I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vill steppa upp min mixning ett snäpp

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2010-01-26 20:56

Vill steppa upp min mixning ett snäpp

Yes! Vill steppa upp min mixning ett snäpp eller två. Så tänkte starta den här tråden för att jag vill ha svar på mina frågor och inte läsa i dom gamla mixnings trådarna som finns.

Till att börja med så berättar hur jag går till väga i början innan mixning sker. Jag gör beats i reason och lägger på eq's osv på tracks o samplingar, exporterar track för track till Propellerheads Record vilket vi använder för inspelning( vill inte ha inlägg om att jag bör byta program, vilket jag ju bör men inte just nu, för att Record inte stöder pluggar) efter att ha ställt in lite nivåer, lagt nån effekt och spelat in och är nöjd kommer jag dit där jag blir fundersam.

Det handlar inte om inställningar på eqs osv= ) utan det jag undrar är mer en generell fråga angående arbets sättet tror jag.
tidigare har jag dragit ner "Master regeln" på mixern för att undvika att det klipper. Men undrar om det är smartare att behålla den på 0db och dra ner varje enskilt ljud och jobba sig uppåt? borde ju man kunna få mer volym och tryck i grejerna utan att köra allting stenhårt eller? Hur gör ni?

Efter mixning exporterar jag ut låten och kör den o cool edit för att kunna lägga på limiter och exportera i önskat format. Men har inte fått upp volymen önskvärt utan att det ska låta skit. Har en waves L3 limiter, hur gör jag för bästa resultat när limitern ska på?
Om ni har tips angående stereoimager/stereobreddning för att få vidare ljud släng gärna in en åsikt= )


Blev långt men ville ha så få missförstånd som möjligt, nåt ni undrar så fråga på. Grymt tacksam för svar, disskusioner och dina synpunkter.

Peace

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.