I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Experttips på pluggar och roliga tips för mixning...

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2009-01-16 10:10

Experttips på pluggar och roliga tips för mixning...

Yeee.. skulle behöva lite hjälp...

Känner att man lätt blir lite enkelspårig när man mixar... alltid samma effekter, och provar inte riktigt något nytt för man blir bekväm i det man gör... inte att det låter dåligt, men finns så mycket feta pluggar ute så man skulle vilja testa några andra för the fuck of it...

Jag är ute efter en ganska maffig och stark acapella.. mycket compressor... vill ha lite mer krispig röst än det jag får till nu.. men inte förlora den maffiga acapellan...

Här e smakprov på en mix...


Classics:
Mixar först volymerna torrt...

EQ:
EQar kanaler var för sig Waves, någon enkel grafisk 3bands eq... skär bort runt 100Hz och neråt.. sen lyfter en smal bit någonstans mellan 1kHz & 4kHz beroende på var rösten träder fram... that's it med eqn....

Commpressor:
Sen all acapella till en buss... där ligger Waves C1.. kompressor... kör rätt hård comprimering anpassar treshhold så den blir lagom... rätt hög attack så acapellan blir lite mer kraftig och luftig... anpassar release ... sen avslutar jag med en L3 limiter för att ha lite bättre kontroll på slutvolymen på acapellan...

Reverb/Delay:
Lägger även FX-send på waves RVerb... plus ett hemligt bandeko ;)
blötar ner mixen lite med dessa på ställen där det behövs...

Master:
Sen en C4-compressor på mastern... får allt å smälta ihop lite mer faktiskt... ändrar bara treshhold på de olika frekvenserna.. inget annat, det fungerar även lite som eq.... sen ibland s1-stereoimager och avslutar med en L3.

---------------------------------

Någon som har lite tips ?
Brukar ni köra dist ? isåfall vilken ? någon speciell inställning som gör disten roligare?

Någon compressor som är riktigt fet att använda? C1an är bra och har lärt mig bra hur den fungerar och vad osm händer när man skruvar på den.... jag hade själv kunnat prova en massa olika.. men tar sån tid att prova sig fram.. tar tid innan man lär sig en compressor och verkligen kan använda den på ett bra sätt... därför känns det enklare om någon har ett tips på en riktigt fet mjukvarukompressor....

Någon speciell karaktär på reverb som ger skönt sound på acapellan ? jag menar något speciellt room, plate eller what ever som ni brukar använda ?

Fler tips ?
Någon superplugin man kan göra andra roliga saker med ?

Diskutera!