I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Göra beats - Midiklaviatur men vilket?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-03-25 19:01

Göra beats - Midiklaviatur men vilket?

Ja nu har jag börjat tröttna på freebeats och tänkte börja göra egna.

Jag har suttit mycket i FL men känner att de är den där förbannade mjukvaru-synthen
som gör att jag inte får till de.
Ja men de är massa anledningar.

Här är de frågar jag undrar över:

HUR ändrar jag ljudet på en midiklaviatur. Är de dem där rattarna som sitter på eller ändrar man bara typ MID och sånt? Isåfall ändrar man kanske i programmet man använder t.ex i FL

VAD är egentligen bra och dåligt? vad gör en till bättre och den andra till sämre?

Har kollat på dem här och undrar om de är nåt att ha:

Länk till http://www.4sound.se/

Länk till http://www.thomann.de/

Ja jag är inte sugen på ett klaviatur över 1800 tyvärr och heller inte sugen på att känna direkt att jag måste byta upp mig eller nåt sånt.

Någon som har förslag. Skriv allt man ska tänka på och vad ni skulle föreslå.. Ja alla tankar som är vettiga att skriva.

Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2009-03-25 21:37
Ett midi-klaviatur har inga ljud i sig utan styr ljudet från den soft/hård-synten man assignat till den. Rattar, knappar och mojänger på midi-klavet kan man assigna till olika kontroller på antingen softsynten man använder (tex koppla en ratt till cut-offen, lfo:n, filtret eller dylikt) och/eller musik programmet man kör (play, paus, rec, master volym osv). Beror lite på vilken softsynt/musik prog man använder, alla fungerar inte riktigt lika dant.
Så om man assignar en bunt så kan man skruva ljudet från den om man vill, så länge det finns rattar så det räcker, och softsynten tillåter det. Jag vet inte om det är det enklaste sättet att skruva ljud dock :)
Vissa har någon slags "preset bytare" som då bara byter preset på softsynten man använder, men jag skulle tippa på att det går att assigna nån ratt till det om det inte finns, annars får man byta på softsynten som vanligt.

Keystationen där är ett enkelt standard klav i stort sett, anslagskänsligt, vilket är bra, pitch och mod hjul, men inga andra finesser. Medan Oxygen klavet har en massa extra rattar och sliders mm. Båda är nog helt ok skulle jag tippa på, behöver du extra finesserna som finns på Oxygen eller inte.. den stora frågan :)

Sen kan du gå och trycka lite på de du funderar på inne på nån butik, så tangenterna känns ok. Kan skilja en hel del från klaviatur till klaviatur.

Blev visst lite långt heh, men kanske jag fick ur mig nått vettigt iaf :)

2009-03-26 12:43
Okeej :) de vart en jävla massa nu haha.. Men tack för att du tog din tid att skriva.

Men jag tror jag åker upp till Jam och ser om dem har några schyssta.
Men gärna några fler - Vad skulle ni köpt för en klaviatur (för högst 1800:-)

2009-03-26 16:40
Kom igen nu - Varför svarar inte folk?

jag vet att jävligt många här på whoa sitter med ett midiklaviatur/synth :P
Rappare

2009-03-27 16:01
Upp då jag även är intresserad av ett svar =)
www.twitter.com/addthissss

www.addthismusic.com

2009-03-27 16:35
Jag hade nog gått och kikat på.. m-audio oxygen 49 eller yamaha kx49 ..för den slanten. Iaf efter att bara ha kikat på nätet.

Själv har jag en liten sån här, funkar finfint.

Info från Tohmann ang. Midi klaviatur/controllers.

Men som sagt, glid över till butiken, känn lite på dom du e intresserad av.. prata med personalen och säg vad du behöver/ska använda den till, så hjälper de dig säkerligen och ger dig lite mer tipps och råd.

2009-03-27 16:47
alla midiklaviatur gör ju egentligen exakt samma sak, så det är ingen jättestor skillnad på olika modeller...det som skiljer är väl mest bara smågrejer, den enda funktionen den ska ha är ju att sända signaler till programmet. Olika midisynthar kanske har olika volymrattar osv, men kort sagt gör alla samma sak.

...sen finns det ju såklart olika antal tangenter på vissa modeller, pads på vissa, etc, men så länge du ska ha en "vanlig" så spelar det nog ingen jätteroll vilken du väljer
Jag vissla' på en taxi, den formligen flög
Den skulle vara ny, men skylten ljög

2009-03-27 18:57
...sen finns det ju såklart olika antal tangenter på vissa modeller, pads på vissa, etc, men så länge du ska ha en "vanlig" så spelar det nog ingen jätteroll vilken du väljer

Då förstår jag de som om att jag kommer klara mig gott och väl med en M-Audio Keystation 49e ett bra tag. Jag trodde dem hade funktioner som hade stora skillnader.

Men då blir de väl M-Audio Keystation 49e (http://www.thomann.de/) Skönt med USB förresten :)

2009-03-29 03:12
Tycker klaviaturet har 3 viktiga komponenter;

1 - Skönt klaviatur som man trivs att spela på.
2 - Bra banker och mappningar.
3 - Mycket styrmoment så du inte behöver köpa massa styrutrustning i onödan. Det innebär att det ska vara lätt att mappa.

Axiom från m-audio är väl ett bussigt usb klav.

Annars är det lätt Roland eller Yamaha som kör de skönaste klaviaturerna (men de kostar ju en slant).
Glenn?

2009-03-29 17:54
Tack. Det där va något som hjälpte mig på traven jävligt mkt.

2009-03-29 18:11
ta en med mycket kontroller på. du kommer vilja ha dom någon gång kan jag lova dig.
mycket roligare o spela in sina filtersvep o andra automations för hand istället för att sitta o rita dom i sequensern.

tycker nog även att man ska satsa på en rätt stor klaviatur.lättare att jobba så så man slipper trycka upp o ner på oktavknapparna hela tiden.
dock är en liten klaviatur smidig vid livebruk om man nu spelar live med sin setup.

kör på den m-audio oxygen 49. lagom stor klav o bra kontroller på den.
testtryck lite så att du trivs med känslan i rattarna o tangenterna.