I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Någon som kan ge mig tips om hur man producerar en låt?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-11-03 16:34

Någon som kan ge mig tips om hur man producerar en låt?

Hallå, jag heter Erik och jag har skrivit texter i flera år nu. Jag har varit på micken några gånger så jag känner att jag börjar få kläm på det.

När jag ska spela in en låt spelar jag in tills jag blir nöjd, så jag sparar det jag är nöjd med och tar om det andra (brukar vara riktigt svårt att få det bra i bara ett stycke) vilket leder till att det blir rätt många bitar efteråt (refräng, verser i två till tre delar, intro, outro, adlibs, breakdown etc.). När jag sen ska pussla ihop det händer det alltid, hur försiktig jag än är, att jag flyttar något så det hamnar ur takt, och sen blir det aldrig riktigt bra igen.

Jag är helt ny på att spela in, och kan inget om mixning, så jag skulle behöva lite tips på hur man gör för att få ihop det.

Jag har inte fått något gjort på grund av det här, eftersom jag till slut blir så less att jag ger upp och stänger ner allt, eller att rösten slits ut så det inte låter bra helt enkelt.

Det med rösten är inte bara för att jag kör så länge, utan beror på att jag inte sänkt beatet, så jag står och nästan skriker i micken. Ska testa att sänka beatet och höja ljudupptagningen i micken.

Iallafall, back on topic. Hur spelar man in en låt på bästa sätt?

Jag använder Cool Edit Pro, jag har mick, studio och mixbord.

Vet någon vad dubs är förresten?

Tack på förhand. :)

Jag är bättre än de flesta, men sämre än de bästa.
Netplay ute snart.
Producent

2009-11-03 17:48
när du har spelat in en vers.. låt säga 16 rader (ganska vanligt)..
så spelar du in igen och fyller upp en del ord och meningar du vill lyfta fram med så kallade "dubs". hope you get the picture.

att lära dig mixa och så kan du göra simpelt genom att söka i "producenter o djs" forumet, finns många trådar med väldigt bra information.

2009-11-03 20:06
Det låter som om du spelar in hela långa spår över hela beatet? Börja med te.x första versen (16bars) sen stoppa efter den.. Då behöver du inte klippa och klistra, då har du redan den på plats. Sen spelar du in dubs/adlibs på spåret under din vers. Sen fortsätter du bara med reff, 2 vers osv...

Mixning kan jag säga att det handlar om.
Compressor
EQ
Reverb i stort sätt. Dom vanligaste grejerna man använder. Sök i forumet så kan du nog hitta lite info om varje.

2009-11-04 08:41
Tack för tipsen.

Anledningen till att jag spelar in så långa delar i taget är att jag ofta har mycket krävande verser utan några andningspauser att tala om. Det är något jag jobbar med. Men när jag klantat mig textmässigt så kör jag bara på så länge det låter bra.

Vad är skillnaden på dubs och adlibs? Jag trodde adlibs var när man upprepar de ord man vill förstärka.

Jag ska kolla igenom forumet, tack för tipset.
Netplay ute snart.

2009-11-04 19:09
hoodies: olika ord för samma sak
www.myspace.com/roughlynx

2009-11-05 08:39
Tackar.
Netplay ute snart.

2009-11-05 20:28
DreamOne P24
Inte riktigt endå väl?
Overdubs är väl när man vill förstärka vissa ord.
Adlibs är väl mer ljud i bakgrunden, ett exempel den skrikade bruden i Eminems Stanlåt. Dåligt förklarat men.

Rätta mig om jag har fel
Producent

2009-11-07 13:25
Är inte dubbs mer när man spelar in hela versen med ett till spår? Och adlibbs är när man förstärker enstaka ljud?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.