I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mixning för en "mjuk" refräng?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-12-01 00:58

Mixning för en "mjuk" refräng?

Har undrat hur folk gör i sina refränger när dom har en mjuk ton liksom. Ska se om jag kommer på någon refräng som är liknande....Toppen - Vara Mig Själv till exempel. Låter som om han sjunger ut en vokal (o) i bakgrunden. Svårt att förklara men om någon fattar så vill jag veta hur man gör. Finns det någon speciell effekt som får rösten mjuk när man halvsjunger lite?

Vore gött med tips

2009-12-01 05:13
stämmor kanske?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-01 12:41
Tänker du på pads?

Du kan lägga en eller flera enkla toner i bakgrunden. De ska vara låga så de smälter in och knappt hörs. Man använder det för att fylla ut så det inte ska låta så tomt.
Jag är bättre än de flesta, men sämre än de bästa.
Netplay ute snart.

2009-12-01 13:34
Hoodies:
Exakt, det var det jag trodde :)

Tack

2009-12-01 14:27
Spela in refrängen så som du vill att den ska höras huvudsakligen. Den har du som vanligt i mitten. Sen spelar du in den två gånger till och har på låg volym i både vänster och höger. Panorera den ganska mycket, vänster 30, höger 30 t.ex. Så får du ett fylligt ljud. Att lägga stämmor måste du lära dig, man förstår när man förstår. Lek runt lite efter att du har spelat in grunden, gå upp och ner och både och. Tills du hittar något som får dig själv att rysa.

2009-12-30 21:22
Gör fyra dubbar, sen tunar du två stycken max och pannar.
www.myspace.com/wiebeltosebbe