I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-06-10 19:22

Monitorer hjälp

hallu jag hade tänkt köpa ett par monitorer nu när pengarna kommer in så man får det lite enklare att mixa och bättre ljud på allt så man hör vad man håller på med helt enkelt.

men då är frågan var jag hittar ett par dugliga monitorer för prisklassen 2-3.5k.
De ska ju såklart vara 2 monitorer för det priset helst men de kanske är helt omöjligt?
har läst runt lite men me tanke på att ja inte vet alla olika märken och me tanke på att de är första gången ja köper monitorer tänkte ja att de är lika bra att bara fråga.

så om ni har lust kan ni ju slänga upp länkar på monitorer i den prisklassen och säga vad som är bra med dom, vad som är dåligt med dom så man blir lite klokare och inte bara kastar pengar på skit.

tack på förhand
/B

Sleep is the cousin of death

2009-06-10 21:52
Jag sitter på ett par Esi near 05 monitorer och dom fungerar riktigt bra! ligger på runt 2500kr nya på jam.. Körde med 04 orna innan men inget att rekomendera.

se till att du köper Aktiva monitorer och inte Passiva, för passiva kräver monitor förstärkare eller liknande, lite krångligare..

2009-06-11 15:05
Esi near 05 kan jag också rekommendera!
I den prisklassen är dem grymma. Men om man ska ha ett par vettiga monitorer måste man egentligen gå upp mot 6000 och över.

2009-06-11 15:06
se till att du köper Aktiva monitorer och inte Passiva, för passiva kräver monitor förstärkare eller liknande, lite krångligare..

Ähh, så mycket jobbigare är det inte men ändå skönare med aktiva!

2009-06-11 16:26
tackar tackar, jag kollade in dom på lite recensioner och de var ju en del som faktiskt tyckte dom va feta så kanske blir sånna.

har en fråga dock tror ni domma är bättre? Länk till http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=686336&artno=168888

jag vet egentligen inte något om högtalare allt med 60-20hz osv är som rena kinesiskan i mina ögon.
Men ja de jag är ute efter är ju helt enkelt monitorer som låter cleant så man vet på ett ungefär att det kommer låta så som de låter för mig i andra människors högtalare också när dom pumpar låtarna helt enkelt.

tack för all hjälp hittils iallafall!

2009-06-11 23:02
Du ska ha ett par högtalare i mixningssyfte och vet inte vad hertz är? så skönt ibland när whoa personifierar sig! :)

Ska du ha ett par i mixningssyfte så är det nog bra om frekvenser under 60hz är hörbara, om du inte ska köpa en subwoofer också?

Det finns inget så enkelt som du säger, alla har olika högtalare av märken och egenskaper=olika ljud, det låter ju lite skillnad på en bilsterio och ett par klubbmonitorer. I en proffisonell studio har man t.ex olika monitorer för att mixa och att lyssna, där mixningsmonitorerna har som uppgift att avslöja fel i mixen, alltså är de för bra på ett sätt :p

Men ett tips är ju som du gjort, att läsa recensioner och läsa tillverkarnas info. Du kan gå till en Hi-Fi affär och ställa samma fråga som du gjort här så får du nog ett mer proffisionellt utlåtande.
www.soundcloud.com/hjalleprod

2009-06-11 23:59
Esi near 05 Funkar bra! kör på dom, dom e väldigt bra speciellt för röster och ack gurer.
Jag börja me liknande enda problemet e att du inte har nån lågregister, bas. men du lär känna dom näru lyssnar på din musik i vanlig stereo. Go crazy man! good luck!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-12 13:01
Frekvenserna som anges betyder att högtalarna klarar att spela upp frekvensområdet däremellan med en avvikelse på +/- 3 db om inget annat anges. Denna referens brukar vara uppmätt i en ganska kontrollerad miljö och varierar naturligtvis beroende på rum och placering.

2009-06-12 15:13

ideeric P21
jag förstår att det inte låter lika i alla stereos men sitter jag och mixar en acapella med hjälp av min egna dåliga stereo så låter de rätt så skit i alla andras högtalare darför jag är ute efter monitorer från början. tanken med att köpa dessa monitorer är också att lära mig mer om mixning/mastring utan att bli frustrerad pga av att jag gör det i dåliga högtalare som skalar bort allt möjligt ljud. men tackar för du gjort mig lite klokare inom ämnet.

esi near 05 verkar förövrigt vara dom monitorer jag söker ska läsa vidare lite själv och se om ja hittar några bättre nu när jag läst på mer om ämnet men lutar åt att jag köper dom i alla fall så jag tackar alla i tråden för hjälp och tips.

2009-06-12 17:24
okej då får jag köpa ett på monitorer så din acapella låter bra när jag spelar den i min skitsterio :)

Du ska inte bry dig om mig, jag har inget bättre för mig än att sitta och vara sarkastisk, no offece! :)

jag menar bara att en sak att förstå är att de gör inte radioversion, cdversion, klubb(vinyl)version m.m för att de tycker det är kul utan för att det låter helt olika. Men ska du lära dig mer om mixning så är väl ett par bra monitorer en bra start, ta också och läs lite om (gå nog att googla) positionering av monitorer också. Det är skrämmande vad det kan göra resultat.. Lycka till!
www.soundcloud.com/hjalleprod

2009-06-14 23:01
B.N.B

Jag rekommenderar Yamaha HS-80 för dom pengarna det är standard saker och du lär dig hur man jobbar med monitorer som färgar rätt lite.
Glenn?

2009-06-17 08:00
Föredrar ni Esi near 05 framför KRK Rockit 5?
"I gonna slash and gash, cut another hole in your ass<br>spill blood on the walls and play tennis with your balls<br>If the phone rings, don't answear the call<br>Im a slit your throat, fuck you like a ghost<br>cut your foreskin off and make a winnercoat.......PEACE"

Spöket i Scary Movie
Rappare

2009-06-18 00:44
Skulle gärna vilja ha svar på den där frågan också Word_Em_Up. Jag har funderat ett tag på KRK Rockit 5, någon som har någon erfarenhet av dem?

www.twitter.com/addthissss

www.addthismusic.com

2009-06-19 13:24
KRK Rockit Är klart bättre!
Det är en helt annan liga av monitorer enligt mig! Men dom är väl dyrare också?
Jag rekomenderar. Krk gör Bra monitorer som passar hip hop, house osv!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-20 13:57
Tänkte det men det e fan värt att lägga några hundra lappar extra per monitor och få bättre ljudbild att arbeta i.

KRK Rockit "5 - 3200 kr

Esi near 05"5 - 2500 kr
"I gonna slash and gash, cut another hole in your ass<br>spill blood on the walls and play tennis with your balls<br>If the phone rings, don't answear the call<br>Im a slit your throat, fuck you like a ghost<br>cut your foreskin off and make a winnercoat.......PEACE"

Spöket i Scary Movie