I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med midiklaviatur!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-02-23 22:58

Hjälp med midiklaviatur!

Halloj, Det är så att jag ska köpa nytt midiklaviatur. Den jag har nu finns de inga instrument på bara ett långt piano. Finns de nåt man kan köpa med instrument på? och gåre o köra dom instrumenten man har då på pianot på tex, Fl studio? och en till sak, hur går man till väga med att spela på ett sådant? jag sitter mest nu o klickar i fl och får fram nånting skönt tillslut. Äre samma med midiklaviatur? Om man inte är piano kunnig på keyboard eller nåt lär man sig de då eller är de bara en talang man har såfall?!

2010-02-23 23:27
Så vitt jag vet så har midiklaviatur inga inbyggda ljud utan kopplas till datorn. Annars är det en synth du tänker på eller digitalpiano
The End!

2010-02-24 00:33
k-mp. Använd tangentbordet till att börja med. det är ganska skönt :)
bara att lägga till microsoft synth mjukvara i FL.

Midi klaviaturer har inga ljud utan skickar signaler om hur
hårt och vart du trycker på det.
Ska du ha ljud så är det en synth du söker och dem kostar en hel del.

M-Audio KeyRig 49 är att rekommendera. Riktigt nice klaviatur!
har inget själv men har testat hos en polare + att ingen jag sett har sagt nåt negativt.

Du får den för runt 1000:- på t.ex 4sound.se
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2010-02-24 00:36
dom instrumenten du pratar om är vst plugar som man kan köpa eller "köpa"
WOBB WOBB WOBB
http://myspace.com/mangeladubz

2010-02-24 14:00
zillio kolla vad jag skrev, Sitter ju med tangentbordet nu?:P och jag vill ju också liksom utvecklas ellerhur? Så därför behöver jag få tag på nå härligt synt som ni nu pratar om.

zky Nej de menar jag inte. alltså jag vill ha nåt o spela på inte nån plugin?

2010-02-24 15:08
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-24 15:25
För att spela in en (MIDI-)signal från ett klaviatur kan det vara en fördel att inte side-chaina frekvenser under 300-400 Hz (och eventuell efterklangstid). Har du en "svepbar tonkontroll" justerar du till en början den additiva ljudsyntesen. Denna ligger oftast vid >0.

När du väl börjat spela in kan det vara bra att eliminera svaj genom en klassisk effekt-retur (via MIDI-thru), för en ren transientåtergivning

Hoppas dte var till nån hjälp!
/Johan S.

2010-02-24 15:52
Neli, Lite för mkt pengar faktiskt xD

johan, hajar inte riktigt vad du menar, troru vi skulle kunna tare på msn eller nåt?

2010-02-24 22:34

en sån eller liknande borde du kunna hitta för under 2000 kr.
bara o plugga in i ditt FL o sen spela med dom synthar o ljud du har där.
om du inte kan spela så är det ju bara att träna. du kan ju alltid redigera midinoterna i efterhand så det är så tight som du vill.
fördel med rattarna o reglarna också om du vill spela in automatiseringar i stället för att sitta o rita in dom.

2010-02-24 22:49
Tack danet ! Har hittat min dröm grej ;D hehe men vad vad heter den? skulle va bra med ett namn ;)

2010-02-25 03:53
Edirol pcr-800
WOBB WOBB WOBB
http://myspace.com/mangeladubz

2010-02-25 08:13
Ja har en CME UF6 till salu annars om det kan vara intressant??
1500:-
Kalliistudios©
2:avåningen

2010-02-25 11:18
andra våningen. Ja det skulle vara riktigt intressant! Sugen påren ;)