I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ni som driver egna labels

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-11-09 11:46

Ni som driver egna labels

Hur ställer ni er till att släppa grejer på skiva?
Eller är det digitala släpp som gäller helt o hållet?

Jag ställer frågan eftersom vi är ett litet crew som har en label o ska släppa våran 4e samling nu.
Visserligen en smal genre men man tycker det borde sälja bättre ändå.
Hade tänkt o köra cd + digitalt den här gången. 500 cd världen över.
På våran förra samling fick vi tillbaka ca 140 st efter 2 år.
Är försäljningen så dålig är det ju inte värt kostnaden för pressning när man inte ens får tillbaka pengarna man lagt ut på hela produkten.
Nu kan man ju inte göra mycket åt illegal nedladdning men borde inte intresset för att ha fodral o original plus att stödja artister man gillar vara större än så?
I dagsläget känns skivorna mest som en form av promotion för att artisterna lättare ska få spelningar o för att promota vårat eget namn när vi arrangerar fester.

Hur många här betalar för att ladda ner skivor till exempel beatport o liknande?

Lite snurrigt skrivet kanske men ni som driver egna labels hur ser ni på att släppa musiken i fysisk form i framtiden eller kommer ni köra digitalt?
Hur ser försäljningen ut för er?

2009-11-12 02:38
Som jag ser det så är fysiskform bra reklam men svårsålt.

Så jag skulle rekomendera att köra digitalt pga kostnaderna.

Men är det någon känd artist som ni släpper så är det klart att det går att köra fysiskt också.

Vi hade en okänd artist och vi tryckte 500 (tror jag det var) och av dessa finns det nått hundra tal kvar. Och då såldes skivan för 20:-!!! Så det var definitivt ovärt.

Men det beror ju på hur mycket ni tänker promota osv...

//Yde - kör digitalt om de inte ska va as stort
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2009-11-15 11:59
Bjäär
tack för ett bra svar:)
Vi har bestämt med Beatspace våran distributör att pressa 500 digicase+digitalt släpp.
Skivorna kommer väl gå för 10-12 euro på nätet kan jag tro.
Det är en samlingsskiva med både kända o helt nya artister.
Hoppas på att det säljer lite bättre med tanke på att det bara är svenska artister o marknadsför det som en samling med svensk psytrance.

Länk till http://forum.isratrance.com/hypnotica-records-strikes-back-with-v-a-for-the-freaks-hypcd004/

Hur promotade ni? Mycket forum på nätet o så eller?

Vi tänkte kicka en releasefest så man hoppas ju att folk då gärna supportar o köper en skiva också.

Men har tänkt på det där med digitala släpp. Är ju inga direkta kostnader mer än mastring o artwork i princip.
Fast är det så många som betalar för o ladda ner?

Skivsamlare

2009-11-15 12:25
Alltså jag vet av en del folk som betalar för att ladda ner, så länge prislappen är human. Vet folk som varit heltidspirater (pga snålhet) som börjat köpa sina låtar på itunes/spotify för att ha i mp3n o grejer, så jag tror hela den biten är på väg upp. Men då är väl grejen att man köper de låtar man tycker är bra, så om ni vill sälja hela skivan och inte separata låtar kanske ni ska lägga prislappen precis under average independet-nätsläpp? :)

Nja jag vet inte, men bara en fundering baserat på mina vänkretsar :)
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2009-11-15 13:22
tycker det är värt att betala för att ladda ner antingen flac eller wav men skulle nog aldrig betala för mp3.

först o främst får man nog lägga prislappen ganska mycket under cd-priset.
nån som har tips på hur man får bra uppmärksamhet på ett nätsläpp o inte drunknar i mängden av allt som släpps varje dag.
Rappare

2009-11-16 01:04
starta en Buzz.

Det är dagens "the shit" för att marknadsföra.Jag pluggar media och jobbar mkt med PR, reklam m.m.
en Buzz startas genom att en högt socialt ställd person (känd eller med många vänner) snackar om en produkt, positivt och får sina vänner att snacka om det och köpa det, som sen gör samma sak om och om, så det går runt. Reklamannonser/TV-reklam funkar knappt längre.
 ööööööööööööööh
Producent

2009-11-16 20:36
Bra tips. Hur startar man en hype då?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-11-16 20:48
heddetheman
hehe så man ska skicka sina obskyra släpp till nån som skriver en framgångsrik blogg o liknande
Rappare

2009-11-18 01:18
danet: exakt, det är same same.
 ööööööööööööööh