I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-06-13 15:50

Spelades på p4

ni får flytta denna om den sitter fel

Iaf! Jag var på radiointerjuv på P4 Uppland och senare spelade de min musik på radion, kan man få ersättning då? Eller behöver man typ STIM konto då? Har skaffat det nu iaf.. Just wondering. Tack på förhand people :D

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Promotor

2009-06-13 16:13
med tanke på att du var medverkande så måste du nästan gett dom tillåtelse att spela din musik i radion? Och därför: nej, du kan inte få cash för det. Golddigger

var glad att dom gav dig en chans till att synas!

2009-06-13 16:22
Det är inte mycket pengar hur som helst. Då ska man spelas väldigt ofta
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-13 17:07
Skit i pengar. Va glad att du fick synas lite.
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2009-06-13 18:53
Optimistisk P20

Spelar ingen roll om han ger dom tillåtelse att spela hans låt.. Så fort din musik spelas på radio/ute på klubbar osv osv..Och du är reggad på STIM så får du pengar! Det delas ut 2 gånger på ett år..Räknas det ihop hur mkt man spelats osv.

Det är ju inte så att, om jag skickar mina låtar till radion.. Så säger dom du får inte pengar för detta, för du skickade in låtarna själv & gav tilllåtelse=).. Räcker som sagt att vara reggad på STIM så får man pengar av dom som jag skrev där uppe..

2009-06-13 19:19
Så de kommer pengar automatiskt?

2009-06-13 19:54
zillio: jag har för mig att du måste meddela att dina låtar har spelats o hur mycket o hur lång tid osv

2009-06-13 20:07
Nej de har inte jag med att göra.

För de jag vet är att radiostationen MÅSTE skicka allt till stim om vilka låtar och hur lång tid dem har spelat allt.
men tänkte om pengarna kommer automatiskt eller om man måste göra något mer.

2009-06-14 12:32
Nej jag vet !! Jag bara undrar :D inte frågan om pengar i första hand!
Har skickat in STIM grejen nu...

2009-06-14 22:52
Gwah,

Fixa så den blir IFPI reggad också, då blir det mer deg, det är årsbetalningar.
Glenn?

2009-06-15 10:28
Dom större stationerna betalar ganska bra ändå...Även om du bara spelas en gång
http://soundcloud.com/doobiesound

2009-06-15 14:39
Du måste registrera dig hos STIM som upphovsman samt anmäla dina verk där. När sedan radiostationer skickar in sina spellistor matchas dem mot de låtar du har registerade hos STIM och en ersättning betalas ut.
Tror dock de har krav på en mininumersättning innan dina pengar betalas ut.

Som utövare kan du också registrera låten hos SAMI. Är du producent och äger rättigheterna till fonogrammet kan du precis som savve sa få ersättning från IFPI.
Producent/Songwriter
www.myspace.com/pitchtunes

2009-06-15 15:52
tror min beloppet ligger runt 400-500 kr, annars väntar dem till nästa utbetalnings tillfälle!
DJ Dale!*

2009-06-16 12:46
Till en början med så kan Stim och IFPI dra åt helvete. Musik ska vara gratis.

Du kan få pengar om de spelade din låt, och den registrerades. Nu var det SR så då är de ganska noga med att skriva vem och speltid. Hade det varit t.ex. ngn studentradio så hade du inte fått pengar då de med största sannolikhet betalar en schablonavgift.

OM du nu ska ha pengar för din låt hoppas jag att du clearar dina samplingar. Rätt ska vara rätt.

2009-06-16 13:17
True.

Men om man kan tjäna pengar för att få råd med sina equators, genelecs, Euphonix 5'or, apogee kort och 16 DA och 16 AD och en bra preamp så är det alltid kul att få det finansierat.

Frågar är inte om musik ska vara gratis eller inte, det skall vara tillgängligt, jag tycker det är helt ok att företagen betalar för musiken som spotify. Det jag kan efterfråga är högre kvalitet på ljudet.

Men vi som är gamla vinylare, har ju förståelse för att det kostar en slant att trycka bra vinyl, omslag, distribution osv. Idag är det ju bara en fil som skickas från ett ställe till ett annat.

Något som däremot är värre är de som skapat och satt riktigt bra priser på apps som Cubase, Reason, Logic, FL osv. Jag tycker man ska betala för sin sequenser, man får så otroligt mycket för pengarna. HOURS OF FUN.

Dom som programmerar de applikationerna måste ju leva, och vi som använder dem bör ju betala för dem. Tänk vilket jobb att skriva protools eller logic. Jösses!! Samma med typ waves pluggarna vilken utveckling de senaste åren bara.
Glenn?

2009-06-16 13:20
Min poäng är oavsett om man lagt 15 eller 150 på sin utrustning kan man väl lägga 5 på applikationen (nu är ju protools underligt prissatt, men de övriga erbjuder ju faktiskt något som open source communityn inte ens orkat titta efter). Det fanns några trackers som var gratis till Amiga och C-64 men det är nivå skillnad mellan dem och Cubase!
Glenn?

2009-06-16 13:28
äh fasttracker har alltid varit bättre än cubase
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2009-06-16 14:20
Jag har iaf köpt mitt Logic!

2009-06-16 16:42
Så jag har iaf nu skickat in STIM kontraktet. Så jag kmr få pengarna någon gång i år?

2009-06-16 16:44
Gwah

Tror jag inte. Du har blivit spelad en gång på radio vilket inte ger speciellt mycket. Om det nu är vid en viss summa dom betalar ut så lär du se till att bli spelad mycket mer

2009-06-16 20:16
Det här är en rolig tråd. Det handlar alltså bara om ören du får för att bli spelad på radio en gång. det räcker inte till tuggummi, har du tur räcker det till en potatis på lidl.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2009-06-17 12:04
Det här är en rolig tråd. Det handlar alltså bara om ören du får för att bli spelad på radio en gång. det räcker inte till tuggummi, har du tur räcker det till en potatis på lidl.

Det handlar om något över 100 kr.

2009-06-17 17:33
Stod ju faktiskt lite på STIM när jag kika nu.

För musik i

* P3 betalar vi ut ungefär 70 kronor/minut. Om det är live är minutvärdet högre.
* reklamradion betalar vi ut ungefär 1-3 krona/minut.

Beloppen är baserade på resultatet av den senaste avräkningen. Minutvärdena kan skifta något mellan olika perioder. Vi kan därför inte garantera dessa nivåer i kommande avräkningar.

2009-06-17 18:10
Låten som de spelade var 03.33 sek lång. Det var live..
Men nån hundring iaf =)

2009-06-17 18:54
Undrar om dom inte menar "live" som ett band som framför sin låt. Antar att du inte framförde din låt live.

2009-06-17 20:07
Har varit med i STIM de senaste 17 åren så jag borde veta hur det fungerar. Är din låt registrerad hos STIM, som de flesta av mina freebeats är (med tanke på att folk samplar), så har du ett verksnummer per låt. Det är så att radion har blanketter de fyller i med spellistor och där ska låten med korrekt verksnummer stå skrivet. Dessa blanketter skickas in till STIM. De ombesörjer sedan att pengarna delas ut till dig.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2009-06-17 21:36
säger som jag sa innan lägsta beloppet är 500kr annars ligger pengar och väntar till det blivit en röding! lycka till spelas mer!
DJ Dale!*