I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Guide] Gruppera i Adobe Audition.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2009-12-29 23:54

[Guide] Gruppera i Adobe Audition.

Jag har grymt tråkigt, så jag tänkte försöka göra nånting nyttigt.

Varför gruppera? Jo det finns mycket bra som kommer ifrån att lägga sina kanaler i en grupp, men framförallt handlar det om enkelhet.
Lägger du t ex overdub kanalerna i en grupp så kan du styra alla dessa kanaler med en enda regel, istället för att behöva justera var och en för sig varje gång du ska göra en ändring.
En annan anledning är att du kan spara kraft ifrån datorn, för om du lägger overdubsen i en grupp så kan du t ex använda en enda EQ på hela gruppen, istället för att gå in på varje enskilld. Du kan även använda en kompressor eller en annan effekt för att "limma ihop" spåren och få dom att låta mer enhetlig.

Vad är skillnaden på en Grupp och en Bus? Jo om du lägger kanaler på en Bus och sänker volymen så kanske du märker att ljudet fortfarande finns kvar? Det är för att när du "Bussar" eller "Auxar" en kanal så skickar den bara en viss del utav ljudet vidare, medans orginalet stannar kvar på masterkanalen. Skickar du den däremot vidare till en Grupp så "routas" kanalen om till den gruppen och sänker du då ljudet så följer även orginalkanalen med.

Hur gör man en grupp i Audition då? Jo det ska jag berätta för er i följande bildserie. Nu använder jag Audition 3.0 men jag tror det är samma princip i både 2.0 och Cool Edit. I ProTools och andra program så har jag för mig att man kan skapa en grupp på samma sätt som man gör en Bus medans i Audition är det lite mer avancerat (eller så löjligt enkelt att man inte tänker på det, så var det för mig).


Som ni ser på bilden så har jag skapat en session där det ligger en kanal med beatet, en kanal med main rappen och så 4 kanaler med Overdubs. Och nu vill jag lägga dessa på en och samma grupp, då gör man såhär.


Då klickar ni på Master längst ner på en utav kanalerna (Jag valde den längst till höger för att då hamnar Gruppen på höger sida av den kanalen så jag slipper hålla på att flytta och grejja). Och sen trycker ni på Add Bus. Jag vet, det är konstigt att jag förklarar skillnaden på en Bus och en Grupp och sen gör jag ändå en Bus, men häng med så får ni se vad man gör för att få den att agera som en grupp.


Sådär, nu har ni en till kanal som alltså heter "Bus A". Ett tips är att döpa om den till t ex "Od Grupp" så att ni kommer ihåg att det är en Grupp och inte en Bus. Sen om ni ser vart jag lagt muspekaren så är det så man gör för att "Senda" eller skicka iväg en viss del av signalen till Bussen, och så ska ni alltså INTE göra i detta fall.


Klicka istället där det står Master i Output delen och ändra den till "Bus A" som jag gör på kanal Od4. Det ni gör då är att bestämma vilka kanaler som ska och som inte ska skickas till denna grupp.

Och sen var det färdigt! Bara att börja kasta på effekter och göra det ni vill!

Du kan fortfarande göra ändringar i dom enskillda kanalerna på vanligt sett, t ex om du vill panorera ut dom åt olika håll eller om nån kanal ska ha någon speciell effekt. Men detta kommer förenkla både ditt och datorns sätt att arbeta med ljuden.

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se