Ett midi-klaviatur har inga ljud i sig utan styr ljudet från den soft/hård-synten man assignat till den. Rattar, knappar och mojänger på midi-klavet kan man assigna till olika kontroller på antingen softsynten man använder (tex koppla en ratt till cut-offen, lfo:n, filtret eller dylikt) och/eller musik programmet man kör (play, paus, rec, master volym osv). Beror lite på vilken softsynt/musik prog man använder, alla fungerar inte riktigt lika dant. Så om man assignar en bunt så kan man skruva ljudet från den om man vill, så länge det finns rattar så det räcker, och softsynten tillåter det. Jag vet inte om det är det enklaste sättet att skruva ljud dock :) Vissa har någon slags "preset bytare" som då bara byter preset på softsynten man använder, men jag skulle tippa på att det går att assigna nån ratt till det om det inte finns, annars får man byta på softsynten som vanligt. Keystationen där är ett enkelt standard klav i stort sett, anslagskänsligt, vilket är bra, pitch och mod hjul, men inga andra finesser. Medan Oxygen klavet har en massa extra rattar och sliders mm. Båda är nog helt ok skulle jag tippa på, behöver du extra finesserna som finns på Oxygen eller inte.. den stora frågan :) Sen kan du gå och trycka lite på de du funderar på inne på nån butik, så tangenterna känns ok. Kan skilja en hel del från klaviatur till klaviatur. Blev visst lite långt heh, men kanske jag fick ur mig nått vettigt iaf :)