I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2010-03-26 12:29

Börja Dj:a

Tjo! Jag har redan sökt i forumet men tror det är något fel på den funktionen, hittade inget så jag skapar en tråd tänkte ja.

Behöver lite råd av er som Dj:ar nu. Det är så att jag har blivit väldigt sugen på att börja dj:a och tänkte nu ta tag i det!

Jag har ingen stor vinyl samling och har inte tänkt att skaffa det heller för att börja lite smått. Bor i Barcelona och det finns oändligt med barer o klubbar så det är perfekt att börja med, men jag ser att det på nästan alla ställen finns digitala möjligheter (Mp3 controllers m.m) och det är väl det smidigaste. Kan inte speciellt mycket om det så jag tänkte fråga er som vet bättre:

Vad behöver jag för att börja Dj:a på enklaste sätt, i form av mjukvara och hårdvara? Övriga tips om Dj:ing överlag är också välkommet eftersom jag är heeelt grön :)

Ciao!

www.soundcloud.com/hjalleprod
Rappare

2010-03-26 16:50
Ska du DJa "digitalt" eller köra mer turntableism?

Finns så mkt olika saker i det ämnet. Kolla runt lite på youtube m.m.
 ööööööööööööööh

2010-03-26 17:14
Har en EKS XP10 du kan få köpa billigt . Perfekt o börja med .

2010-03-26 17:37
heddetheman: Jag hade nog tänkt digitalt eftersom det logiskt känns som enklast om jag ska börja utan att behöva köpa massa utrustning..

Okej blir nog lite drygt o få till barcelona :)

2010-03-28 18:37
ingen som djar h'a'r?

2010-03-29 00:54
mp3-controllers är rätt så långt leksaker. Serato Itch kunde vara något för dig, har inte själv testat. Trivs bäst med att spela på 1200or eller occasionally cdjs.
Still in the bridge

2010-03-29 14:04
han åt i den stilen verkar passa bra, enda problemet var att dom var inte så billiga :S Men tack, något konkret :)

2010-03-29 18:36
hittade iofs på Thomann för 800 spänn så det ska man kanske inte klaga på :p

2010-03-31 11:57
jag håller på endel här i stockholm, visserligen mest mods/psyk/soul. man hade vart fullbokad i barcelona garanterat iaf. :)

jag hade satsat på ett par cdj om jag var du. bygg en egen liten samling cds med det du verkligen gillar. lyssna på lite dj set med liknande djs, gärna lokala om du kan hitta, kolla vilka ställen dom spelar på. gör en mix cd som demo med vad du tycker är det bästa låtarna ur nice dj kväll. bränn några ex och gå till ställena du kollat upp och ta reda på vem som har hand om bokningarna och ge dom en cd.

Devil McDoom - http://www.twitter.com/doomsthlm

2010-03-31 12:49
devil: Ah det låter som en bra ide, har dom cd decks på dom flesta ställen eller är det nått man får räkna med att köpa själv?
Okej men ska man bränna ut snipps då kanske så de inte behöver lyssna på hela skiten utan 30 sek från varje? :p

Tack för tipset, lät riktigt bra

2010-03-31 13:08
en dj utan egen utrustning hemma, du hör hur det låter... du kommer behöva köpa utrustning till dig själv. men de flesta ställen har technics och cd spelare, iaf ställen som har en musikansvarig dj bokare. det är väl främst dom man vill åt för dom har oftast redan en publik, så man inte behöver dra så mkt folk som dj. cdn måste vara mixad som ett dj set annars är det nog svårt att bli tagen seriöst. hehe
Devil McDoom - http://www.twitter.com/doomsthlm