I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

USB-Mikrofon, bra/dåligt?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-06-06 02:07

USB-Mikrofon, bra/dåligt?

Jag tänkte köpa mig en JJ-labs BMC2, grejen är att jag skulle gärna vilja spela in genom min bärbara dator (jag har inte tänkt bli någon Eminem utan mest köra på hobbynivå). Som ni kanske vet finns denna mikrofon både som USB-Mikrofon och som "vanlig" mikrofon. Priset är detsamma och jag undrar nu om det är någon skillnad på kvalitén, dvs ljudet!?

Eftersom jag vill spela in genom min bärbara kanske det är enda lösningen att köpa USB-versionen, eller? Vet inte riktigt hur det fungerar, kan jag få den "vanliga" att fungera bra till min bärbara utan att behöva köpa en massor av extrautrustning? Och om jag nu behöver göra det, vad behöver jag köpa?

Stort jättetack på förhand!

"Keep your friends close but your enemy closer"

2009-06-06 02:23
Om du ska köpa USB mikrofonen kommer den gå via ljudkortet på datorn som tyvärr alltid är sämre.

Men du kommer klara dig bra som fan på den ska jag säga.
jag har den vanliga med Phantommatning alltså XRL -kontakt (tre piggar)

Möjligt att den utan USB är bättre ingen aning eftersom de är "budget" mikrofoner båda två.

MEN OM du vill ha den utan USB behöver du en micpreamp.

Här har du bild (den svarta stora till höger är de du behöver för att koppla den micken)
Länk till http://www.esi-audio.com/images/products/duafire.jpg

Du kan antigen köpa ett ljudkort (de som jag länkade) eller ett mixerbord som du sen kopplar in via 3.5mm uttaget på datorn. Och då kan jag säga att de inte kommer förbättra ljudet utan lite sämre (om inte själva micken UTAN usb är bättre)
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2009-06-06 13:14
Den som du länkade kopplar jag bara simpelt in i datorn sen eller? Och funkar det till bärbar dator?

Och då kan jag säga att de inte kommer förbättra ljudet utan lite sämre (om inte själva micken UTAN usb är bättre)

Med andra ord tror du att USB-Mikrofonen är bäst lämpad för mig och kommer ge bäst ljudbild även om jag skulle köpa till micpreamp eller mixerbord till den "vanliga"?

Jättetack för hjälpen!
Promotor

2009-06-06 13:32
Tycker du kan satsa på en usb mic! Jag och min kompis sitter med varsin Samson c01u och vi är helt nöjda med den! Vet inte mycket om JJlab'en du pratar om men har aldrig hört att den ska vara dålig. Jag sitter själv med en eeepc laptop också, och senast förra veckan drog jag på en fest, ladda upp min dator, drog fram micken och det blev en freestyle session i folksamlings nivå :P Riktigt kul faktist!

2009-06-06 14:44
asså jag har jjlabs micen i usb och fullt allvar har jag alldrig hört en sämre konding mic.. ljudet är så himla tomt och botten löst, och genom att det är usb så kommer det även vara ett väldigt irriterande litet latency problem. men men de kan ju vara fel på min mic oxå men om du ska köra usb mic så rekomenderar jag samson micen som Optimistisk har för jag har bara hört bra saker om den!

one!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-06 15:08
Tack för tipsen! :) Ska kolla upp den där Samsonen... Låter ju inget kul om ljudet ska vara tomt och bottenlöst. Men om jag köper en USBmic, spelar det någon roll vad jag har för ljudkort i datorn då? Det lär inte vara världens bästa ljudkort i en bärbar kanske menar jag...

2009-06-06 15:12
EasterBunny. Jag kan inte tänka mig att den är dålig. Fast vem vet.
den med phantommatning är grym enligt mig (till de priset).

Fast satsa på samson eftersom den verkar bättre:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvara&grupp=Mikrofoner&undermeny=Samson&flik=1&exp=Mikrofoner&info=15052

Sen köper du till:

- Mickstativ
- Puffskydd

Piiz
Promotor

2009-06-06 15:59
I en laptop borde de finns ett standard ljudkort som kommer med när du köper den, och det borde räcka tillräckligt för att recca! Har själv aldrig haft en dator med såpass dåligt ljudkort att jag inte kan recca!

eller om jag inte minns fel, så var det snack om att det finns inbyggt ljudkort för själva micken, så den funkar bra? Nu kanske jag bara snackar skit, jag vet inte.. Men kan inget speciellt om micken förutom att jag använde den senast igår, och är nöjd med slutresultatet! Kolla min tråd i forumen så kan du höra vilken kvalité vi uppnådde med 15 minuters mixing!

2009-06-06 16:06
Antar att du menade "Reflektionens sanning"!?

Är den inspelad med JJ-labs BMC2 USB-versionen alltså? Isåfall kommer jag köpa den :)
Promotor

2009-06-06 16:09
Yes det är den låten jag menar :) om du har lyssnat på den får du gärna droppa en kommentar i tråden haha ;D

Nejmen, jag reccade med samson, som pratades om ovanför.. den kostar inte mer än 1000 lappen i butikerna :)

2009-06-06 20:57
Utan att läsa ett ord av vad de andra skrivit kan jag bara säga USB mic = AJ AJ.
Glenn?

2009-06-06 21:48
savve P32

faktist inte. eftersom de är riktigt billigt :) och man klarar sig ganska bra.
jag tycker de är ett kanon val som första om man vill spela in men inte har pengar till de.

själv skulle jag inte köpa USB mikrofon som första eftersom jag hellre sparar men andra är köpkåta så dem vill ha NU. t.ex för att dem inte ska tappa intresset för fort.

Piiz
Rappare

2009-06-07 03:52
Usb mikrofon är något högst tillfälligt.
Det funkar i ett år. Sen kommer ni garva åt vad ni använder.
Jag skulle köpa ett bra ljudkort , en ok mik och ett ok tillbejör. vad nu önskas.

Jag har haft mitt ljudkort i 6 år , de kostar ännu 3000 och ger mig underbart ljud..

Usb är bara tillfälligt. En extern del..

Låt ditt ljud vara internt.
Aii

2009-06-07 11:47
Bra erfarenheter av usb-micken Samson C01u:
- behöver bara en sladd
- behöver ej fantommatning (från mixer lr preamp)
- inte alltför dyr, 995:- kostade den då jag köpte den vilket var 3år sen typ
- bra kvalité på ljudupptagningen

Dåliga erfarenheter:
- fördröjning vid inspelning, (vet ej om dt verkligen stämmer, men enligt rykten...)

Litanol @ SC: http://www.soundcloud.com/litanol

2009-06-07 15:16
Sen till alla som skriver o har sig:

Har du en USB-mikrofon så spelar det ingen roll vilket ljudkort du har. Du kan avinstallera ljudkortet om du vill det, ljudkortet kommer inte påverka något om hur inspelningskvalitén blir.

Skillnaden mellan USB-mikrofoner och en vanlig är i huvudsak att man har placerat en AD-omvandlare i mikrofonen så att så fort ljudet kommer in i micken, så blir det omvandlat till ettor och nollor sen är det de som fördas i kabeln.

Så den som skriver att ljudkortet påverkar inspelningen med en USB-mikrofon har väldigt, väldigt fel...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-07 19:11
Även fast du bara ska leka med micken o.s.v. tycker jag att du ska köpa någon lite billigare kondensator mick sen något helt OK usb ljudkort! Usb mickar brukar faktiskt inte fungera länge alls!
En av mina kompisar köpte en sån där jjlabs BMC usb mick och den gick sönder efter 2 veckor och på det hann han spela in 1 låt!
Inte så jävla kul, hehe.
Som sagt så kommer du få bättre kvalite om du köper ett ljudkort sen en kondensator mick än med usb micken eftersom ditt ljudkort i datorn inte direkt är något att hurra för..

Du kommer ha fördröjning när du spelar in.
Förmodligen kommer du få brus i inspelningarna och det vill man ju inte.
Sen kommer ditt sound inte bli det bästa heller!

Jag tycker du ska satsa på ett rättså billigt USB ljudkort + en helt OK kondensator mick.

// dMS

2009-06-07 22:12
Du kommer ha fördröjning när du spelar in.
Förmodligen kommer du få brus i inspelningarna och det vill man ju inte.
Fördröjning? då vettefan vad din polare har för dator. Får man fördröjning är de ju helt sjukt.

Isåfall handlar de om nån millisekund men att de hamnar i otakt är .. FEL.

Jag håller mig till vanliga phantommatade mickar. men jaja. alla TROR så mycket men inte vet. Kolla på "Optimistisk", han har ju bra ljud som fan med lite mix.

Så här säger jag:

Alla har olika åsikter om olika saker. Så satsa på det du vill "Nils-Erik", fast externt ljudkort + en phantommatad mikrofon är ju bättre.

Upp till dig

Piiz

2009-06-08 07:05
Som sagt så kommer du få bättre kvalite om du köper ett ljudkort sen en kondensator mick än med usb micken eftersom ditt ljudkort i datorn inte direkt är något att hurra för..

DÅ man har USB mikrofon så kan du ha en stekpanna som ljudkort, med tanke på att ljudet aldrig kommer att passera ljudkortet när det går in i datorn så kommer inte ljudkortet att påverka inspelningen. Det kommer påverka vid lyssning enbart.

Läs vad jag skrev ovan.

2009-06-08 23:20
Zillio

True dat, jag glömmer ibland att folk har olika budgetar. Men jag tycker man lika gärna kan köra ett plantronics headset än att köra en usb mick.

Men det är som du säger man får rätta mun efter matsäck. Men då förstår jag inte frågan, har man alternativ ska man **alltid** välja annat än en USB mick.
Glenn?

2009-06-08 23:30
Savve

Om han har alternativ så skulle jag också köpt en vanlig mikrofon jag med.
Men frågan är ju som sagt.. Pengar.
Jag kan säga att jag själv aldrig skulle köpa en USB mick då mixerbord är ett krav.
känns som att allt blir smidigare.

Men Nils-Erik. Vad har du för "max budget"?

2009-06-11 14:30
köp ett usb ljudkort och en vanlig mic,de är mitt tips