I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Eget beat.. ett måste?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-02-11 20:47

Eget beat.. ett måste?

Hej!

Jag har nyss börjat skriva mina texter, fixat program så jag kan enkelt göra beats.

Tyvärr, så är jag inte så skillad i det, jag har klickar runt i nätet och hört grymma beats som andra folk har gjort. Jag började utforma mina texter så de passade relativt till alla dessa beats. Min fråga är, som en rappare som har nyss kommit in i rap-världen, är det helt förbjudet att använda ett beat som någon annan gjort?

Jag vill gärna höra era tankar, och åsikter!

Jag skrev även detta inlägget i "Allmänt om whoa" men jag antar att jag förmodligen får mer svar här.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2010-02-11 21:15
Ta freebeats då... finns määäängder... annars gäller copyright
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!

2010-02-11 23:03
Som RK-studio sa, kör på freebeats gå bara in på "beats" forumet, där finns en hel drös av dom.
 http://www.Myspace.com/Biggis91
Producent

2010-02-12 08:02
Jag skrev även detta inlägget i "Allmänt om whoa" men jag antar att jag förmodligen får mer svar här.

hehe det var jag som antog :)

och som jag sa, freebeats finns i beats forumet bara vraka och välja.

annars om du kör på kändare instrumentaler är det typ okej, så länge du inte tjänar ett korvöre på låten.
Producent

2010-02-12 09:58
Eller köp beats på t.ex. Rocbattle.com för en billig penning.

2010-02-12 11:32
vafan. ta och rappa på vilket beat du vill. instrumentaler eller andras beats eller whatever. om du är ny så borde du bara träna upp dina rapskills först och främst.

Producent

2010-02-13 15:18
De flesta rappare rappar på andras beats på sina mixtapes.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2010-02-17 15:36
Freebeats och instrumentaler. Obs att "Free Download" inte betyder samma sak som freebeat bara.

2010-02-17 23:01
Jag tycker att freebeats/instrumentaler är helt okej när det gäller free låtar(alltså låtar som släpps free och som du inte tjänar pengar på)
När det väl kommer till skiva osv så är Egenproducerade beats ett måste!
Inte bara för att åka dit på copyright och sånt.
Mycket tycker jag själv handlar om, att när man gör en skiva, vem vill höra många andra rappare göra på samma grejer till sina t ex utan att man kan göra ett piss åt det?

Så free är helt okej vid free låtar, men vid skiva är det inte det..

//Dean Ashton
 All music is good, it all depends on how accurate you are..