I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur gör man adlines

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-06-08 18:06

Hur gör man adlines

Hej

Jag undrar hur man får till bra adlines/ablines (vet ej vad det heter).

Menar när man sjunger tre sista orden i meningen en extra gång för att få skönare ljud.

Någon som har några tips? använder adobe audition 3.0 men får det inte låta så bra :S

mvh

2009-06-08 18:16
Du tänker på overdubs.

Jag brukar spela in det ett par gånger, sen panorera lite hit och dit. Testa dig fram.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2009-06-08 18:31
Jaha ok,

vad är det jag pratar om då? :o

2009-06-08 18:44
adlibs, klippa klistra, eller spela in nytt
Blunted in stockholm

2009-06-08 18:45
det här brukar fungera:

jag tar steget upp på scen och visar vad jag kan//
------------------------------------------vad jag kaaaan//

Sen som kreativ sa kan kan panorera.

Sen kan jag tillägga att jag inte kan några ord som overdubs/adlines/ablines eller nåt. vet inte vad de är men som jag sa kan du iaf göra (OVERDUBS)
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
Rappare

2009-06-08 19:06
heter väl adlips? Oftast brukar det ju funka som att det man vill uttrycka lite extra eller det som man rimmar på väl ?:)

2009-06-08 19:13
*adlibs heter det
Blunted in stockholm

2009-06-08 21:16
ja, adlips eller att dubba, same shit. det handlar om att förstärka, men det är inte alltid det behövs och ibland är det bättre utan.
du kan även spela in versen två gånger (sätt dom grymt lika) och ha ena lite högre än den andra så blir det bra.

även i räffränger... kör en rakt av, ha den straight, och så kör du två likadana till, och dom sätter du typ 1 till höger 50% och den andra 50% vänster... det blir skön effekt.
 i get more pussy then panty!

2009-06-08 21:31
tack för tipsen alla! guld värt!!

confidence, förstår inte ritkigt vad du menar med det sista

"och dom sätter du typ 1 till höger 50% och den andra 50% vänster... det blir skön effekt. "

Ska jag göra så den ena låter mest i vänstra hörluren, och den andra i högra? eller hur menar du? Isåfall gör jag det i reverb va?

pz!
Skivsamlare

2009-06-08 21:39
och det heter faktiskt adlibs :>
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2009-06-08 23:03
Knugen

Ofta kan man stalla in hur manga procent som nanting ska va at hoger eller vanster. Sa han menar att den ena rappen ska va pa den vanstra sidan, t ex 50% panorerat, och den andra pa hogra sidan, t ex 50% panorerat, sa att dem ar jamna liksom.

2009-06-08 23:13
förstår vad du menar confidence P25 men inte vad du menar med "Första" och "andra".
Du menar kanske en reffräng x2 så den första ska vara åt höger och den andra åt vänster?

du kan också panorera så här:

Jag rappar på exakt vilket sätt jag vill//
Sätt "JAG" åt höger och "VILL" mer åt vänster. Tycker jag låter nice.
Men man kan experimentera så mycket som helst. Man lär sig (även jag är dålig men lärt mig en hel del)

2009-06-08 23:18
Jupp adlibs är det.

Det är lite olika beroende på musikstil.

Det man vill göra i sång (rnb eller annan sång), vill du ha en matta.

Man brukar säga, två positiva blir negativt. Den gyllene regeln är att använda ojämnt antal dubs (3 brukar bli bra). Det är som att dra en penna och sedan fylla i.

Vid rap kan man lägga "....dub......dubdub........dubdub....", men det är alltid bra om du kan emulera en annan fast lägga alla 16 bars, då kan man som producent bara fylla i där det behövs. Man vill hålla ljudet så rent som möjligt från dubs. Men försök att lägga det i olika stämmor även om det låter surt. Lägger du en hög sur, och en låg sur, blir det ofta en ren om du mixar ihop dom.

Det där med att panna höger och vänster är lite 1990.

Det här är __absolut__ inte någon officiell ordlista, men jag brukar säga:

* Adlibs lägger man några ord här och där.
* Dubs lägger man en dubblett på hela texten.
* Fills kör man som Adlibs fast i olika stämmor.

Ett tips är som sagt kör inte "de tre sista orden" utan hitta ord som du vill poängtera eller som blev svaga när du la master tracket. Jag lärde mig för länge sedan kan du inte lägga alla 16 bars rakt av ska du öva och tills du kan. Det är ingen idé att lägga 4x4 bars och klippa ihop det. Man riskerar att det blir svagt om man inte har lärt sig andas (vilket du kommer behöva göra om du ska köra live), men då kan man kompensera med libs och dubs.
Glenn?

2009-06-08 23:18
Ljudas tycker iofs att dubs är något annat ;)
Glenn?

2009-06-08 23:49
Det är ingen idé att lägga 4x4 bars och klippa ihop det. Man riskerar att det blir svagt om man inte har lärt sig andas (vilket du kommer behöva göra om du ska köra live), men då kan man kompensera med libs och dubs.
Om du tänker på mig så tänkte jag bara reffrängen. 4x2 så kan man klippa ihop dem två. Fast jag kanske har fel. För jag tycker de blir väldigt stelt ibland när jag klipper kör en FYRA raders reffräng och sen kopiera och klistra (så det blir åtta)

men så tänker jag alltid att de kanske låter lite annorlunda om jag kör 2x4 (alltså spelar in och inte kopiera och klistra) så de är därför jag inte kör 8 bars på engång.

Brukar man inte göra så? :)

2009-06-09 05:27
vad jag menade med mina panoreringar var i räffräng:

räff (pan åt höger, kanske 50%, kanske mer eller mindre, det får man känna efter)
räff (utan pan, den ska ligga i "mitten")
räff (pan åt vänster, kanske 50%, kanske mer eller mindre, det får man känna efter)
 i get more pussy then panty!

2009-06-09 10:14
vad jag menade med mina panoreringar var i räffräng:

räff (pan åt höger, kanske 50%, kanske mer eller mindre, det får man känna efter)
räff (utan pan, den ska ligga i "mitten")
räff (pan åt vänster, kanske 50%, kanske mer eller mindre, det får man känna efter)

Du menar alltså att jag ska spela in refrängen 3 gånger.
En med pan 0
En med -50%
och en med plus50?

Förlåt om jag är trög :/
Rappare

2009-06-09 13:26
ja precis så menar han. sen får du ju föröska mixxa ihop så allt smälter ihop & låter rätt coolt.
www.soundcloud.com/slackerlifecrew

2009-06-15 00:01
Ett annat sätt att göra än

Kanal L (Pan L)
Kanal R (Pan R)
Kanal Main

Kan vara att testa att köra en expander och en exciter, panna höger och vänster används inte så hårt och det låter rätt keff, jag ser gärna att man jobbar med ett par kanaler men tightar till rösten. Sedan lägger man mattor bakom reffen (speciellt om det är någon som inte kan sjunga).

Ett annat kul sätt att arbeta med pans är att automata pan om du har 2 lib kanaler eller fill kanaler, då kan du få dom att oscilera, låter som att man arbetat på låten lite mer.

Annars bör man alltid panna alla kanaler och arbeta med Pan där den sitter bäst för att få rätt helhet. Detta enligt min mening givetvis. Har ett exempel dra ett PM med din mail så skickar jag en sprend.
Glenn?

2009-06-16 02:42
om du vill ha dom 3 sista orden så kör du dom 4 sista orden och klipper bort de första ordet så du har dom 3 sista kvar,brukar funka bra

2009-06-16 15:04
Kan vara att testa att köra en expander och en exciter,

En Exciter är jag med på, men vad gör en expander? (finns den i Logic btw?)

låter som att man arbetat på låten lite mer.

Det har man ju faktist gjort då också ;)