I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Till producenter som lever på det: hur gick ni till väga?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-03-31 16:10

Till producenter som lever på det: hur gick ni till väga?

Som topic säger: hur gick ni till väga för att börja tjäna pengar på era beats?
Har ingen lust att sälja mig som några på denna community gör för att tjäna pengar..

http://www.myspace.com/twoismagic
zuzpeqt.narkotikaroteln.org

2009-03-31 17:23
Göra beats som folk vill köpa, skulle jag chansa på.

2009-03-31 17:28
1. Hur många på Whoa är det egentligen som lever på produceringen?

2. Svårt att tjäna pengar om du inte är villig att sälja ;)
Hej

2009-03-31 17:30
Hypnoz: Jag tror det är många faktiskt. Varför inte??
Rappare

2009-03-31 18:00
nsp; det säger ju sig själv,vill du inte sälja kan du inte tjäna cash,thats it
fosho

2009-03-31 19:04
inte för att jag lever på musik just nu. Men har precis börjat fuffla runt lite och börjat arbeta med lite folk... jag skulle säga lägg ut din musik överallt... myspace, youtube och beatsidor... Och snacka med folk som skriver till dig... har fått flera erbjudande så. Och om minst ett går rätt så kan jag nog klara mig utan "vanligt" jobb i något år.. Och under den tiden kanske man har lyckats få mer erbjudande...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-31 19:05
nsp0240

Ja, jag vet inte, klart det finns dom som tjänar på det, men om det finns fler en ett fåtal på whoa som kan leva på att prodda är tveksamt.. Det tipset jag kan ge dig är väl att göra så bra beats du kan, samla kritiken du kan i Beatsforumet och försöka synas så mycket som möjligt.

Inte genom att skriva "NYTT BEAT" som varje ny trådrubrik, men genom att droppa så mycket som möjligt och eventuellt ge bort/sälja till hypat folk som sprider dom vidare.

Eftersom kommer fler vilja ha dina beats och då kan du ju ta betalt för dom! :)

Lycka till, peace!
Hej

2009-03-31 19:06
Word på Fresh ovan också, sprid det på så många sidor du kan! Jag lät nog lite Whoa-insnöad i förra inlägget ;)
Hej

2009-03-31 19:33
yes'sir
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-02 03:47
Fresh

Snackar vi sälja beats styckvis nu eller har du något kontrakt? Isf en sjukt oregelbunden ekonomi att sälja styckvis.

Visst har man massa beats och får 500-700 för dom är det ju ruskigt bra. Men det måsta ta mycket tid att promota och tror inte många betalar.

2009-04-02 10:14
Jag "lever" kanske är lögn men jag jobbar som pro tools tekniker på studio mega, de bytte nyligen rigg och de valde att anställa mig som kan programmet in och utantill. får en viss procent på varje jobb, ju mer jag jobbar ju mer lön får jag. Får utöver det gratis studiotid vilket är gött hehe.. Detta jobbet betalar min hyra till lägenheten, maten jag äter och ger lite till. Är det att leva på sitt jobb?
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?

2009-04-02 11:24
Är det att leva på sitt jobb?

Du menar din hobby?

Låter för övrigt jäkligt kul:)

2009-04-02 14:53
DonKasper
Fyfan va nice att ha de som du (om du nu tycker de är kul)
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2009-04-02 15:59
DonKasper

Can I have your life?
Hej

2009-04-02 20:33
Jag producerar Shower i utlandet, allt från att återskapa backingtracks av musikaler till enstaka låtar osv, sen är jag ljudtekinker och äger 49% av ett showföretag.

Så jag lever på det, lever rätt bra också,

men jag tjänar inga pengar på EGET producerat matrial, finns ingen marknad för det här.Men det andra är en guldgruva ;)
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2009-04-03 17:20
That´s my life! Roligt är det hehe...
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?

2009-04-03 18:50
MR-J P20
jag försökte pusha beat's för beats. Men det går segt... Men har fått erbjudande av några independent bolag i Detroit, L.A och Miami. Som jag snackar med. Men vill inte hoppas för mycket för än det verkligen händer. Men de flesta av dom finns redan på iTunes och säljer "okey". Så det kan bli något.. Om dom inte betalar så säljer jag samma beatsen non exlusive ändå.

2009-04-03 20:42
ok nice iaf

2009-04-04 15:11
kan ju inte säga att jag lever på min musik alls men lite pengar kommer det in från spelningar då o då o har blivit några utlandsresor nu:)
man tackar ju inte nej till en gratis weekend i nån europeisk stad o festa med skönt folk o ha kul.

2009-04-04 15:12
o ju fler låtar o grejer man släpper desto mer kan man ta för spelningarna också:)
Redaktionen

2009-04-05 09:22
jag har precis krängt ett beat för hela 300 pickadoller.. Så det lever jag gott på under en och en halv dag i thailand.. Och det är ungefär så mycket jag säljer för på ett år.
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-04-06 19:01
Verkar som ingen drar in cash money för beats här.. step ya game up :)

2009-04-06 21:08
Large Money Ent gör :)

2009-04-06 21:09
Fast inte alla mina producenter...

Jeffro EL Sheriffo Mr Royce Young Fyre är några av mina producenter som enbart lever på att sälja beats.

2009-04-06 21:23
DalastDon P27: Ok. Du kanska kan upplysa oss hur dom gick till vägen för att kunna leva på att sälja beats?. Det e något jag tänkt satsa på men vet inte hur jag ska gå iväga riktigt
Mvh

2009-04-06 23:12
Det bästa du kan göra är att glömma Whoa och Sverige helt och hållet.. Denna scenen är patetiskt på många sätt..

Artisterna i sverige tänker som ett gäng idioter de fattar inte att producenterna kommer aldrig få lika mycket shine som de och måste ha betalt för sina beats för artister kommer alltid ha spelningar och tjänar på sin musik medans vi producenter alltid är hemma..

Steg 1 är följande... Ge aldrig ut gratis beat till någon som inte du vet att du kommer verkligen tjäna på! Annars ge dig utåt myspace är ett riktigt bra redskap även om du får så lite som 500 dollar per beat tänkt dig att du då säljer i genomsnitt 4 beats i månaden för 500 dollar till underground artister bara det lilla gör att du har en månadslön..

Finns nog inte en enda jävel i sverige som hade kunnat ge dig ynkliga 500 dollar för beats det har du mitt ord på... Varför? Jo för att de är ett gäng trögbollar som aldrig kommer förstå innebörden med business och vad man måste göra för att överleva som producent.

Så fort du skulle vilja ha betalt för ditt jobb kommer det anses som fyskam och du är en idiot för att du vill ha betalt.. Jag hoppas att någon jävla dag snart kommer dessa mongolider att vakna och komma till verkligheten....

Steg 2: Se till att kunna sköta ditt snack visa folk att de behöver dig och du inte behöver de för annars kommer du aldrig kunna få ett öre för din musik. Det är den bästa rådgivningen jag kan ge dig.

Steg 3: Lyssna aldrig på en persons kritik om dina beats för jag har minst 15 beats som blev total sågade av sveriges värdelösa hiphopelite men som jag sålde blandannat till Tech N9ne Chino XL Crooked I Too Short (om någon tycker att artisterna jag nämnde nyss är dåliga och jämför de med rappare i sverige kan ni på fullaste allvar suga en fet kuk o dö för då vet ni inte vad ni snackar om) mfl för 2000 dollar - 2500 dollar styck.. Därför vet jag att du inte ska bry dig ett skit om någon dissar dina beats för vet du att du har bra beats som är mixade mm och folk inte nappar här kommer du alltid få någon som nappar.

Steg 4: Tänk även på att konkurransen är jävligt hård och du kan inte sälja beats om du inte grindar ordentligen, Jag är HELT 100% independent med min verksamhet inget jävla bolag har hjälpt mig med någon försäljning jag har gjort allt själv därför behöver jag ingen management förlag etc.. Kan jag så kan du så enkelt är det.. Sverige är för litet för något du kan göra själv. Du sparar tid och energi och kan ha koll på din egen verksamhet.

Jag kan tjata om allt detta i en evighet jag önskar dig lycka till.. men än en gång stå på dig ge inte ut gratis saker såvidare du inte vet att det är en rappare du tjänar på att ha bakom dig och din merit!! Annars så kan vart enda jävel som vill ha dina beats betala för de! Du går inte in till en butik och förväntar dig att få en chips påse gratis eller hur?

2009-04-07 10:51
DalastDon P27: Tack för att du tog dig tid att svara. Riktigt feta artister du sålt till, good work!
Ska tänkta på det du sagt.
Ha det!
Redaktionen

2009-04-07 20:23
ja men då är det väl bara se till att ge sig ut i cyberrymden och prata engelska.. Värt ett försök.. Tack för tips Dalast..

2009-04-07 21:59
Om rappare i sverige påstår att ni behöver de be de att dra åt helvete! Hoppas ni blir de nya feta producenterna som folk letar efter och jag hoppas djupt inne att ni kan leva på er grej med beats.

Om vi inte börjar tänka ur ett affärsperspektiv kommer vi alltid hamna i skiten med att anpassa oss efter svenska hiphopscenens villkor och den skiter jag i fullständigt.

Det finns många som kan snacka skit om mig som person de får de verkligen göra hur mycket de vill men det finns ingenting som förnekar att de artisterna vi har sålt beats till och de artisterna som har spottat på våra beats på mixtapes kommer alltid ge oss bättre shine än vad de svenskarna någonsin kommer göra.

Än en gång hoppas jag det bästa för alla nykomling producenter. De andra här i sverige är för överskattade värdelösa skitproducenter som behöver stor konkurrans ifrån nykomlingarna!

Good Luck!

2009-04-07 23:50
många glömmer bort att det faktiskt är två ord i musikindustri (musik och industri, om någon inte fattade?)... Och kan inte annat än att hålla med DalastDon. Fuck sverige! Snackar med svensk "rappare" som knappt kan hålla takten och dom vill ha beats gratis. Nej fan fuck off! Kan få en halv månadslön om jag fufflar det till någon grym osignad/independent mc i USA!

2009-04-08 14:45
Det roliga är att för 5 år sedan när jag sa så här hatade alla mig nu verkar folk börja hålla med mig och det är fan på tiden..

2009-04-09 00:03
haha shit... den som inte fattar att man troligen kommer att dra in mer pengar på den amerikanska hiphop scenen än den svenska (vad du än gör) lär ju vara grymt dum... eller en typisk whoa användare! ;)

Men DalastDon hur kör sköter du betalningar och sånt?? är det paypal bara eller?

2009-04-09 00:13
paypal bara? finns många rappare som inte ens fattar internet. ;)

2009-04-09 00:22
så klart det finns rappare som inte fattar internet. Rappare är precis om vanliga människor. Tror faktiskt att det är samma art. men inte säker...

och vet du inte vad paypal är för något?

2009-04-09 01:42
jo jag vet vad paypal är, jag ifrågasatte bara din fråga om "bara paypal" lite. den kändes lite ogenomtänkt. men ska sluta dryga. man kan använda moneyorders, western union, paypal etc. etc. finns åtskilliga smidiga sätt att skicka pengar, för den såväl internetkunnige som okunnige.

2009-04-09 11:07
okey... paypal kändes ganska logiskt eftersom det är används av sidor som t.ex. Mybeatshop och rocbattle.... Så det funkar där iaf...

2009-04-13 18:35
Grym läsning Dalast, tack!
Äntligen någon som får fram det. Det ska inte vara tabu att tjäna cash eller att ta betalt för sitt arbete.

"Sellouts" säger vissa människor, de är naiva.
Tänk vilken lycka att få tjäna stora pengar på det man faktistk tycker är kul, hur kan någon människa förneka att det vore bland den bästa framgången man kan få?

Hopp, tack som sagt för en intressant läsning, gjorde min dag iallfall.

Vill hoppa in med ett litet boktips som förövrigt inte har med ämnet att göra direkt, däremot så tror jag personligen att det viktigaste man kan ha för att lyckas överhuvudtaget (gäller alla brancher) är en dröm och ett mål. Utan drömmar och mål kommer vi ingenstans.
Läs boken "Think and grow rich" - Napoleon Hill och fördjupa er i ämnet.
Jag vågar nästan lova er, fördjupar ni er i ämnet så kommer Ni att lyckas med det ni vill.

Lycka till, hepåer!
www.tbonebeats.com

2009-04-13 19:06
^^har faktiskt funderat på att läsa den boken... En annan bok som är sjukt bra är: Kevin Liles - Make It Happen: The Hip-Hop Generation Guide to Success

och dom som inte vet vem Kevin Liles är behöver plugga lite! ;) Eller läsa boken!

2009-04-13 23:24
Jag säger bara det många producenter inte vågar säga för de tror att de kommer bli sågade!

Finns ingenting fel med att ta betalt för beats eftersom artister kommer alltid ha mer spelningar än producenten och tjäna mer pengar i längden.
Redaktionen

2009-05-13 22:34
några tips på amerikanska communitys?

2009-05-14 00:44
Jag åkte till USA och hade ett möte på 10 June i NYC meatpacking district. Sedan var det öppna dörrar för skitjobb. Nu har vi börjat få jobba med lite kända artister, men degen är otroligt bra om man mixar och mastrar. Det är dåligt med creds dock, men man får ju möjlighet att visa sina beats för bra artister vilket gör att man kan få en lease eller sell på en beat.
Glenn?

2009-05-14 04:05
Savve: Creds är för folk med rosa slips, cash är för oss äkta, det vet du. Vi måste snacka snart, hör av dig broder.
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
Producent

2009-05-14 19:57
Man måste som sagt, ligga i för att nå ut.
Har under ett par år legat i lite, har kommit smått i kontakt med amerikanska artister som betalar mig gärna 5000 per beat.
Ändå gör jag beats till det lilla folket, kanske inte i samma kvalitet, men dem är bra och billiga.
500 spänn till dem som är icke kända liksom.

Proddade gratis en del, och åt mig själv, släppt album gratis.

Släpper även än idag lite gratis shit, bara checka in det senaste gratis beatet

Det som jag säljer låter alltid bättre i slutskedet, bara tanka albumet och lyssna hur ett slutbeat låter.
Lyssna går även bra att göra på sidan, klicka bara på smile fejs gubbarna
Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2009-05-14 20:17
Kan tillägga att jag inte lever på det, utan man säljer nått då och då...
Since 1984
@realgizlee // twitter

2009-05-14 22:12
micKillah P24,

Vi får också kring 5000 per beat, fast dollar då, om det är en lease. Lilla folket vem är det stora folket?
Glenn?

2009-05-14 22:15
Auro brorsan!!!! Vi rings snart mayn jag har messat men jag har inte ditt stekarnummer sparat.

Vi släpper i höst du måste ge lite feedback på ljudet, du har öron som är grymma bruuuuush :) behöver få till det extra du vet.
Glenn?

2009-05-14 22:19
savve P32
får du 5000$ för dom beatsen du har på din myspace?

2009-05-14 22:43
Näh, får inte en spänn för dom. Skulle aldrig falla mig in att lägga upp dunderbeats på myspace, det är ett kul ställe att lära känna folk. Men sälja beats för 5 lax då kan jag lika gärna jobba på McDonalds, det är högre timpenning.
Glenn?

2009-05-14 22:57
Fresh2Death lyssnade på dina beats, riktigt bra för att vara FL utan controllers gillade din youtube grejj snyggt! Hade du något att säga om våra beats på myspace?
Glenn?

2009-05-14 23:24
savve P32
Tack för din feedback... Och om en keyboard är en controller så använder jag visst en. Och med att det är bättre tidpenning på McDonalds... Haha aa det är de nog (för tillfället). Men att få 25$ insatt på kontot bara så där någon gång i veckan är inte fel heller... Visst jag kan inte leva på det men det är en nice bonus.
Det jag kan säga om era beats på myspace va väl att jag inte tyckte det va 5000$ beats.

2009-05-14 23:32
Jag tänkte mer på en ICON eller något från Euphonix. Tur att det inte är du som köper våra beats. Hur funkar det med automation för dig?

Du är duktig, förstör det inte med en dålig attityd, det är inget recept på framgång. Sväng förbi vår studio vid stureplan när du kan så kan vi snacka. Eller du va i gbg? Jag har bott på aschebergsgatan i några år, riktigt trevlig stad.

Jag har full respekt för din försäljning och hoppas verkligen att du lyckas. Jag gjorde lite annorlunda som jag skrev ovan. Att sälja beats är rätt nytt, det finns ett helt system som reglerar det där, man registrerar sig, får pengar osv. Transaktionen mellan artist och kompositör är ett rätt nytt fenomen.

I övrigt tycker jag dina beats är värda mer än 25 dollar. Du har skills!
Glenn?