Ingen Bryr sig
Har ni tänkt på att alla nästan skiter i producentens jobb? Varje gång man snubblar in på någon låt på ex youtube så ser man fullt men kommentarer som : Vilken bra låt Älskar den. Du är duktigt Vilka bra röst. osv... Men aldrig är det någon som frågar vem producenten skaparen av beatet är. Jag tycker det är tråkigt för utan producenten blir det ju ingen låt? Alltså Producenternas jobb betyder inget för de mesta. Har ni tänkt på det?
Mina Beats och texter kommer från hjärtat.
Producent
2009-12-29 14:55
dom tycker ju inte att låten är bra utan att gilla producentens jobb :) visst? sen så är det ganska många som faktiskt bryr sig om det och frågar osv. kanske inte i audio forumet då alla spelar på instrumentaler och freebeats där.
dom tycker ju inte att låten är bra utan att gilla producentens jobb :) visst? Sant. Men många som inte tänker på det.
Så var det för mig innan jag började syssla med musik.
Man tänker " shit, skön låt, najs musik, ". Utan att ens tänka på vem som kan ha producerat det. Jag själv tänkte typ. Skön låt. Musiken bara fanns där. Men inget man tänkte på. Alltså vem / Vilka, Som har gjort den . :>
När jag var liten lyssnade jag alltid på instrumentalerna först.. Alltså, var den bra producerad med sköna slingor så gillade jag låten.. Lite så är det fortfarande.. Men tror det beror på att jag själv producerar, då kanske man lägger mer märke till mästerverken i bakrunden..
Bättre med en lite sämre sångare/sångerska på något bra producerat än någon bra sångare/sångerska på något dåligt producerat. Produktionen håller upp hela saken enligt mig. Kan inte lyssna på en riktigt bra rappare om beatet är dåligt. Hur väl personen än må skriva och flowa över det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2009-12-29 20:56
Bättre med en lite sämre sångare/sångerska på något bra producerat än någon bra sångare/sångerska på något dåligt producerat. Produktionen håller upp hela saken enligt mig. Kan inte lyssna på en riktigt bra rappare om beatet är dåligt. Hur väl personen än må skriva och flowa över det WORD!
Bättre med en lite sämre sångare/sångerska på något bra producerat än någon bra sångare/sångerska på något dåligt producerat. Produktionen håller upp hela saken enligt mig. Kan inte lyssna på en riktigt bra rappare om beatet är dåligt. Hur väl personen än må skriva och flowa över det Håller med dig fullt!
Asså jag tkr det är synd att producenten inte ofta får en klapp på axeln,
eller bra jobbat.
Jag sitter och proddar beats hela tiden,
Men det känns så tråkigt att ingen uppskatar dem riktigt.
Den enda Producenten som kan leva på sina beats är nog Dre.
Kanske därför han är King of tha beats med.
dom tycker ju inte att låten är bra utan att gilla producentens jobb :) visst? Du har rätt, men inte får producenten lika mycket beröm som sångaren/sångerskan.
Det är det jag tkr är synd, producenten borde få lika mycket beröm, nästan mer.
Word, dock gäller det mest inom svensk hiphop och amerikansk mainstream hiphop att ingen vet eller bryr sig om vem som har proddat. Inom amerikanska underground-kretsar brukar producenterna alltid få props.
Beat the odds like an abusive freak show owner
Asså nu är inte jag producent eller liknande, men kan delvis hålla med här i tråden om det här, men det känns ändå som majoriteten av tillexempel whoarappare kör mest på freebeats och instrumentaler? För jag menar (ingen reklam haha!) jag släppte en singel till min kommande platta, där skrev ju jag i låtnamnet vilken producent som har proddat låten, just för att han har ju proddat beatet åt just mig, så därför måste han ju få props för det! Jag är inte säker men det känns ändå som om det står: "Artistnamn - låtnamn" gentemot "Artistnamn - låtnamn (prod. Producentnamn)" Så lägger man ju lite tyngd i orden att lixom "Han har gjort en stor del av låten, tänk på det!" Ungefär, nåt sånt, svårt att förklara om man säger så...
Den enda Producenten som kan leva på sina beats är nog Dre. jag hoppas det där var ett skämt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
^ Haha, vi får hålla tummarna :)
Beat the odds like an abusive freak show owner
jag hoppas det där var ett skämt.. Ja, på ett sätt.
Men det är han som värkligen är känd för sina beats.
Vi har en del kända svenska proucenter med endå många som är okända.
Eller så har du inte så stor koll själv på producenter ;)
NU förtiden har det ju blivit mycket populärare med producenter dock. Jag har sett på flera skivor hur en sticker skriker ut "CONTAINS PRODUCTIONS BY TIMBALAND, THE DREAM, R. KELLY & POLOW DA DON" tex. Ibland ser man ju bara vilka som har proddat istället för att lista hitsen som skivan innehåller (som var vanligt förr) Quincy Jones hade nog inte en tanke på att sätta sitt namn på en sticker på framsidan när han producerade Michael Jacksons Thriller. Så oroa dig inte, det ser ljusare och ljusare ut för producenterna! (Speciellt med tanke på att producenter släpper sina egna skivor allt mer. tex Daft Punk, Timbaland och Swizz Beatz)
www.myspace.com/oscardvine Min musik, dans och allt annat: http://oscardvine.wordpress.com/ http://soundcloud.com/oscar-dvine
Eller så har du inte så stor koll själv på producenter ;) Haha jo då!
Beats är nästan orsaken till att jag började lyssna på hiphop.
Varje låt jag hör, tar jag reda på producentens namn osv.
Jag orkar inte skriva ner alla kända hiphop producenter bara :)
NU förtiden har det ju blivit mycket populärare med producenter dock Kanske det är så för producenterna har tröttnat att inte bli kända ;) HAha.
Men det är som du säger. Man kan hoppas på det :)
Allt handlar om reklam. Säljer producentens namn skivor, då skyltas det. Är producenten helt okänd, då får det ligga med liten text i bakgrunden för att få plats med det viktiga som faktiskt får produkten att sälja. Har du gjort en superhit, då är de det som står. Har du gjort en feature med någon känd, då är de det. Har du fått en grym recension från någon känd tidning, thats it! Det handlar om det som fångar lyssnarens öga. Står det en massa drabbel med namn och saker man inte bryr sig om så kan det snarare vara dålig reklam som får lyssnaren att plocka fram en annan skiva/låt/sida den fastnat för istället. Medans står det bara det viktiga, som riktar sig till rätt publik, då får man skiten såld. Är personen verkligen intresserad av vem som producerat låten så tar personen (som t ex du då TheLegacy) reda på det, medans trycker man upp det i ansiktet på dom så vänder dom oftast ryggen till.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
http://www.wnstudios.se
Mankind_is_Fucked : De ligger nog en del i vad du säger
Producent
2009-12-31 02:50
När jag lyssnar på musik så lyssnar jag på musik -när allt kommer omkring. Även om jag uppskattar en bra text, röst, flow eller delievery. Men jag tror att super producenten har förstört en del. Nu väljer artister ibland beats efter namn och budget. De väljer inte beats med öronen. Förut var det mer stilar och in-house producenter som; EPMD, Mobb Deep, Wu-Tang Clan, Gangstarr o.s.v.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Men aldrig är det någon som frågar vem producenten skaparen av beatet är. Sorry, men jag ser alltid folk som frågar om vem som gjort beatet. Vi kanske har checkat annorlunda grejer... Håller med om det soulbro9 0 sa också. Det är typ inne och göra beats nu. Det var inte så populärt när jag börja t ex i början av 2000.
Så Filthy får ingen propps i Afasi & Filthy?
Vet inte, tycker många ger propps, men som Timbaland säger det är skillnad på en producent och en pianoman. Förr i tiden stod det alltid: Text: xx Musik: xx Framförd av: xx Det sagt klart alla vill stå i rampljuset men frågan är om de förtjänar det, jag tycker generellt artisterna ger bra mycket mer än producenten. Producenter som släpper plattor är värda propps, Neptunes, Dre, Timbaland, Scott, Will, Babyface osv osv.
Glenn?
De där Dr.Dre och J.Dilla snackas det väl lite om...