I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips på bra pick ups/nålar och mixer för scratch mixing (vinyl)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-05-26 13:06

Tips på bra pick ups/nålar och mixer för scratch mixing (vinyl)

Skulle behöva lite tips om ett par bra pick up med nålar som finns till ett bra o billigt pris, samt en mixer som är bra anspassad till scraching men som även den är billigt, uppskattar svar!

"Hiphop är som lösviktgodis, man plockar sina favoriter "

2009-05-26 13:56
skulle rekommendera ortofon Pro S, detta är en bra instegs nål den tål mycket stryk och håller länge! går att köpa på thomann i paket med pick up och extra nål.

mixer så skulle jag rekommendera vestax mixers eller ecler hak 360 dessa båda modeller går att köpa begagnat för runt 3000kr, tänk på att du vill ha en mixer med bra CF kurva
DJ Dale!*

2009-05-26 15:49
Tackar, när det gäller mixer så vill jag ha ngt i pris 1000-2000 begagnad. Någon bra mixer som håller en stund för en nybörjare sedan köper jag nog en bättre mixer. Hur kan man se att crossfade kruvan är bra?

tack för tipsen
"Hiphop är som lösviktgodis, man plockar sina favoriter " <br>
Skivsamlare

2009-05-26 16:25
Hak 360 kan jag gå i god för, eternalfadern är grym. Dock tycker jag shure m44-7 är bra mycket bättre än ortofons nålar. Bättre spåregenskaper och ljud. (men fulare och sämre för needledropping)
fair enough..

2009-05-26 17:12
Håller med fullt ut på Ecler Hak 360n, underbart bra mixer.
Otrofon concorde qbert, är bra combo på pickup/nål

2009-05-27 12:58
köp nån mixer som en innofader passar till, så kan du bara köpa en sån sen när du har råd / vill satsa mera på scratchandet.
http://soundcloud.com/mega-drive

2009-05-27 22:14
s t a n t o n :) ärligt så tycker jag de gamla klassikerna fortfarande håller måttet. Tyvärr kan jag inte säga något om mixer, det har varit sådan otrolig utveckling.
Glenn?

2009-05-27 23:24
jag har alltid gillat Ortofon Conorde Qbert nålar

tyvärr är de inte så billiga.man kan klippa de dock till ett bra pris på t ex tradera.

rekomenderar vestax mixrar 05a,06a och 07a.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2009-05-28 01:08
Rane ttm 56 mixer och Shure m44-7 nålar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-01 23:35
Håller inte med om Ecler mixern. Har en själv och är mkt missnöjd med kvalitén. Min gick sönder (givetvis) efter mindre än 1,5 år. Har även en bekant DJ som har en sådan som gått sönder. Är "kall-lödningar" och dylikt. Jävla skit! Men fram tills den brakade var den bra=)

2009-06-01 23:39
Ljudas,

Du är vidrigt bra. Fifan jag vill se en 60 minuters session. Bäst i Europa l ä t t... finns ingen som kör med mer känsla. SHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT så grym...
Glenn?

2009-06-01 23:42
Tycker inte det är en material sport, tekniken är en sak, men att lägga sakerna med känsla är fan otroligt, vassaste artisterna inom hiphop är ju DJ's. Jösses, Ljudas homes tävlar du något än eller spelar du bara ute i vanlig ordning?
Glenn?