I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bärbar dator för musikproduktion? Hjälp!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

Rappare

2009-03-18 21:08

Bärbar dator för musikproduktion? Hjälp!

Tjena!

Jo, måste uppgradera mig för sitter på en riktig skitdator just nu...

Så:

Är ute efter en bärbar dator med pristak runt 5000 kronor, så det blir ingen värsting helt klart men något bättre än den jag sitter fast med nu!

Så, kan du tipsa om en bärbar som kostar runt 5 lax som funkar till musikproduktion? (Allt från inspelning till beatsproducering, hela skiten alltså!)

Har varit runt i forumen och kollat men antingen är det jättedyra datorer eller stationära alla trådar handlar om, och det funkar inte riktigt för en fattiglapp som mej :)

Så langa tips, uppskattas nåt enormt !

/Spiken

2009-03-18 21:17
Macbook!

Ibland dyker det upp sånna med bra pris!

2009-03-18 21:21
på blocket btw..
Du behöver inte vara rädd för processor styrkan på dessa datorer. är det 2.0ghz så är dom riktigt bra. Dessa arbetar på ett helt anorlunda sätt än PC. snabbare och stabilare.

Rappare

2009-03-18 21:40
hmm okej, en macbook säger du?
Nu är inte jag så duktig på det här, hur fungerar en sån gentemot en "vanlig" dator?
Och fungerar t.ex. cool edit? FL? Cubase?

Men tack för tipset, ska kolla upp de !:)

2009-03-18 22:16
Cool edit och fl finns nog inte till mac. Cubase dock och andra program som Logic och Reason.

Men det finns många bärbara. Man ska ju se till att ha bra processor och bra med ram. Grafikkort behöver du ju inget kraftfullt om du inte ska spela spel. Ska man hålla på med musik ska man nog helst se till att grafikkortet har dedikerat minne och inte tar av ramen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-18 22:17
macintosh alltså. lite rätt anorlunda operativsystem en vad PC har. men det mästa funkar prima bra till mac också, bla dom program du nyss skrev upp. Finns även ett riktigt bra program som heter Logic! det funkar bara på mac..

2009-03-18 22:37
Man slänger in windows vid behov så har du allt gott från två världar !
ROB

2009-03-18 23:08
Dobber P20

Cool Edit och FL finns inte till mac
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-19 04:26
Bikarbonat P22
Bortsätt ifrån dom..

Rappare

2009-03-19 10:47
Okej, så om jag fattat det rätt så ska man ha:
Kraftfull processor, helst dubbelkärnig?
Bra mkt ram-minne, typ 2-4 gb?
Och sen stor hårddisk oxå men det har ju de flesta.
Grafikkortet behöver alltså inte va så bra eftersom jag inte spelar några spel överhuvudtaget, men film då? Jag lär titta halvmkt på film på den, behövs inte grafikkort till det eller e jag helt ute?:P

Nu pratar jag alltså om en vanlig PC-bärbar och inte om en macbook.

Fler tips förövrigt?:)

/Spiken

2009-03-19 14:29
Jag tror nästan det sämsta grafikkortet är kompatibelt med t. ex. VLC, så det ska väl inte vara nåt problem :) Sen har jag läst i det här forumet för ett tag sen att man hellre ska ha en Intelprocessor än en AMD-processor till musikproduktion, men vet inte vart sanningen i det ligger. Dock har jag alltid uppfattat AMD som speldatorer.
Hej
Rappare

2009-03-19 17:04
Kika på blocket!
Se till så det är någorlunda Ram i den och hyffsad processor!
allt över 2 är någorlunda bra! =)

lycka till! =)
fosho
Rappare

2009-03-19 17:31
Okej, så Intel processor dubbelkärnig är nåt jag kommer sikta på alltså! Tack för tipset Hypnoz!:)

tmy; Yes, har kollat rätt mkt där och har hittat några intressanta nu!

Tack för tipsen alla! Men skulle va guld om ni kunde länka nåt oxå!
Haha men ska inte klaga!

Peace

/Spiken

2009-04-17 11:46
Skulle rekomendera Macbook Pro

2009-04-20 11:20
Se till att inte ha internet på datorn... så fort du går ut på nätet så segar hela datorn ner. jag tycker du ska köpa en stationär dator och avinstallera alla onödiga program(det kan du be dom i butiken göra) även avinstallera lr inaktivera det interna ljudkortet och köpa ett nytt. så lite du har på datorn desto bättre! om du inte köper en mac utan en pc se till att du inte har vista i datorn utan xp fö vista kräver välldigt mkt av datorn och segar ner en del. Jag köpte en stationär dator för 7tusen och bad dom ta bort allt som inte är nödvändigt i datorn och jag har ingen internetuppkoppling och nytt ljudkort, funkar klockrent! Såg att någon nämnde att Logic bara finns till mac, det är sant. men jag har det till min PC finns att ladda ner. den senaste utgåvan till pc(har aldrig haft ett bättre program). yeah hoppas jag var till någon hjälp om du nu inte redan köpt dig en dator!

ha en bra dag
http://orkesten.blogspot.com/

Producent

2009-04-20 15:34
vart laddade du ner logic till pc nånstans?
http://www.soundcloud.com/luegoods
Rappare

2009-04-20 16:19
tack för alla svar!:)

Jag köpte en Sony Vaio med riktigt sjysta grejjer i, är äckligt nöjd iaf!:D

Allting går som på räls, enda negativa är väl att jag inte riktigt vet hur jag ska lösa alla ljudutgångar (hörlurar i båset, högtalare och mixlurar...) Men får hitta nåm slags lösning:)

Som sagt, tack för hjälpen!:)

2009-04-20 19:49
Rabalder p18

vart laddade du ner logic till pc nånstans?

Det var länge sedan jag gjorde det så jag har ingen aning om man kan göra det i dagsläget. Men om du vill ha logic i din PC så kan jag vara en go grabb och skicka det till dig om man kan göra det på ett smidigt och snabbt vis. Släng iväg ett mail till mig här på whoa så kan vi snacka om saken.

pejjs!
http://orkesten.blogspot.com/

2009-04-25 13:07
nyckelord p23

vilken version av logic är det?
labyrint living!

2009-05-02 12:02
Sista versionen av Logic till PC var Logic Platinum 5.5.1 om jag inte minns fel...

Körde stenhårt med det tills jag bytte upp mig till 8'an STUDIO och därmed en iMac20"

CPU: dual core minst (helst intel, bättre processor i dagsläget igen)
HDD: Snabb o rymlig helst SATA
GPU: (Grafik) vilket som helst, bättre med enklare tydligen i musiksammanhang
RAM: (Minne) minst 1GB helst 4GB...pluggar tar en massa men effekterna tar mer
PC vs Mac: För länge sen var Macens processorer mer värda i Hz än pc'n, men idag så kör de ju på samma kretsar, går ju att få en närmast identisk konfiguration på PC's som en Mac...

Windows är mer användarvänligare och enklare (XP) oavsett vad alla andra säger (bortsett från Vista som Gates själv tycker är en FLOPP) Mac os X är snyggt o halvstelt på detaljnivå men stabilt som ett server OS...

Det är nog mest vilket musikprogram som avgör vilket system du ska välja, o egentligen så är det ju bara Logic som kör Apple exklusivt vad jag vet om...

Så tänk noga igenom det först, för ska du köra musikprogram som PC'n klarar av så köp dig hellre en PC...eller dra en PC Guy ifall du hellre pallar äpplen...

2009-05-02 12:06
Mac OS X är för människor med en dålig datorvana som man lätt övertalar på en Apple Store...

ENDA anledningen till att jag skaffa en MAC var PGA Logic Studio som är det fetaste musikprogrammet som finns ifall du frågar mig...

Paz!!!

2009-05-02 12:27
Apple om du har pengar utöver datorn :) du klarar du inte bara med en mac dator bara.
du måste köpa Logic Studio för 4000:-. eller du kan ju köpa logic express fast jag vet inte vad skillnaden är ;D
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2009-12-10 19:05
Bumpar denna tråd då det är aktuellt med nytt köp av dator.
Har läst en jävla massa trådar om Mac vs PC men det mesta är bara massa bull.
Det som är intressant med Mac är designen,Logic och operativsystemet (som man tydligen kan installera på PC endå)

Var helt inne på en Mac från början, men efter all research så blir det nog en PC om jag inte hittar en Mac till ett bra pris. Prestandamässigt så kan ju ingen komma och säga att Mac presterar bättre än PC då det är samma komponenter, skulle vara för OS isf.
Verkar idiotiskt dyrt att uppgradera minnen m.m.
http://www.myspace.com/twoismagic
zuzpeqt.narkotikaroteln.org