I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jobbar du med en MPC?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-03-13 10:05

Jobbar du med en MPC?

Isf, vilken mpc? Är det värt att spara pengarna då man satsar lite hårdare som producent? Varför? Sälj in en mpc hos mig.

2009-03-13 12:33
beror ju på, jobbar du mycket med samplingar så är det ju en guds gåva ...
http://www.myspace.com/loosecannonbv

2009-03-13 12:34
finns midi mpd,s nu för tiden om du gillar dator. sen finns de pluggar som konverterar så de låter som mpc. och nu kommer folk säga att man aldrig kan få det som orginalet men ingenting är omöjligt :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-13 12:38
Jag har både en mpc 2000 och en mpc 60 tillsalu...
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?

2009-03-13 12:57
sen finns de pluggar som konverterar så de låter som mpc

Förutom MPC 60 så låter inte MPC'n nåt speciellt. Det är 16 bits wav-ljud, det där är bara en skröna precis som MPC'ns fantastiska swing. Anledningen att premiers beats svänger har inget att göra med MPC'ns quantiseringsmotor det har att göra med att han har bra rytm i kroppen och fingrarna. Däremot så gör padsen djävligt mycket, du får ju exakt kontroll över ditt fingertrummande. Trummar man på ett klaviatur så ska ju tangenten tryckas ner innan det registreras. Kan låta som en bagatell men efter man använt MPC ett tag så gör det enorm skillnad. Dom där midi-padsen är oftast helt värdelösa pga att det ofta blir latency, även när den är minimal så märks den speciellt när man är van vid MPC'ns precision.

MPC'ns gränssnitt är djävligt skönt och smidigt (från 2000 och senare) men egentligen så är det mycket mer begränsat än en dator. Jag, personligen blir inspirerad av begränsningarna och att slippa sitta framför en datorskärm är väldigt skönt. MPC'n är ju en dedikerad musikmaskin medans datorn ska funka till en massa olika saker samtidigt vilket gör att det ofta blir en buggig och jobbig historia när man skapar musik (i mina upplevelser i alla fall).

Hur som helst, det enda argumentet för MPC'n som jag verkligen tycker håller är just padsen och precisionen. Om du inte planerar att spela ljuden själv utan tänker klicka ut ljuden så tror jag inte MPC'n är något för dig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-13 15:09
en mpc är ju i grund och botten en dator i en burk. Så om du vill ha det där knastriga dåliga ljudet. spara några tusen lappar och köp en dålig dator med dålig ljudkort! ;)

Nej men seriöst tycker inte du ska köpa en mpc för att få det där "mpc sounded" för det kommer du inte få. på samma sätt kommer du inte låta som Scott Stortch för att du köper en Motif keyboard. Satsa på en dator med bra grejer och någon midipad kontroll. Det är både billigare och "bättre" grejer.

2009-03-13 15:46
Folk har så konstig syn. Förknippar att skaffa en mpc med att satsa hårdare på musik eller som producent? Spelar väl ingen roll vad man har för att bli extra seriös. Är man seriös så satsar man, engagerar sig och lägger ner mer tid på det man vill göra.

Ska man skaffa en mpc ska man göra det för att man kanske är intresserad eller sugen på det sättet att arbeta. Och som Funkenteller säger så låter inte en mpc något speciellt om man inte skaffar en 60.

Den maskin jag använt mest genom åren för musik är datorn, det var datorn jag började på. Sen har jag haft en 12bit sampler för soundet i många år och två st mpc's. Första var en 2000xl. Sålde den och gick till datorn. Köpte en 2000 classic som jag använde mycket mer, gillade den bättre. Men den sålde jag nyligen och även min 12bit sampler och nu kör jag på enbart dator.

Jag arbetar i princip enbart med samplingar. Men jag trivs fortfarande bäst på datorn med hur jag vill lägga upp samplingar och spela. Workstations som mpc är jäkligt kul dock. Ska man skaffa en så testa först och se ifall det är något för en

2009-03-13 20:41
du kan ju använda mpcn som seqvenser enbart, o ha samplingar på datorn, mpc har otroligt enkel o bra seqvenser, kanske dom bästa på hårdvaru marknanden.
men då försvinner touchen lite eftersom man får latency.

2009-03-13 21:18
Jo precis. Men det känns ju också helt onödigt :)

2009-03-14 00:17
varför, vissa kör så, d e bra om man vill ha en enkel seqvenser.

2009-03-14 01:14
Onödigt i mitt tycke då. Datorsequencers är ändå enklare i min mening.
Vissa andra gör väl som dom vill.

Men jag själv skulle använda bara mpcn i sig eller bara datorn i sig.

2009-03-15 22:44
DonKasper .. hur mycket deg för 60n? (samt skick och mk nummer?)

2009-03-15 23:16
E-wan P26

Här har du en länk till hans annons =)

Länk till http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5597945

2009-03-16 17:28
har själv försökt gå från att producera i cubase till att köra mpc för att testa.. de gick inte. allt kändes för begränsat och långsamt.. kunde inte göra det jag är van vid vilket gjorde att ja sålde den (mpc 4000)
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2009-03-16 18:30
köp en mpc o prova, det är som spyder säger, antingen gillar man eller inte. inte så mycket andra kan säga för att få en att förstå hur det är i praktiken att prodda på en mpc.

dom flesta har ganska bra 2a hands värde oxå, så d bara sälja om du inte diggar.

2009-03-16 20:00
ah, alltså.. när jag får råd så kommer jag att köpa en.. Men jag vet inte, vad för mpc bör jag kolla på?

2009-03-22 22:33
kolla med mpc 1000. jag har en och trivs hur bra som helst med den.
soulful.
myspace.com/noodlebreak

2009-04-09 11:09
Har en mpc1000 och dator. Att kombinera båda två tycker jag är riktigt grymt! göra grunden till beatet i mpc'n, med trummor och klippa samplingar och sedan lägga bas och melodislingor i datorn(använder logic) funkar skit bra för man får ett skönt sound i mpc'n, tungt och smutsigt och hårt om man så vill såklart och tung bas som är lättare att lägga med en midi keyboard och melodi... aja ni förstår tanken. bra kombination helt enkelt, varför välja det ena eller det andra??
http://orkesten.blogspot.com/

2009-04-09 14:56
varför välja det ena eller det andra??

för att det kostar onödigt mycket pengar. När du kan göra samma sak på en av dom...

2009-04-09 17:00
för att det kostar onödigt mycket pengar. När du kan göra samma sak på en av dom...

Visst det kostar, men jag tycker iaf att resultatet blir magiskt av att kombinera båda

pejjs!
http://orkesten.blogspot.com/

2009-04-09 19:12
jo sant! :)
Skivsamlare

2009-04-09 19:55
finns en fresh mpc1000 för 4900kr @ 99.se nu om ngn är sugen :)
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss