I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2009-02-15 20:12

Usb mickar?

Jag har länge hållt på med musik med dålig inspelning med en vanligt skitljudkort och 50-kronorsdatormick. Jag är förbannat trött på det och känner att jag vill fixa lite schysstare kvalité på de inspelade grejerna.

Tankarna har tagit mig till att fundera på vilken mick och vilket ljudkort jag ska köpa, eftersom jag bara ser musiken som en hobby och närliggande intresse så vill jag inte punga ut allt för många slantar för att det ska kunna låta någorlunda vettigt.

Så min plan är denna: Jag ska skaffa mig en mick. Jag har kollat runt lite och hört att Röde M3 ska vara en bra mick för detta ändamål och tillfredställande nog ligger den precis i min prissklass. Frågan jag då ställer mig är om den är den mick som är den "bästa" i just den prisklassen eller om ni, kanske, kan rekomendera någon annan som kanske är lika bra, men rent ut sagt, kanske billigare?

Den andra delen i min plan består i att inhandla ett ljudkort. Kriterierna jag har för detta är att det ska vara extern då jag inte orkar plocka isär datorn för att nå mitt syftes ändamål.

Då när jag var inne och tittade på Jam.se hittade jag nåt jag fann som väldigt intressant. Nämligen mikrofonen: Audio-Technica AT2020 USB. Som enligt beskrivningen återger ett väldigt bra "studioljud". Det jag undrar då är om det alltså "går förbi" ljudkortet och att jag inte behöver ha speciellt avancerat ljudkort för att använda den.

Slutgiltiga frågan blir då om jag ska satsa på att köpa Röde m3 och försöka hitta ett extern ljudkort för runt 1000 kronor (isåfall vilket?) eller om jag ska satsa på USB mikrofonen...

Hjälp mig! :)

Jag tackar så mycket för tiden och hoppas att få ett vettigt svar.