I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Få pianot låta mänskligt i FL Studio. Del 1.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2009-07-11 01:07

Få pianot låta mänskligt i FL Studio. Del 1.

Pianot, ett instrument som verkligen lyfter hiphop beats till högre höjder. Men att härma hur en människa spelar piano kräver en del övning. Hemligheten är att du måster alternera anslaget för varje tangent för att få fram den mänskliga kännslan.

Det här är inte så svårt att aplicera. Det finns två funktioner i piano fönstret som låter dig göra det:

Slumpgenerering (Randomizer):

Tryck ALT+R för att kalla up det fönstret.

Se bilden

Hemligheten är den nedre panelen. Där har du de rattar som kontrollerar hur noterna ska spelas. T.ex.. så kan du leka med filter inställningarna för samplingar med ModX, och ModY rattarna. X kontrollerar filter frekvensen, samt Y kontrollerar resonansen. Dessa fungerar inte med VST pluggar. Där måste man hantera dessa funktioner genom automatisering. Nåt som står att läsa om i FLStudios hjälp fil. Den ratt ni ska fokusera på är den som heter VEL. Det står för Velocity dvs. anslag. Ju mer du modifierar dess värde desto mer reflekteras i hur anslaget slumpas fram. Du bör spela piano melodin medans du gör justeringar, du kan byta modell genom att trycka på Seed knapparna. När du är nöjd så trycker du på Enter och fönstret stängs.

Nu har vi ett anslag som vi kan använda oss av, dock så är det inte riktigt klart än. Du måste gå över de värden som genererats och fin justera dem så de passar din stil som hand i handsken. Det gör du genom att redigera hur hårt varie not anslås med pennverktyget.

Nu kommer nästa steg, och det är minst lika viktigt vad gäller pianots spelning. En människa har alltid lite fördröjning vad gäller var pianots tonposition hamnar. Endast en med extremt bra taktkänsla kan spela tonerna så exakt som en dator kan. Så om du vill ha den mänskliga touchen så bör du använda ett annat av de verktyg som finns i pianofönstret, nämligen Strum verktyget.

1. Markera allt genom att trycka CTRL+A
2. Tryck ALT+S för att få fram verktygets fönster.

Se bilden

I fönstret har du två delar: Den översta som hanterar starten av noterna. STR har hand om fördröjningen av noterna, TNS har hand om hur fördröjningen fungerar. Du kan alltså få oilika fördröjning för varje not så de är snabba i början, snabba i slutet, eller lika hela tiden. Velocity har hand om hur tonerna ska spelas, Se ovan för STR och TNS hur de fungerar. Därefter så har du End som har hand om noternas slut tid. Du måste se till så noterna inte överskrider varandra, då kommer den som överskrids att inte spelas alls.

Det finns en annan funktion som du kan använda, men som kräver lite mer pul och pill för att fungera, och det är OFS ratten som finns i instrumentets inställningsfönster under FUNC fliken. Justera den för att få en fördröjning av noterna. Länka den ratten till en Fruity Formula Control, aplicera önskad formel, och ratten kommer automatiseras efter dina önskemål. Det är nåt jag kommer ta upp senare i år i en annan tutorial eftersom det är en helt annan bit av kakan att få ett piano låta mänskligt i FL Studio.

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)