Spela in i mono?
Nar man ska spela in huvudacapellan blir det bast resultat i mono da eller ?.Sag ett klipp fran en inspelning i en studio dar de gjorde det. Lite desorienterad just nu sa hur ligger det till? (Inlägget ändrat av Mexxi 2009-05-07 07:55:06)
Rap ska du alltid spela in i mono. Jag spelar in allt, utan undagtag, i mono. Huvudtracket, adds, dubs, sång osv. Håll dig till det och lär dig konsten att panorera rätt här och där så blir det nog fett! :)
Hej
Producent
2009-05-04 20:00
Varför ska man alltid spela in rap i mono?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
haha ja, varför ska man det för? Men det är faktiskt så att i alla studios (stora då alltså) spelar man in i mono .. // dMS
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
så det blir samma ljud genom båda lurarna i slutresultateT? lättare å mixa ett spår än två? fast nu gissar jag ju då jag inte har en susning egentligen ;)
((MAAD))
Producent
2009-05-04 20:28
Ja lättare att mixa blir det nog om man har spelat in rappen i mono.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Så varför ska man inte göra det? Om jag har fattat det rätt påstår du att man ska spela in rap i stereo, bara för att det blir svårare att mixa då? Känns som att logiken brister nånstans.
Hej
Producent
2009-05-04 21:27
Jag säger inte att man inte ska göra det eller att man ska spela in i stereo. Jag undrar bara varför man alltid ska spela in i mono?
jag brukar spela in med rapp genom stereon te kasett ! gonatt :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
för att du bara har 1 mick. micken spelar in mono, micken kan inte spela in stereo om du inte har en stereomick, vilket du förmodligen inte har. spelar du in i stereo med en vanlig mick får du 2 exakt likadana spår. vilket ändå är identiskt med mono.
Dopeness P28 För att det är lättare att mixa, och man eliminerar risken för att få olika ljud i olika högtalare.
Hej
Vad AgonistMusic sa. Stereo/Mono.. det blir ingen skillnad med en vanlig mic, eftersom den bara plockar upp en signal, dvs mono... förutom att stereo spåret tar dubbelt så mycket plats på hårddisken då. Och din röst är bara en signal inte två, dvs mono. Men säg att du använder två micar tex, så plockar de tillsammans upp ambiensen i rummet, plus att de triggas lite olika beroende på hur de är positionerade och hur personen som sjunger rör på sig, så det kan väl kanske vara trevligt. Men jag vet inte hur det passar till rap, då man oftast har main vokalen, utan krussiduller, rakt upp i mitten av mixen.
jag har singstar mick och spelar in i stereo... men som nån sa tidigare så blir det ingen skillnad jämnfört med mono för micken plockar bara upp ett spår.
undrar bara, jag har aldrig panorerat acapellan när jag mixar mina låtar, är det fel? om man vill ha stereo ljud???
här kan ni höra mina låtar --->
Länk till http://www.myspace.com/EmilE438
Nej det är inte fel, huvudacapellan ska ligga centrerad. Däremot adlibs, dubs och andra tillägg osv panoreras ofta. :) Man kan givetvis leka med pannar hur mycket som helst, tillslut hittar man ett ljud man diggar.
Hej
awgole om du spelar in med 2 mickar ska du fortfarande inte spela in i stereo. du ska spela in 2 separata mono signaler. stereobilden fixar du sen i mixningen genom att panorera de 2 olika signalerna olika.
självklart ska du spela in mono.. och svaret finns ju redan MEN. Varför finns de stereo egentligen ? :P nån som kan förklara
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
för att man i vissa fall vill spela in stereospår. det kan vara en stereomick, två mickar i X/Y eller liknande, synthar som skickar stereo-signal, samplers, skivspelare osv osv.
haha själv sitter jag med en skivspelare men tänkte ändå inte på de xD jaja men tack för svaret :)
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
Zillio Ett lättare sätt att förklara är att man ibland vill ha olika ljud i olika högtalare. :)
Hej
jag menade varför man ska SPELA IN mono och inte när man gör panoreringar stereo och mono vet jag skillnaden på.
MEN. Varför finns de stereo egentligen ? :P nån som kan förklara Ett lättare sätt att förklara är att man ibland vill ha olika ljud i olika högtalare. :) ?
Hej
Producent
2009-05-05 21:13
Hypnoz Så du menar att man ska spela in i mono bara för att göra det enkelt för sig när man mixar det sedan?
Det är väl självklart? Varför skulle man medvetet göra det svårt för sig?
Hej
Givetvis inte bara för att det blir lättare, men det är också lättare att hålla reda på ett spår än två och det blir mindre rik att något går snett. Och som någon sa ovan tar ett stereospår dubbelt så stor plats på datorn.
Hej
Producent
2009-05-05 21:45
Så man ska alltid spela in rap i mono för att det är lättare att mixa, hålla reda på spåren, mindre chans att något går snett och att det tar mindre plats?
Ja, jag tycker iaf att det låter som bra anledningar. How about you?
Hej
Producent
2009-05-05 22:21
Men har inte inspelning någonting med resultatet av materialet att göra? Det kreativa tillvägagångs sättet? Mer än att det ska vara enkelt och smidigt.
Inte vad jag vet, det låter otroligt. Isåfall borde det logiskt bli bättre kvalité på en monofil än en stereofil. Har man bra grejer och kan mixa så borde det inte vara något problem.
Hej
Producent
2009-05-05 22:32
Jag säger inte att det blir något problem. Eller om att det har med änns kunskaper att kunna mixa bra. Jag undrar bara om dina argument för att spela in bara har med smidighet och enkelhet.
Dels det, sen är det vad folk har sagt till mig att göra, så jag följer deras råd hittills utan negativa påverkningar på mina acapellor. Mitt tips kvarstår i alla fall, ska du spela in rap, spela in i mono.
Hej
Producent
2009-05-05 22:41
Jag gillar ditt tips och säger inte emot. Blir nog aldrig någonting negativt av att spela in rap i mono än i stero. Det jag var nyfiken på från början var bara varför du tyckte att man alltid ska spela in rap i mono. Men jag är nöjd med mitt svar. Visste du föresten att Wu-Tang Clans senaste skiva "8 Diagrams" spelades alla vokaler in i stereo? Det var många ljudfiler för teknikern att hålla reda på.
Nej, det visste jag inte. Men Wu-Tang Clan har lite bättre resurser än både dig och mig, i form av professionella producenter/mixare.. Och påverkas inte ljudet av att spela in i mono/stereo (vilket jag aldrig påstod) är det i alla fall lättare att hålla reda på allting.
Hej
Jag har skitsvårt för att mixa stereo, borde jag köra allt i mono då eller?
Bikarbonat P22 Kul. Jag menar inte att det blir superkomplicerat att mixa stereo, men det blir självklart hälften så mycket att hålla reda på. Dom effekter man lägger på blir givetvis samma i båda spåren, men risken finns att man markerar fel osv, och därav påverkas ljudet. Jag vet inte vad du säger, man lägger bättre märke till förändringar i ett monospår eftersom det ser större ut (då det inte måste dela skärmen med ett annat spår). Men om jag rätt och slätt frågar, ifall du ska spela in rap, spelar du in i mono eller stereo då? För det var den ursprungliga frågan. En till anledning till att man spelar in rap i mono kan vara att de flesta med hemmastudior bara har en mikrofon.
Hej
AgonistMusic jajjamen, det är helt korrekt!
Hypnoz Då får man väl se till att markera rätt om man tycker det skulle vara ett problem. Eller zooma in om man inte ser. Jag spelar in i mono då jag bara använder en mick och alltså bara en ljudkälla att spela in. Något annat alternativ på EN mick är onödigt.. Men jag har spelat in rap i stereo vid något tillfälle då jag använde två mickar och ville testa något annat. Ser inte varför stereoinspelning skulle vara något jobbigt, osmidigt eller svårmixat.
Ett lättare sätt att förklara är att man ibland vill ha olika ljud i olika högtalare. :) Ja och de lärde jag mig för några år sen men jag tänkte mer på panoreringar och tänkte inte så långt så att jag tänkte på RCA kablar t.ex. Men JÄTTE SNÄLLT att du vill hjälpa mig på traven.. jag menar jag kan ju ha glömt de DJDoggy sa på 37 min
Bikarbonat P22 Men du håller med om att det blir lättare att spela in i mono? I de allra flesta fallen spelas rap in i mono, det kan jag försäkra dig om. Och om du inte fattar varför det skulle vara jobbigt säger jag det igen, det är färre spår att hålla reda på om man spelar in i mono. Zillio Ja, men du frågade efter att jag skrivit det där var det finns stereo. När jag svarade på det sa du "jag vet" osv.
Hej
Hypnoz Nej, jag ser inte det svåra i att spela in något i stereo. Jo tack jag vet att det mesta spelas in i mono, vad gäller mycket mer än bara rap. Jag förstod vad du sa första gången. Men jag tycker inte det skulle vara något jobbigt att ha många kanaler. Bara lite mer att hålla på med.
Mer att hålla på med = mer att hålla reda på? Det kanske inte är tillräckligt avancerat för att det ska märkas, men chansen att något blir fel tror jag ökar.
Hej
Jag har alltid spela in i stereo, mestadels för att det var standard på adobe audition när jag började med det. Sen tycker jag att det är lättare att se höger/vänster i stereo, men som sagt har jag aldrig reflekterat över det förut och kommer antagligen byta till mono nu. Men en sak, för mig blir det inte fler kanaler, utan det blir två track i varje kanal istället.
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.
Hypnoz Väntar bara på att du ska märka att det är skillnad på att spela in stereo och mixa saker som är stereo :) SPELA IN något är ju inte så svårt oavsett mono/stereo ;) Nej, mixning av saker som är mono eller stereo, som vi pratar om, är ju inte så svårt. Visst mer att hålla reda på men är det så jobbigt? Det är ju bara att göra som vanligt. Och om något blir fel är det väl bara att rätta till. Vad är det som skulle kunna bli fel? Sen varför skulle det vara mer att hålla reda på bara för att något är stereo? Det finns stereotracks. Ett stereotrack är väl inte mer att hålla reda på än ett monotrack? :) Man behöver ju inte göra två monokanaler till stereo. Oavsett så är det väl bara att vara mer noggrann. Gör man något fel så får man väl lära sig av det och göra rätt nästa gång
Men det ser ut att vara fler. Det blir i dubbel upplaga om jag säger så. Vilket gör det rörigare att hålla koll på. Och varför diskuterar vi ens det här om "alla" ändå spelar in i mono? Oftast har man bara en mick och jag tänker inte köpa en till bara för att pröva spela in stereoljud. Och jag vet givetvis att det är skillnad på att spela in och mixa, men det finns inte fördelar med nån av dem, om man inte är ute efter ett speciellt sound :)
Hej
Nej jag bara drygar :)
Tror jag hajjat nu, tackar!
Moderator
2009-05-07 07:55
Låser tråden nu, Trådskaparen har fattat nu, och det börjar bli offtopic!
Följ mig på Twitter @MexxiInnuce
Och checka:
http://www.innuce.nu