I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Beat-program för windows!!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-05-27 01:48

Beat-program för windows!!

Jag undrar vilket program som ni tycker är det bästa program för beat skapande för en windows dator. Själv har jag använt mig av reason ett tag, men tröttnat så vill ha lite tips.

peeys out

Pleassure
Du fyller ingen mening i dagen, som en fästing//
Rappare

2009-05-27 09:05
Reason, stick to what you know.
facebook.com/idiomatisk - fan page
Redaktionen

2009-05-27 10:19
Tröttnat på reason?
Nee.. Tror du har tröttnat på beatmaking isåfall. Eller så finns det mycket du inte upptäckt.. Leta tutorials eller nåt.. Tror inte man "tröttnar" på reason.. :)

(Inlägget ändrat av 370HSSV pga han stavar som ett sär. 2009-05-27 16:32:37)
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-05-27 16:31
För mycket mycket längesedan höll jag med på att tröttna på reason sen upptäckte jag all skit jag inte visste om reason och nu älskar jag det

2009-05-29 09:22
Jag gillar klart Reason.

Men frågan kommer hela tiden.

Enklast är nog Logic om du kört reason innan (men du måste släppa konceptet med att du kör kombinators och massa rack saker för varje instrument).

Efter det kommer nog Cubase / Nuendo.

Protools är otroligt kompetent och prisvärt, men med endast ett fåtal ljudkort som stödjer det så känner man sig lite vilseledd.

FL Studio kan mycket, men när man ska göra mer avancerade saker (speciellt de som är enkla i Reason), blir det avancerat att arbeta med (all respekt till programmet).

Reason är kunnigt, det har ju kommit en del hjälpmedel för att spela in och göra mycket i Reason.

Kör du mac kan jag rekommendera en mjuk övergång där du kör logic och sedan rewire till Reason. PC tror jag man kan köra rewire till Protools, det är inte riktigt lika smidigt, men relativt smidigt.
Glenn?

2009-05-29 09:58
Ska gå att köra rewire till cubase med
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-29 15:23
true dat Bikarbonat!!
Glenn?

2009-05-29 22:27
Vad tycker ni om Sonar då boys? Någon som testat kanske? Det ska tydligen vara ganska likt logic

2009-05-30 01:17
Personligen gillar jag Sonar, jag har kört Cakewalk sedan länge, det var ju en enklare variant av cubase under en längre tid.

Om man är van vid sequensers i synthar så är workflow rätt snyggt, jag har inte kört version 8, ska testa det om jag får tillfälle.

Vad gillar du det? Ska läsa upp mig lite på Sonar.
Glenn?

2009-05-30 01:46
Har inte testat det än, men har skaffat sonar 8. Ska tydligen vara en hel del uppdateringar.

Har fått uppfattningen om att Sonar verkar lättare än cubase och kanske t.om bättre? Har sån beslutsångest, egentligen skulle jag vilja ha logic men sitter ju tyvärr på PC och FL är jag så trött på.

Jag har med all respekt för programet, men jag tycker det är bättre att lära sig något mer heltäckande program, annars får man problem när man vill göra mer avancerade saker

2009-05-30 08:42
Jag använder mig av FL Studio samt av Renoise. Båda grymt najs verktyg att skapa beats med.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2009-05-30 11:54
utan att överdriva. Men vad är det som är så mycket svårare i FL än i alla andra program?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-30 14:23
utan att överdriva. Men vad är det som är så mycket svårare i FL än i alla andra program?

Bara mytomaner de där. man kan skapa vilket beat man vill med vilket program som helst. Dessutom används inte FL enbart av "amatörer" utan också stora producenter.
men dem tror ju att Reason är bättre p.g.a att de ser lite mer avancerat ut.

Beror på om man vill jobba mer åt "hårdvaru" hållet eller mjukvara.

Reason / FL är båda skitgrymma program och inget utav dem suger.
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2009-05-30 19:21
Skulle vara kul om någon testat och fördjupat sig i Sonar cakewalk... ska nog läsa på lite om det alternativt testa det idag

2009-05-31 04:56
Fresh2Death P20:

Det här är min objektiva bedömning:

* Workflow är annorlunda än cubase och protools som satte standarden, där även Logic har följt. FL och Reason har båda en egen typ av workflow där FL liknar mer en tracker än en sequencer (trackers är ju grunden till elektroniskt placerad musik så det är inget negativt med det, bara annorlunda).
* Jag har svårt att se loopar i loopar, det tar längre tid att få fram den grafiska delen när man skall analysera och göra rätt (detta gäller speciellt när man gör motsvarande bussningar och grupperingar i andra program).
* 8 Inserts på en kanal kan bli för lite om man skall arbeta elektroniskt med kanaler. Det är förvisso mycket, men fortfarande en begränsning som de andra programmen inte har. Reason har det inte på grund av sättet det är uppbyggt på. VST som fortfarande skrivs i 32 bitar är en annan miss gällande inserts och windows programmen, jag tycker att AU är ett mer logiskt sätt att bygga plugins i.
* Bussar och aux i output (jag kan för mitt liv inte lista ut hur jag stänger en kanal och öppnar via daw eller midi). I Logic bussar jag en audio kanal till en midikanal, lägger på en gate och så spelar jag via mitt klaviatur. Detta gäller allt från voice till samplingar där jag vill nyttja LFO över samplingar eller styra funktioner med DAW.
* Rollover recording (små funktioner som är vanliga, där man spelar över om och om, klipper upp och nyttjar de delar man tycker lät bra), det finns 100 sätt att göra samma sak på i FL, men det tar mer tid.
* Automation av alla funktioner i alla inserts, detta är oerhört enkelt i både protools och logic, jag förstår inte hur jag skall använda automation av annat än pan och volym i FL. Jag vill ju kunna automata kompressor och andra inserts.

Med detta sagt är det olika arbetssätt, jag tycker att när man ska göra semisvåra saker tar det mer tid i FL. Det är dock min personliga åsikt, däremot är jag övertygad om att man kan göra allt i FL. FL är prisvärt, men det är även protools och logic, många DAW har bra stöd för Logic och Protools primärt och det finns väl egentligen bara två stora problem idag.

1, Skapa en ny standard att utbyta arr (folk kommer använda olika program) OMF är inte tillräckligt bra.
2, Välja ett sätt att göra inserts på. VST, RTAS eller AU, jag har läst på om AU och tycker det är helt överlägset, men det går att göra mer. Att köra ett fullt arr med extra allt och tunga inserts i VST i protools HD kräver sjukt mycket processorkraft. Givetvis får man mer frihet att göra det man ska med hårdvara därför låter det bättre med hårdvara om man ska göra något i high-end klassen. Men jag hoppas verkligen att det blir en standard som alla program stödjer (FL stödjer exempelvis inte AU). Det verkar vara enkelt att porta pluggarna, men utvecklarna anpassar sig alltid till den svagaste länken.

Jag kör Reason, Protools och Logic dagligen, så mitt försökt att vara objektiv fungerar givetvis inte, det är klart att jag tycker det är enklare att arbeta i program jag öppnar varje dag. De är alla otroliga program jämfört med vad man hade för några år sedan, det inkluderar FL som totalt slog ut alla som försökte sig på samma typ av workflow.
Glenn?

2009-05-31 05:10
Här är exempel på automation:

FL:

Protools:

Logic:

Eftersom att jag kör Euphonix tycker jag att workflow i Logic är överlägset när det kommer till Automation. Men man kan göra samma saker i alla tre.
Glenn?

2009-06-03 22:31
savve P32
har delat upp ditt inlägg och försökt svara så gott jag kan med minna erfarenheter och tips av FL.

Workflow...

Smaksak helt klart. Jag har jobbat i Reason, Cubase, Pro Tools och FL. Jag tycker det är lättast att göra saker i FL. Även att spela in...

Jag har svårt att se loopar i loopar, det tar längre tid att få fram den grafiska delen när man skall analysera och göra rätt..

Inte säker på vad du menar. Kan du utveckla?

8 Inserts på en kanal kan bli för lite...

Det är kanske sant...Men har aldrig behövt mer. Och aldrig ens tänkt på det.

Bussar och aux i output... ...Detta gäller allt från voice till samplingar där jag vill nyttja LFO över samplingar eller styra funktioner med DAW.

Lite osäker på vad du mennar. Men LFO funktioner finns ju! I Piano Rollen så högerklickar du längst ner till vänster och väljer Channel panning eller volym. och sen menyn > tools > LFO. (alt+o)

* Rollover recording...

Osäker vad du menar men "Blend Recorded Notes with existing data" (ctrl+b) finns... Kanske inte riktigt rätt?

* Automation av alla funktioner i alla inserts...

bara att göra samma sak som volym. Högerklicka och välja "creat automationclip" i mixern. Om du vill göra det på någon ratt på en effekt så rör du lite på den. Går in på menyn (pilen) för effekten "Last tweaked paramenter" och "creat automationclip" Glöm inte att markera i Playlisten vart du vill att automationclipet ska vara.

Jag börjar känna mig som någon försvars person till FL här. Men jag tycker verkligen att folk har en sjukt konstig syn på FL, specielt här på whoa.

Min teori är att 95% av alla här som klagar på FL är såna som inte har betalat något för programmet och därför inte värderar det något. Och därför inte riktigt uppskattar det. Själv så snackar jag dagligen med beatmakers från mestadels usa över internet och för det flesta så har dom svårt att förstå att någon från sverige kan göra såna beats. Och sen att det är med FL är också konstigt. Och sen när jag säger att jag använder 99% gratis plugin (betalat för sytrus och sawer) så tror dom flesta att jag ljuger. Kan dra en längre lite komisk historia om det där. :P haha

Alla daw's gör i princip samma sak på olika sätt. Dom är anpassade och skapade för olika syften. Men du kan göra samma saker i dom flesta moderna Daw. Jag är helt övertygad om att det spelar ingen roll vilket program man har utan hur mycket tid och energi man lägger ner på att lära sig att använda den rätt.

...Och jag är medveten att jag har flummat länge nu och är offtopic. Men jag har sagt mitt iaf.