I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vill steppa upp min mixning ett snäpp

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-01-26 20:56

Vill steppa upp min mixning ett snäpp

Yes! Vill steppa upp min mixning ett snäpp eller två. Så tänkte starta den här tråden för att jag vill ha svar på mina frågor och inte läsa i dom gamla mixnings trådarna som finns.

Till att börja med så berättar hur jag går till väga i början innan mixning sker. Jag gör beats i reason och lägger på eq's osv på tracks o samplingar, exporterar track för track till Propellerheads Record vilket vi använder för inspelning( vill inte ha inlägg om att jag bör byta program, vilket jag ju bör men inte just nu, för att Record inte stöder pluggar) efter att ha ställt in lite nivåer, lagt nån effekt och spelat in och är nöjd kommer jag dit där jag blir fundersam.

Det handlar inte om inställningar på eqs osv= ) utan det jag undrar är mer en generell fråga angående arbets sättet tror jag.
tidigare har jag dragit ner "Master regeln" på mixern för att undvika att det klipper. Men undrar om det är smartare att behålla den på 0db och dra ner varje enskilt ljud och jobba sig uppåt? borde ju man kunna få mer volym och tryck i grejerna utan att köra allting stenhårt eller? Hur gör ni?

Efter mixning exporterar jag ut låten och kör den o cool edit för att kunna lägga på limiter och exportera i önskat format. Men har inte fått upp volymen önskvärt utan att det ska låta skit. Har en waves L3 limiter, hur gör jag för bästa resultat när limitern ska på?
Om ni har tips angående stereoimager/stereobreddning för att få vidare ljud släng gärna in en åsikt= )

Blev långt men ville ha så få missförstånd som möjligt, nåt ni undrar så fråga på. Grymt tacksam för svar, disskusioner och dina synpunkter.

Peace

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-27 00:22
Använd kompressorn.
Du får högre volym men det slår inte över lika lätt.

Fungerar i alla fall för mig. men du kanske använder 30 spår till dina beats? :)

Peace

Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2010-01-27 03:34
Mixern:
Kör solo igenom alla dina instrument/ljud/samplingar och kika samtidigt på DB mätaren på kanalen, inget av dessa ljud ska slå rött (slå över)

Slår det rött på main regeln? dra ner den tills den är på grönt/gult..Kika också på compressor/limiter på instrument som t.ex trummor.. dom brukar slå över först av alla..
Undvik också onödig bas på instrument som inte behöver det, Ex piano, strings och annat gott..

Exportera ut sedan den färdiga instrumentalen i Wav 44100hz. Släng in den för mastring i program som t.ex Cubase 5, Wavelab mm..
Börja med att köra Normalize 0db....
Använd dig sedan utav: Multibands compressor, Maximizer/limiter, stereoenhancer..
Multibandscompressor putsar du upp det sista i instrumentalen..prova så märker du garanterat att din instrumental inte längre låter tråkig..

stereoenhancer är bra för att breda ut det hela mot stereo. du bör bredda den 70-75%...

Limiter, fläska upp så mkt som det går utan att instrumentalen låter skit (prova dig fram) Output borde inte ligga på över -2db

Prova detta så ska du se att du inte längre har några problem=)

2010-01-27 11:26
säger bara youtube is your friend..

Länk till http://www.youtube.com/watch?v=wovAZFVLSxI

kolla denna snubbes tutorials. Riktigt lärorika!

lycka till!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2010-01-28 11:13
Har du testat T-Racks? Ett bra Masteringsprogram som jag använder. Först mixar jag de bra i Reason, sen mastrar jag med T-Racks. Funkar bra för mig!
Ladda ner ALL IN 1 MIXTAPE:
www.leontinproductions.se

2010-01-28 15:35
T-Racks låter intressant. Kör själv med Reason. Är dock ingen höjdare på mastering.

2010-01-28 19:00
T-Racks är skitenkel, efter man lär sig lite kanske :) Men annars har den förinställda masterings! Kan skicka den till dig om du vill.
Ladda ner ALL IN 1 MIXTAPE:
www.leontinproductions.se

2010-01-28 21:40
Vore kanon !

2010-01-29 12:55
Grymt tacksam för svar!

Extra tack till Dobber som gav mer ingående svar angående varje punkt. Är lite intresserad vad ni kan tänkas rekomendera för multibands compressor samt stereo enhancer

peace
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-29 13:39

2010-01-29 15:11
Tackar Leontin, ska checka in den där. Jobbar med en EP som ska släppas 20/2
och med ett 06:30 till 15:00 och allmänt stressig vardag så börjar jag ju bli insane = P

peace

2010-02-01 12:08
Om huvudregeln "slår över" bör man inte sänka regeln där, utan i stället se till så att de inskilda kanalerna sänks så att det inte distar. Anledningen till detta är för att man kan få distorsion i summeringen, vilket inträffas före masterregeln. I det fallet går det inte att åtgärda problemet genom att sänka mastern.

preach-beats: Jag tycker även att du verkar försvårar ditt arbetssätt genom att byta plattform tre gånger under varje projekt. Har du övervägt att hitta en annan plattform där du kan göra allt i samma program?
I Cubase, Logic eller Pro Tools kan du genom Re-wire använda Reason på samma sätt som du gör idag, men utan att behöva byta program.

Producent/Songwriter
www.myspace.com/pitchtunes

2010-02-01 15:55
maximaster: det var lite sånt jag ville veta angående behålla mastern på 0.00db
För mig är det rätt lugnt, beatsen skapar jag hemma hos mig. tar med mig tracksen när det är dags för inspelning. att byta skulle betyda att jag skulle bli tvungen att göra beatsen där vi spelar in. och kan inte sätta mig ner när idén poppar upp. Så där är nackdelen, har funderat starkt på det men är så onödigt när jag inte gör beatsen på den datorn

2010-02-02 20:59
Mitt starka tips är att inte använda massa "superpluggar" om du inte vet hur du ska hantera inför en mix, samt mixa med "Rätt" volymstyrka, i mitt fall betyder det att jag inte har lika högt som vid vanlig lyssning.

Se till att inte trycka ihop allt för mycket med kompression, varken före eller efter mastring. Vid fel eller överdriven komprimering kommer det låta skit i alla fall. Om du har mycket reverb i din mix kan det också handla om reverbets inställningar. Om du ställer in reverbets så att du har mer "Pre-delay" så kan det också ge mer "tryck" i mixen.

Jag brukar ofta tänka att mixing handlar om prioritering, vad ska höras mest/vara längst fram i mixen och vad borde vara lite längre bak? Vilket "ljud" är det som får fram drivet eller svänget i låten?

Rensa upp sånt som är onödigt. En kick eller en bas kanske har onödigt med diskant, en samplad hihat eller en snare kanske har onödiga basfrekvenser som du kan plocka bort. Var inte heller rädd för att panorera mycket.

Håll masterregeln på noll.
Twang System fi de werl

2010-02-02 22:12
Ska du mastra beats? Då tycker jag du ska skippa det helt och bara mixa det sen låta det vara.
För beatet blir ju endå mastrat när du gör klart hela låten senare.

Om det är mixning av hela låtar du menar så gör jag såhär:
Efter all inspelning lägger jag endast en compressor som tar bort alla höga toppar.
Sen en eq, så ljudet blir lite renare osv.
Det är allt jag lägger, kanske en reverb ibland,
Sen låter jag Multibandskompressorn göra jobbet sen vid mastringen.

Kan förklara mer om du addar msn eller något liknande
 All music is good, it all depends on how accurate you are..

2010-02-04 13:45
tacksam för alla svar = ) har fått tips nu så jag känner mig stadigare.. och härifrån kan jag nog inte göra mer än att lära mig och expermimentera. TACKAR

peace