I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mono ---> Stereo på Mac

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-10-24 15:04

Mono ---> Stereo på Mac

Hejsan. Tycker inte att det finns någon riktigt bra bräddare av ljud i Logic. Alla påverkar ljudet lite. Någon som vet någon gratis AU eller billig som fungerar bra för att brädda ut ljud??
Tack

2009-10-24 20:34
Med spread-pluggen och panorering lär du komma rätt långt, ser inte något behov av att använda externa pluggar i detta syfte.
Still in the bridge

2009-10-26 18:36
Den som bara heter Spreader tycker ja inte lämnar ljudet opåverkat när den är på. Finns en till som heter något i stil med StereoSpread men de e samma sak där.

2009-10-26 20:30
Inte lämna ljudet opåverkat = lämna ljudet påverkat, am I right? Det är väl det som är meningen med pluggar, att ljudet ska påverkas?
Still in the bridge

2009-10-27 00:27
Nej ljudet vill jag ska vara desamma bara att det ändrar placering i högtalarna. De pluggarna förändrar också hur själva ljudet låter. Jag vill ha en plug som gör samma sak som om ljudet hade blivit två monosrpår som är skickade åt varsin högtalare.

2009-10-27 01:07
Två likadana monospår som blir skickade åt höger och vänster ger ingen stereoeffekt.

Om du vill att det ska ändra placering i högtalarna panorera då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-27 01:14
Som Bikarbonat säger, kopiera spåret på två skilda kanaler och använd panorering.
Still in the bridge

2009-10-27 11:38
Fast som jag sa så kommer det INTE att ge någon stereoeffekt eller breddning av ljudet. Helt onödigt att panorera två likadana monospår.

Däremot om du skulle panorera två identiska monospår och lägger det ena spåret lite off jämfört med det andra. Bara lite. Så kommer du få mer av en stereobild

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-28 00:58
Menar du fasfel?
Twang System fi de werl

2009-10-28 14:02
Ja, det är ju det

2009-10-29 18:07
sen har du ju i logic en plugg som heter directional mixer med där du kan skicka ljudet åt olika håll och välja hur "brett" det ska va. kan va värt att leka runt med kanske.
du hittar den under imaging..
www.myspace.com/roughlynx

2009-10-31 17:11
Jo precis, men direction mixern går det inte att göra riktigt brett med, även om den står på max. den funkar mycket bättre när man ska göra ett ljud smalare. Känns ju som en ganska klassisk grej att vilja göra med ett ljud när man mixar. det måste ju finnas något lättare än att kopiera spåret, lägga det ena lite off och panorera för att få lite stereo bredd?
Producent

2009-10-31 22:27
Annars gillar jag waves S1-Imager.
Men kanske inte lika lätt att få tag på.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.