I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Har du en analog synth? Isf vilken berätta

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-03-05 03:16

Har du en analog synth? Isf vilken berätta

Är så jävla sugen att köpa på mig en korg i ms serien, förmodligen ms-20. Visst jag kör mjukvara mest men det vore roligt att ha "the real deal" att krydda sina produktioner med.

Typ välja ut kanske 2 riktigt grymma synthar, analoga då med brett utbud

Berätta vad ni har, när ni köpte det och hur ni utveckas och bla bla.

Btw, vad får man ge för en MS-20? Såg en för 5k men det låter lite väl billigt, hittar för övrigt ingen sida som säljer skiten!

Aja

HA D!

2009-03-05 12:02
jag har några analoga och några digitala prylar men förstår inte frågan riktigt.. testa ebay.
http://www.myspace.com/electroboogiebeats

2009-03-05 15:53
Jag kör en del analogt (gör dock inte hiphop):

Roland system 100 med modul 101 och 102. Detta är ett semimodulär system som man kan patcha som en Korg Ms20 fast betydligt flexiblare. Låter grymt bra.

Länk till http://www.vintagesynth.com/roland/sys100.shtml

ARP Odyssey, en synth som jag gärna göra leads och bas på

Länk till http://www.vintagesynth.com/arp/odyssey.shtml

Prophet 08, en modern tappning av Prophet 5 med ganska mycket mer funktioner. Bra på det mesta. En riktig "all round" synth.

Länk till http://www.vintagesynth.com/dsi/p08.shtml

Moog Little Phatty, en modern moog med minne och midi. Tröttnade på min gammla moog Source eftersom den stämde ur sig. En moog är en moog och ingen studio är komplett utan den :)

Länk till http://www.vintagesynth.com/moog/littlephatty.shtml

En MS-20 i bra skick får du ge 10.000:- för i dag. En för 5.000:- är antagligen stulen eller så har säljaren ingen koll. Skicket kan ju vara kattastrof oxo.

Att köpa en gammal analog synth från slutet av 70 talet eller början av 80 talet är som att köpa en gammla Harley håj. Kan man inte mecka eller har kapital att lägga på service så ska man skita i det. För problem kommer man antagligen att få. Något går alltid sönder med tiden på en så gammal synth. Så är det bara. Ska den inte stämmas om, så är det någon pot som pajjar. Mitt råd till den som vill göra musik och mecka mindre är att köpa en modern analogsynth.

För den som klarar sig utan polyfoni så finns det ett gäng kul synthar:

MiniMogg Voyager (runt 30.000:- ny)
Moog little phatty (runt 15.000:- ny)
DSI Mono Evolver key (runt 12.000:- ny)
Analogue Solutions Leipzig Keyboard (runt 15.000:- ny)
och några till.

Vill man ha polyfoni så finns det lite mindre att välja på:

DSI Prophet 08 (runt 20.000:- ny)
DSI Poly Evolver (runt 24.000:- ny)
Alesis Andromeda A6 (görs ej mer men hittas säker för runt 20.000:- beg)

Klarar man sig sen utan klaviatur så finns det hur mycket som att välja mellan i olika prisklasser. Men en synth ska ha klav :)

Lycka till med valen.

2009-03-05 17:14
Pac man

Hehe, inte jag heller egentligen :) Ville mest bara höra vad ni kör och rekommenderar osv rätt onödigt!

Viruz_

Förstår vad du menar, det känns ju lite farligt att köpa på sig en analog synth från 70/80 och inte veta så mycket om hur den fungerar och skick osv. Vettifan men känns inge vidare att köpa på sig något nytt heller. Jag gillar mer dom här retro grejjerna.

Förstå mitt läge, jag kan inte ett skit om hur en synth fungerar, vill bara ha något för 5000 lax kanske som kan krydda produktionen lite :)

Skivsamlare

2009-03-05 20:04
Nej och ja.

Skaffa dig en microkorg vetja :) Den kan du även använda som midiklav. Jag har nyss köpt mig en, fick betala 2800kr, och då hade den i princnip bara stått i sin förpackning någon månad ;D

Microkorg är la halvjobbig att ratta på från början, men läs manualen så går det alldeles utmärkt. Microkorgen bygger ju även på MS2000 om jag inte misstar mig helt? några här på whoa jag vet använder sig av den är iaf MaxIMillion och Academics. Den sistnämnde släppte nyss ett mixtape i svensk hiphop-delen av forumet där alla låtar (tror jag) innehåller spår av microkorgen. checka det vet jag! riktigt fet skiva :)

Riktigt härlig synth och jag rekomenderar den :)

här har du en jälva stjärna;

och om du orkar så kan du ju alltid försöka få tag på MicroKorg BK som är limited ed. nog för att microkorgen ser tillräckligt oldschool och raw ut som det är men :)

Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2009-03-05 20:07
I klassen 5000:- och vintage:

Roland SH-101
Roland SH-9
Yamaha CS-10
Korg MS-10
Roland Juno 106 (polyfonisk,har midi och minne, dock inte VCO´er)
Moog Rogue
Korg Polysix (polyfonisk)

Hade du tänkt styra någon av dessa via midi får du köpa ett Kenton Solo interface. Ligger på 2000:- hos JAM.

2009-03-05 20:09
Micro Korg är inte analog. Den är så digital en synth kan bli :)

2009-03-05 21:11
har faktiskt varit sugen på en microkorg länge! Cool design med :)

Ska fundera på saken, jävla svårt val

2009-03-06 09:00
MR-J P20

"Vettifan men känns inge vidare att köpa på sig något nytt heller. Jag gillar mer dom här retro grejjerna."

Men en Micro Korg som verken är analog eller vintage går bra ändå?????!!!!!... Vet du vad du vill egentligen??

"Förstå mitt läge, jag kan inte ett skit om hur en synth fungerar, vill bara ha något för 5000 lax kanske som kan krydda produktionen lite :)"

Då räcker det säkert med en digital synth som micro korg. Vintage analogt blir nog för klurigt för dig. På en mico korg har du presets att utgå från, minne, midi mm. Det passar nog dig bättre om du inte kan ett skit om subtraktiv syntes.

2009-03-06 15:17
Roland (alpha) juno 1/2 är ganska enkla och kostar inte mycket. 80-tal, analogt, midi, minnen. Finns en gratis dator-editor/librarian till dem också.
http://www.myspace.com/electroboogiebeats
Skivsamlare

2009-03-06 15:53
Micro Korg är inte analog. Den är så digital en synth kan bli :)

det var därför jag sa "ja och nej". nej den är inte analog, men jag tror den har vad han är ute efter ändå som "nybörjare" på synthar :)
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2009-03-06 20:01
Viruz_

Jag tror du har helt rätt :D jag är lite ute och cyklar och skulle lätt köpa på mig något jag inte förstör mig på sen. Det lutar ut en microkorg.

Pac man

Kan du försöka berätta varför jag ska välja den istället för micro?

2009-03-07 01:46
Om jag skulle välja en digital synth som simulerar subtraktiv syntes så skulle jag välja en Nordlead 1 eller 2. Då får man ganska mycket av känslan av en analog synth + alla moderniteter som midi, minne mm.

Väljer du en Micro Korg får du inte samma "direkthet", eftersom den bara har 5-6 rattar. En Nordlead har en ratt för varje parameter precis som en "äkta" analog.

2009-03-07 13:19
Förstå mitt läge, jag kan inte ett skit om hur en synth fungerar, vill bara ha något för 5000 lax kanske som kan krydda produktionen lite :)

för dom pengarna får du många synthar ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-07 18:01
Fan va nord lead verkar cool! Men på något sätt diggar jag microkorg mer just att den har inbyggt vocoder med. Sen är den snyggare och känns mer "egen" på något sätt :)

Får se hur jag gör!

2009-03-07 18:09
ser att man kan få en nord lead för 5-6 k begangnad

2009-03-12 10:12
Viruz_ du vill inte sälja ditt Roland System 100? Vad gav du för det?
Devil McDoom - http://www.twitter.com/doomsthlm

2009-03-12 18:34
bästa va synthen i 5000:- klassen är alesis ion !
I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.

2009-03-12 23:00
Dirty_1200 P31

:D du om någon borde ju veta hehe, sjukt onödig tråd nu när jag tänker efter

TA BORT DEN NU"!11