I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips om bra utrustning till studion! (budget 50k)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-01-19 15:06

Tips om bra utrustning till studion! (budget 50k)

Jag har inte varit och rört i smeten på något år nu, så jag undrar om ni kan tipsa om en bra mikrofon, bra ljudkort, alt mixer, en fet midi/keybord osv...

Jag har lite koll, men alla tips är uppskattade.

Cheese!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-19 21:40
Mbox 2pro(inkl ProTools 8) är kanon bra!
Deli Basis

2009-01-19 23:19
Börja med att välja musikprogram. Protools är jättekul för det är standard i branchen men kostar lite mycket. Vill du ha mest bang for the buck.

Apogee (antingen symphony, vet inte hur mycket det kostar) eller en duet (det finns en inbyggd rosetta i dueten.

Till Audiostripen ska du ha en bra preamp, jag rekommenderar klart en röde nt2a eller en nt 2000 om du inte ska upp på en neumann.

Om kör en mac ska du helt klart köra euphonix. Sedan en mic thing från SE. Tror du borde vara uppe i 50 kakor då. Man får inte mycket under 500 tyvärr :/

Som klaviatur rekommenderar jag helt klart ett roland bord de och yamaha är de ända som gör riktigt sköna tangenter, m-audio försöker men det blir fel fel fel fel (har ett gäng olika hemma).
Glenn?

2009-01-19 23:31
Ge mig din budget! Damn..

2009-01-20 09:06
Se till att skaffa bra lyssning till att börja med. Om jag var du skulle jag lägga minst halva budgeten på det.

Mjukvara går alltid att skaffa "billigt"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-20 12:39
köp min preamp vetja.

focusrite twintrak pro.
galet bra ljud high end.

pris jakt 5800
mimtt pris 3000.
som ny. använd 2 inspelningar

2009-01-20 16:10
Det va ingen liten budget du hade men endå den budgeten för att få en shysst studio...
Jag hade börjat med akustiken i rummet du ska ha som studiorum,att få det shysst kommer kosta dig några tussen men lätt värdt det.
Sen skulle jag bytt till mac om du nu kör med pc,mac blir stabilare som studio dator i mitt tycke.

Så min inköpslista hade sett ut så här om jag hade haft din budget...
Dator
Någon 20-24 tums imac G5 eller en stationär mac G5 med mycket minne och hårdisk.
Dom ligger runt 8-10k beg men man kan hitta en imac ny för det priset ..

Ljudkort
Finns ju en del olika ljudkort,men några favoriter är:
tc electronics KON48 13k,Digidesign 002 som är riktigt prisvärd och man kan hitta den billigt beg för 5-6k och sisst men inte minst RME Fireface 400 som ligger på 9k.
Med dessa behöver du ingen preamp för preamperna som är inbyggda håller såpas bra klass.

Mikrofon
Finns ingen mer mic än den här;) Neumann TLM103 Studio Set 9k kan hittas billigare.
Monitorer
Här är det bara välja vad din öron gillar du kan ju köpa 5-6 tumms för storleken sen köpa en baslåda eller så köper du 8tums på direkt.Snåla inte på monitorerna.

Det är så jag hade fördelat lite av budgeten du har sen finns det lite saker man kan köpa till men vet ej vad du ska ha studion till ..

W E S T - C O A ST - F A M I L Y

2009-01-20 16:34
vad skiljer ett ljudkort som som tex digidesign002 gente mot ett kort i 1000kr klassen förutom ingångar/utgångar

2009-01-20 17:30
NoeL
Ljudmäsigt kan det väll skilja mellan preamperna som är inbyggda,funktionerna och pluggarna som följer med samt pogramet man får me,sen tror jag väll att vissa kort är stabilare byggda då dom har haft en större budget på att bygga elektroniken som används dock något jag själv tror ingen information om det.Sen brukar det alltid va stor skillnad på saker som har mer in och utgångar.
W E S T - C O A ST - F A M I L Y

2009-01-20 18:46
hade köpt ett lynx aurora kort om ja hade haft dom cashen.
bästa ljudkortet helt klart

2009-01-20 18:54
Du har 7000kr hos mig detta året

din giriga persier!

2009-01-20 19:48
ha ha va?

2009-01-21 18:32
Alla kan väl komma överens om att monitorerna är antingen yamaha hs80 för budget, eller genelics 8040 eller digidesigns. Lyssning vill du ha bra d/a till och för inspelning bra a/d.

Ljudas vad kör du för monitorer nuförtiden?
Glenn?

2009-01-25 02:48
noeL: I digidesigns fall kostar namn och pro tools-kompabiliteten en del. I övrigt är det en massa elektrojox, mic pre's - kvaliteten på komponenter som ic's och op-ampar bl.a, converters, jitterfri klocka och sånt.

http://www.myspace.com/electroboogiebeats

2009-01-25 12:32
Länk till http://www.thomann.de/se/brauner_valvet_x.htm

Länk till http://www.thomann.de/se/tc_electronic_konnekt_48.htm

Länk till http://www.thomann.de/se/mackie_hr824_mk2.htm (två st)

Eller Länk till http://www.thomann.de/se/genelec_8040apm_aktiver_studiomonitor.htm (två st)

Micken: Riktigt FET mick asså! Lovar dig att du inte blir missnöjd :)

Ljudkortet: samma som "therealmagic" rekomenderade och det är jävligt bra asså! Underbara preamps.

Monitorerna: Mackie: mycket klart och bra ljud i dom! absolut värt priset. Genelec: Tror nästan genelec är det populäraste märket inom monitorer idag! Om man räknar bort yamaha's tyngsta monitorer ..

Där har du grymma grejer :) Sen måste du självklart fixa akustiken och sånt shit!

Peace // DMS
DMS <--