Fresh2Death P20: Det här är min objektiva bedömning: * Workflow är annorlunda än cubase och protools som satte standarden, där även Logic har följt. FL och Reason har båda en egen typ av workflow där FL liknar mer en tracker än en sequencer (trackers är ju grunden till elektroniskt placerad musik så det är inget negativt med det, bara annorlunda). * Jag har svårt att se loopar i loopar, det tar längre tid att få fram den grafiska delen när man skall analysera och göra rätt (detta gäller speciellt när man gör motsvarande bussningar och grupperingar i andra program). * 8 Inserts på en kanal kan bli för lite om man skall arbeta elektroniskt med kanaler. Det är förvisso mycket, men fortfarande en begränsning som de andra programmen inte har. Reason har det inte på grund av sättet det är uppbyggt på. VST som fortfarande skrivs i 32 bitar är en annan miss gällande inserts och windows programmen, jag tycker att AU är ett mer logiskt sätt att bygga plugins i. * Bussar och aux i output (jag kan för mitt liv inte lista ut hur jag stänger en kanal och öppnar via daw eller midi). I Logic bussar jag en audio kanal till en midikanal, lägger på en gate och så spelar jag via mitt klaviatur. Detta gäller allt från voice till samplingar där jag vill nyttja LFO över samplingar eller styra funktioner med DAW. * Rollover recording (små funktioner som är vanliga, där man spelar över om och om, klipper upp och nyttjar de delar man tycker lät bra), det finns 100 sätt att göra samma sak på i FL, men det tar mer tid. * Automation av alla funktioner i alla inserts, detta är oerhört enkelt i både protools och logic, jag förstår inte hur jag skall använda automation av annat än pan och volym i FL. Jag vill ju kunna automata kompressor och andra inserts. Med detta sagt är det olika arbetssätt, jag tycker att när man ska göra semisvåra saker tar det mer tid i FL. Det är dock min personliga åsikt, däremot är jag övertygad om att man kan göra allt i FL. FL är prisvärt, men det är även protools och logic, många DAW har bra stöd för Logic och Protools primärt och det finns väl egentligen bara två stora problem idag. 1, Skapa en ny standard att utbyta arr (folk kommer använda olika program) OMF är inte tillräckligt bra. 2, Välja ett sätt att göra inserts på. VST, RTAS eller AU, jag har läst på om AU och tycker det är helt överlägset, men det går att göra mer. Att köra ett fullt arr med extra allt och tunga inserts i VST i protools HD kräver sjukt mycket processorkraft. Givetvis får man mer frihet att göra det man ska med hårdvara därför låter det bättre med hårdvara om man ska göra något i high-end klassen. Men jag hoppas verkligen att det blir en standard som alla program stödjer (FL stödjer exempelvis inte AU). Det verkar vara enkelt att porta pluggarna, men utvecklarna anpassar sig alltid till den svagaste länken. Jag kör Reason, Protools och Logic dagligen, så mitt försökt att vara objektiv fungerar givetvis inte, det är klart att jag tycker det är enklare att arbeta i program jag öppnar varje dag. De är alla otroliga program jämfört med vad man hade för några år sedan, det inkluderar FL som totalt slog ut alla som försökte sig på samma typ av workflow.
Glenn?