jag hellre vill ha samplingsminne före ett uttalat speciellt sound.

Men jag ger full respekt till puritaner som fudgemunk och dom att helt låta bli ny teknik. Jag älskar boom bap och samplingar före allt annat men jag kommer inte bara alltid vilja göra varje beat/låt på det viset och det betyder inte att jag vill göra heat makerz eller fan allt vad dom heter.

Därför är det så svårt att fråga folk när det gäller samplers för alla svarar på frågan som om jag frågar dom vilken sampler dom vill ha utifrån vad dom gör, ingen diss men jag bryr mig väl inte vad folk vill göra med sina samplers eller vad dom har för referenser.

Är det någon här som vet vilka här inne som har mpc´s som verkar kunna svara lite mindre partiskt och som har lite distans till sina samplers.

Jag tittade i den tråden om mpc 500 men det stod bara massa tjaffs i den, fattigt.
www.alexanderadiels.com

2010-04-04 18:50
Du kan assigna fadarna till olika funktioner, tex pitch om man vill. Men det känns mer som något man gör ur ett liveperspektiv. Faktiskt aldrig använt en fader i själva skapandet.

Angående sound så låter en mpc 2000 inte så speciellt alls enligt mig, den samplar ju trots allt i CD-kvalité (16 bitar 44.1 khz). Det man stoppar i får man ut i princip. Låter något intressantare om man däremot samplar saker i 78varv och pitchar ner.
Har ju inget så distinkt sound som en gammal 12bitare har.

Har inte använt mpc 500 men av vad jag har hört så ska den kännas rätt plastig iaf. Jag skulle dock tycka det var lite kul att ha en med tanke på hur portabel den är då den går på batterier och allt. Men som en stående sampler finns vettigare alternativ.
Har man krav på lite extra utgångar och smidigare editering av ljud (vågforms) så är ju en 500 helt utesluten.

Svarar jag så partiskt? Försöker svara så gott på det jag kan. Annars är ju reviews på olika samplers något att kolla in också.

2010-04-05 00:28
Nej du svarar inte partiskt med tanke på att du har klarlagt att du föredrar dator men att du trots allt använt 2000xl. Att föredra och göra klart varför man föredrar är ju skillnad för då vet jag varför du svarar som du gör. Jag menade andra och generellt.

Vad är det som är dåligt med editeringen i en 500?

Utgångar vet jag att det t.ex på en xl ska vara 8 eller liknande? Men jag ser som själva syftet med en sampler/workstation att göra färdigt beatet, mixat och klart, antingen för att spela av till portan och mastra där eller för att exportera och mastra, om det nu inte låter bra färdigmastrat med mastringen i en ny mpc t.ex.

Men det är som onödigt att motsätta sig teknisk utveckling om den inte är fattig och bidrar till att samplern hänger sig hela tiden. Det jag läste om de nya mpc att man kunde drag and drop som en hårddisk när den var kopplad till datorn. Då kan jag ju dra över trummljud jag bunkrat och välja direkt från datorn istället för som jag alltid gjort tidigare, spela av.

Varje gång jag gör ett beat är samplern blank. Jag spelar av de trummor jag vill ha från cd skivor eller band där jag sparat trummor, percussion och bas/effektljud. Det positiva med det är att jag alltid när jag ändå måste välja på nytt väljer nytt och något jag inte använt innan.

Jag kan tänka mig att man kan bli lat om man har ett tiotal snares inne i sin Mpc redan och kanske kör på samma snare av ren bekvämlighet någon gång. Men det kunde ju vara smidigt att få ha en uppsättning basar och liknande som kan få ligga kvar på samplern varje gång.

Men bara det att kunna dra in ljuden varje gång från datorn kan vara smidigt. Enda jobbiga är att man måste flytta dit datan och starta den när man ska göra beats. Det slipper jag när jag aldrig använder den.

Jag har dragit gränsen där, jag är inte så pass hardcore att jag måste sampla trummljud från vinylen för jag har räknat på det och hade jag hållit på det hade jag antingen fått använda samma snares i 5 av 10 beats eller så hade jag fått gjort beats någon gång i månaden.

Jag skulle aldrig sampla något annat än vinyl av ren princip.

Jag ska inte slåss mot någon som samplar mp3 exempelvis men jag kan tycka att ska man sampla ska man leta och köpa eftersom det är en så pass stor del av det. Sen får man ut mycket mer av det eftersom det omöjligt går att i mp3 hitta allt man hittar när man köper skivor.

Jag kan bli lite irriterad på folk som sitter i datorn, laddar hem 1000 mp3låtar och samplar de dom känner igen och sedan får props för att beatsen är så bra. Igenkänningsfaktorn är det enda som får beatsen att låta bra. Att sampla labi siffre eller chaka khan och åka snålskjuts på tidigare storproduktioner.

Det låter bittert, det är inget jag sitter och mår dåligt över. Det är inte min förlust. Däremot skulle det bara hindra mig om jag skulle sätta upp regeln att jag inte får sampla trummor från trummbanker o.s.v. Viktigt att tillägga är att jag aldrig skulle sampla trummor från musik efter 85 eller att bajsa i kyrkan och sampla trummor från en låt med samplade trummor.

Jag kan mycket väl tänka mig att sampla en snare från en mp3låt. Det har hänt så nu vet alla det, men där drar jag också en mycket tydlig gräns. Jag sitter inte och spelar av på spotify för att jag inte orkar gå till affären och leta skivor.

Men jag sätter mig inte emot någon som gör det, jag ägnar inte energi åt det, även som det verkar så just nu.
www.alexanderadiels.com

2010-04-05 00:52
Jag jämför 500 med tex 1000, 2000 osv som har vågformseditering. Vilket kan vara nice. 500 kör på siffror som många äldre samplers. Vilket jag själv iof inte skulle ha något problem med då jag haft gammal racksampler i flera år tidigare. Men att kunna se vågformen när man klipper kan öka arbetsflödet något.

2000 går att uppgradera så den får 8 extra ut, annars har den stereo out som outbyggd standard.

Hehe förlåt men jag har tappat lite av vad tråden handlar om och vad du vill få ut av den just nu. Du skriver väldigt långa inlägg som går ganska långt ifrån din rubrik nu, om hur du och andra samplar hehe :) Vet inte riktigt varför du skriver allt du skriver, känns lite som att du disskuterar med dig själv? Om du möjligtvis är osäker på hur du ska göra kanske? För det är ju ingen förutom du i den konversationen :)
Du blir nog inte lat om du skaffar en sampler med usb och möjlighet att bara dra över samplingar. Man väljer ju hur man vill arbeta.

Jag kör på samma sätt med mpc som med dator. Precis som du hämtar jag mina samplingar från vinylskivor, gräver efter skivor och lyssnar efter samplingar. Börjar med en tom mpc eller ett tomt projekt och kör igång när jag hittat något att sampla och använda.

2010-04-05 13:37
Jag skriver bara vad folk behöver höra utan att dom vet om det.

Fast jag kopplar an till mjukvara i förhållande till hårdvarusampler.

Ja att se ljudspåret är smidigt. Allting är perfekt på min sampler förutom att det hade varit sjysst med ett jättestort minne.

Sen är glappet givetvis synd men det har inte direkt med samplern i sig att göra. Jag tror inte att samplers i regel mår bra av att stå i mörka rökiga kalla hiphopkällare.

Men att putsa samplern med en glasögonhandduk varje dag är inte äkta i alla fall.
www.alexanderadiels.com

2010-04-05 13:40
den här beatet har jag fått spela av från hörlursutgången på samplern, då låter det mycket tunnare och svagare, det blir inte samma botten och tyngd i det, visst kan jag lägga jättekompressor på efteråt men det blir ändå lika smalt.

Jag vet att du fattar skillnaden men det jag menar är hur viktig varje del på en sampler är, alltifrån OS till hörlurskontakten.

www.alexanderadiels.com

2010-04-05 15:10
Haha du tänker så :) Då får vi hoppas folk tar till sig då..

Blev lite sugen på att plocka ner min mpc från hyllan lite nu. Fast har planer på att sälja den, eller kanske sälja av lite delar ur den hehe. Inte så mycket plats då jag precis flyttat till en studentlägenhet samtidigt som man behöver pengar också hehe.

Lyssnade in den där förut och även remixen på din myspace. Tycker det låter riktigt schysst, sköna grejer och skönt sound.

2010-04-06 11:22
Tackar men jag har bättre skit, det jag menade med den var att man hör att den är tunnare beatet för jag har spelat av det färdigmixat i hörlursuttaget på samplern. Man skulle tro att det inte skulle göra någon skillnad kanske men det gör ju sån jävla skillnad.

Problemet med att köpa begagnad sampler är att man kan ju faktiskt aldrig lita på någon som säljer fullt ut om man inte känner personen.

Det positiva med att köpa en nyare sampler begagnad är ju att den lär inte hunnit bli lika sliten i kontakter som en sampler som är minst 10 år gammal.
www.alexanderadiels.com

2010-04-06 12:38
Om den är så mycket tunnare är inget jag tänkte på. Har ju inget att jämföra med hur det skulle låta annars. Plus att det är i rätt komprimerat format där mycket av registret försvinner också. Youtube komprimerar ju en del, sen om det var en mp3a i orginalet blir det ju värre :)

2010-04-06 21:04

Svar; Logic Studio (Endast Mac iofs) annars Cubase (PC/Mac), fast du låter som en FL Studio snubbe.

Sen använder jag Recycle för att klippa upp looparna som jag vill ha dem, drar in dem sen i Battery (trum sampler som liknar en MPC sampler) - KLART!

Kom inte sen o klaga på tid - efter allt knackande på tangetbordet vid det här laget hade du lätt hunnit klippa upp 2-3 låtar.

=)

PaZ!

2010-04-07 21:56
Nej det var inget mp3orginal men jag vet hur du menar, youtube är fattigt emellanåt.

Jag är ingen fruity loops men jag förstår hur du tänker, jag har testat det men gillade det inte.

Alltså i princip av allt jag testat av cubase, acid, garage band och dylika program som kanske är en handfull så måste jag säga att acid är det mest logiska för jag gillar hur man kan ändra pitchen per spår direkt på spåret utan att behöva gå in i en effektlista.

Ska man lägga bastoner direkt i sequensern och får gå in och ändra pitchsteg i arkivmenyn så blir i alla fall jag trött på det, självklart rör det sig om sekunder men i längden och i praktiken ser mand det inte så rationellt, i alla fall inte jag.
Jag blir väldigt trött på att känna mig handikappad med muspekare och kortkommandon.

Däremot lät recycle + battery som en rätt klipsk grej.

Annars har jag tänkt att man faktiskt kan använda sin mpc till att klippa upp och sen använda datorn som sequenser, för har man problem med minne o.s.v så kan man ju lägga i lager och man behöver inte vara rädd att något ska hända med sin mpc för tro det eller ej men mpc har jag hört mer problem om än någon annan sampler, det beror givetvis på att det är så pass många som använder den också, men trots allt är den inte odödlig som många verkar vilja påstå. Jag skulle vilja påstå att ingen sampler är odödlig.

Så som jag ser det är en dator oslagbar när det kommer till minne och sequenser. Vill man t.ex spela piano eller diverse synthar kan man ju sitta och spela in sig själv i 5 minuter och sen plocka ut ett parti, man måste inte sitta och passa rec varje gång och börja om för att passa in.

Fast i min yamaha är det inga problem att göra så så länge jag använder någon av alla de instrument som finns innbyggda för då är det bara att ta ångra och det är inte så jobbigt att ta omtagningar på en 16 bar.

Jag är varken det ena eller andra. Jag är inte som så att jag vill ha en hårdvarusampler för att jag är för otålig för att hålla på med ett beat längre än 30 minuter. Jag ser heller ingen vits i att sitta och nöta med ett beat helt i onödan i flera dagar för många gånger tycker jag det är i onödan och mixandet kan i mitt fall gå över i att man nojar och bara går runt i cirklar genom att lägga till och ta bort saker hela tiden.

www.alexanderadiels.com

2010-04-07 21:57
Så som jag fungerar ser jag det som att det ofta kan bli bäst när man nästan blev förvånad över hur bra en idé lät och inte när jag testat alla varianter och kombinationer 5 gånger om för då har jag tröttnat på alla varianter. Ibland kan det såklart vara bra att testa fler kombinationer men det faller sig ofta ganska naturligt.

Men jag ser det som bortkastat att slänga ut beats och nästan strunta i att mixa volymen rät. Det är ett slöseri med bra samplingar om inte annat. Vissa madlibgrejer som exempel kan nästan vara svåra att höja volymen på i hörlurar för att dom har så vassa ljud med överslag och liknande.

Jag tycker om noggrannet men inte den typen av noggrannhet där man lägger vackra filtar på sin sampler över natten och dammar knapparna eller sitter flera veckor med ett beat och skriver om processen på facebook om beatet ändå låter skit.

Beror såklart på vilken typ av musik man gör.

Fast mycket handlar också om att när det gäller beats så gör jag hellre beats som är lite sämre mixade än vad som går att mixa om jag skulle ge mig in och pilla ännu mer med EQ och mastring än att knappt orka med att göra beats. Inte av lathet utan för att det inte blir roligt och kreativt om det blir för stort projekt varje gång, för finns det chans att ändra och förbättra saker och ting i ett beat finns det också chans att fucka hela beatet.

Och som jag ser det, ett stadigt beat som är mixat väl när det gäller volym och hur ljuden ligger så räcker det gott för min del. Resten handlar om sväng och sound. Jag tror inte att det behöver spela någon roll om det är bra botten i det och noggrant mixat när det kommer till volym.

En Lisa nilssons ljudtekniker hade förmodligen inte mixat beatsen likadant som Oh no mixar sina och han verkar än mer noggrann än madlib och jag tror inte att lisa nilssonversionen hade låtit bättre.

Nu kommer det här låta som sveriges största motsägelse men jag tycker det generellt på det här och ett annat forum jag tittat i verkar handla mycket om att diskutera kring allt som om det var vilket intresse som helst istället för att bara fokusera på varför beats är bra och inte kring att tävla i vem som kan mest termer.

Nu har jag skrivit en bok mer eller mindre om mig själv här inne. Men det var år sen jag var här inne på ett sådant här vis.

Jag menar, är det en tillfällighet att 99% av alla beat making videos på youtube suger röv när det kommer till själva beatet.

Jag startar inget eller påstår att jag är bäst för jag har hört flera här som är bättre än mig för jag brukar lyssna på alla myspacesidor som folk har länkade från sina profiler bara för att få en uppfattning.
Jag säger inte det för att framstå som ödmjuk fast på låtsas heller.

Det jag menar är bara att det skapas alltid kulturer kring intressen som sällan verkar generera hög kvalité när det kommer till vad folk ändå utger sig för att skapa. Precis likadant med folk som utger sig för att måla, dom verkar lägga mest tid på att diskutera sitt eget måleri snarare än att fan måla något och det brukar förstöra när man sen ska försöka hitta svar på exempelvis frågor om samplerköp o.s.v.

Och ni som eventuellt tycker att jag skriver skit eller alldeles för mycket kan vara min gäst och låta bli att läsa.
www.alexanderadiels.com

2010-04-08 02:22
Acid är ju ett program som är heldugligt, aldrig satt mig in i det riktigt. Men jag har alltid använt det förut när jag gjort remixer. Väldigt enkelt att matcha tempon på en accapella för att falla på plats till sitt eget beat eller liknande.

Har nyligen lärt mig lite (ytterst lite) ableton live, men verkar vara jäkligt tungt för alla ändamål.

Cubase har ju förövrigt pitch som inte kräver att man lägger som effekt. Högerklicka på det man vill pitcha så får man upp meny med "process" där man kan köra pitch shift och ställa in.
Fast jag kör hellre någon mjukvarusampler att lägga upp alla samplingar i än att pitcha saker direkt i sequencern.
Short Cirquit är mjukvarusamplern jag kör med nu, som dessutom är helt gratis och schysst i min mening (faktiskt en mjuksampler som såldes förut så det är ingen "free" i den benämningen). Finns en riktigt skön klippfunktion direkt i samplern som liknar Recycle. Man kan tex klippa upp en loop till varje tangent men man behöver inte klippa hela loopen i ett streck till varje tangent som Recycle gör. Utan man kan tex lägga slag ett i loopen på C1, sen kanske ta en senare del i samplingen och lägga på C#1. Ta bara dom delar man vill. Fast kanske finns i recycle med, bara att jag inte utforskat nog.

Halion har alltid varit mjuksamplern jag kört med innan när jag kör med dator. Men iom Win 7 så funkar inte den cracken jag förr använde. Men inget jag gråter över nu sen jag hitta Short Cirquit iaf. Saknar väl dock lite saker och flowet jag hade med Halion. Men det kommer nog tillslut.

2010-04-08 02:23
Short Cirquit version 1 använder jag, finns en version 2 som inte alls var lika smidig vad gäller importering av samplingar.

2010-04-08 10:21
Alex-Adiels P24; Tungt beat du la upp där, riktigt tungt.

PaZ!