I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Behöver hjälp av erfaren producent

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-09-19 02:31

Behöver hjälp av erfaren producent

Skulle behöva hjälp av någon som är kunnig på hela rättighetsprocessen som producent när man skickar till artister i USA. Publishing, credits osv. Gärna någon som ja kan bolla lite frågor med som har egen erfarenhet av just detta.

Har skickat ett instrumental till ett bolag i NY som ville ha den och frågade mig hur ja vill göra med credits och publishing. Vill inte framstå som en idiot och fråga dom ;)

Tacksam för snabba svar!

2009-09-19 22:12
När det gäller publishing, så får ni snacka er fram om royalties du ska iaf inte ha mindre än 50% på låten om du har gjort beatet. När det gäller credits så får du se till att de skriver dig som producent, om du nu är det. Har du chans att sälja beatet till dem, om det inte är en större artist, så gör det. Tror du att låten kommer sälja bra så be om en procent istället.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-20 05:25
Snacka med Savve här på whoa han kan det där!
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2009-09-20 18:24
Tackar! Oavsett vad så är det fysiska papper som ska skrivas på osv va? Behöver man vara medlem i några bolag som BMI eller ASCAP för att kunna få royalties?

2009-09-20 21:51
För royalties behöver du bara existera och ha det på någon form av avtal, papper kan nog vara enklast. Dock kan en mail konversation också fungera. Kan vara en fördel att vara med i BMI & ASCAP också.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-21 08:33
Är du STIM-ansluten? såfall bör de kunna hjälpa dig med dessa frågor.

Om du är medlem i musikerförbundet så har de jurister som hjälper medlemmarna och jag vill minnas att det är kostnadsfritt och det kan ju vara en idé att få hjälp med ett avtalsförslag samt att någon läser igenom eventuella avtalsförslag som du får.

Annars kolla direkt med en musikjurist.

Den här juristen vet jag riktat in sig på olika former av avtal.
http://www.popjuristen.se/

lycka till
värme
gazt.tumblr.com