I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Hjälp] Få FET tryck i kicken?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-01-12 16:59

[Hjälp] Få FET tryck i kicken?

Har lyssnat på The Carter III instrumentalerna, å shit vilket tryck det är i Kickarna.
När jag själv drar på kompressor EQ å waves L2 så slår d ju inte rött i den kanalen, men slår ju över i Master regeln lixom.

Hur f*n gör man???

(Inlägget ändrat av 370HSSV 2009-01-12 18:36:24)

2009-01-12 17:04
För det första bör du ha en kick med hyffsat tryck i från början. Har du det så kör parallellkompression:

1. Skicka via en bus alternativt gör en kopia av kanalen
2. Smasha hårt med kompressor på kopian av kanalen
3. Blanda in efter tycke :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-12 17:10
prsk: Tack för svaret, men förstår inte riktigt. Är det något du skulle palla print screena åt mg?
Förstog punkt 2 och 3.

OT: Tips på fet mjukvaru kompressor?

2009-01-12 17:23
bombfactory i pro tools är fet

2009-01-12 17:27
Ta kicken x 2 i olika kanaler. Mixa den ena med bas och tryck, mixa den andra för ljudet på själva kicken. Busa sen de två kanalerna och komprimera och finslipa med eq'n.
http://www.myspace.com/rickyrillzbeatz
"Jag får mitt nyaste ljudkort på torsdag/fredag, men just nu har lite sämre grafikort derför det låter som det gör" - Nilleyo

2009-01-12 18:45
Hur "Busar" man ihop de 2 kanalerna?

Bra tips på komprimering för kick?

2009-01-12 20:30
Vilket program kör du?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-12 20:59
en Bus är en samplingskanal där du kan, samla olika kanaler. :p T.ex. om du vill ha e speciell eq på din röst genom 4 olika inspelningar så kan du "Busa" alla audiokanaler till en och samma Bus, och lägga på Eq'n i busen.

Hur man gör beror som sagt på program.

jag brukar bara komprimera kicken lite själv, sen andvända mig av en bus och komprimera alla trummor tillsammans. Beror dock helt på vad för slags beat det är, hur mycket man ska komprimera. Men prova ration på typ 1, och tresholden nästan längst upp, sen är det bara att testa dig nedåt. När du hittat en lagom volym att komprimera till så bästämmer du bara hårdheten med ration.

Hoppas det underlättar nu!
http://www.myspace.com/rickyrillzbeatz
"Jag får mitt nyaste ljudkort på torsdag/fredag, men just nu har lite sämre grafikort derför det låter som det gör" - Nilleyo

2009-01-12 22:29
prsk: Jag kör med FL Studio 8 med massa plugin

rille_ P17: Okey tack, ska prova.

2009-01-12 23:18
kolla.. om du vill ha en hög kick som boomar sönder allt vad system heter utan att slå över i mastern.. så sänk alla andra ljud o låt kicken ligga högst o sätt limiter på den så att den pumpar på max.. sen kan du sätta snabb sidechain på andra spår för att få bort ljud som lever i samma frekvenser o då gör att kicken inte hörs så tydligt
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2009-01-12 23:24
Min personliga inställning till kickar är att akta sig för kompressorerna, hela idén är att den ska ligga 80-300hz, ska du pressa bort dynamiken så förstör du ju det du är ute efter.

Mitt förslag är att hitta en bra kick och jobba upp den först. se till att ha rätt upplösning och upptagning (hz/bit). Sedan titta på waveformen du är ute efter (om du kan hitta en clean kick du gillar).

Mina ytterst ödmjuka kommentarer, dubbla så slår du i taket, då måste du köra en grov limiter om du ska hitta någon typ av dynamik.

Visst kan du köra en bussning, det är enkelt och snyggt, men du uppnår ungefär samma syfte och du "fyller" i ljudet, men har du ändå inte rätt form så spelar det ingen roll.

Så hitta något att färga kicken med, det blir reso på alla kickar, så arbeta med ett program där du kan leka med själva kicken, jobba bort reso i en sampling suger. Det beror också på hur kicken är mickad när den är samplad, kör en bus eller fler om du vill fylla i. Tänk på snabb attack i kick vilken insert du än kör och släpp den mjukt.

Kör en bra limiter för kicken ska upp (tänk på att släppa låga register när du mastrar den så att du inte pressar ljudet för högt och tappar dynamiken i de låga partierna).

Glenn?

2009-01-12 23:33
Tackar för svaren.

2009-01-13 21:17
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, men i sånna beats när det är feta trummor osv så låter det ju som att dom sätter trummorna i fokus. Höga trummor plus lägre instrument = fett?

Eller?
Producent

2009-01-14 01:31
bra trumsamplingar, eq+kompression sen spl transient designer..
http://www.viktorax.com
Producent

2009-01-17 22:50
själv tycker jag att frekvenserna mellan 30-80 låter "fetast" att pilla i när man vill ha ett djupare BOM. Men använd en kompressor och glöm inte bort releasen och attacken.
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!

2009-01-17 23:39
ofta onödigt att använda kompressor.. många som gör de bara för att göra det då de hört att andra använder de på kicken.. de flesta samplingar man har (iaf jag) är redan processade o behöver ingen vidare komprimering. däremot att eqa o stämma till tracket kan behövas
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2009-01-18 01:41
Tack för svaren.

2009-01-19 10:54
Tänk på också att istället för att boosta dom frekvenser som du vill ha fram så kan du sänka dom du vill ha bort. Jag brukar ibland klippa alla frekvenser under 30 hz (testa högre frekenser och se hur det låter) och på en del kicks kan det låta bättre om du sänker runt 200 hz.

Du kan också testa pitcha ner kicken en, två eller tre halvtoner och känna hur det blir. Risken finns att kicken kan bli "slapp" men du kan ofta kompensera det med en kompressor (vilket du kanske har i alla fall)
Twang System fi de werl

2009-01-19 23:10
Fan 30-80 tycker jag mest brölar, hur fan får du dynamik i bröl? Klart du ska komprimera en kick om du kör andra inserts (vi pratar väl kick inte kagge??) sugarbytes har lite roliga saker man kan arbeta med, ser lätt ut men ger bra resultat. Men faktum är att det är preeeecis som Viktorax säger. Det är vägen till rätt trummor.
Glenn?

2009-01-20 01:06
Själv gate:ar jag och eq:ar tills jag är nöjd, skickar trummor till en trummgrupp om jag känner att jag vill paketera ihop dem tilsammans.

Men som Savve säger så ser jag inte vad ni ska med 30 till, överbelasta folks ny datorhögtalare eller något?

Kicken delar jag i 3 delar

1. klick (HM-H)
2. punch/kick (M)
3. sub(L)

och där imellan kan man hitta lite närhet osv, men grovt..
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2009-01-22 20:17
Den magiska trollormeln till en fet kick är LAYERING, snåla aldrig, lägg 10 olika kickar på varandra och lägg en kompress för att få dem att smälta ihop med varandra. Eq'a sen efter behov. Ta en kick med mycket punch i, en fet sub för basen, exprimentera, var inte rädd!

2009-01-23 19:13
wow 10 st hah

2009-01-23 19:43
Om det behövs är de det man får göra :) Man får inte vara rädd för att testa nya saker!

2009-01-24 08:07
hello, i need a boom.
you know, like. booooooooooom
i got got a song, 64 bars, i need 64 boooooooooms.

boooooooooooooooooooooooooom

att d slår över e ju för att du kör in en signal(som antagligen e maxad från samplern eller va du kör med). å sen har du regeln på max.(+ massa db) klart d bli överstyrt då.
http://www.myspace.com/bengbeats

2009-01-24 14:25
Beng_T: Nej det gör jag inte. Räcker att jag kör 2 kickar i samma kanal med eq kompressor å limiter så den inte slår över, men då slår den över i mastern. E väll för att dom ligger typ runt samma hz kanske.
Tack alla för mycket bra svar!!

2009-01-24 18:25
pianoteq ja men med limiter så ligger du väl jävligt nära 0an och volymen till mastern är ställd för högt

du får väl hålla dig inom ramarna som oss andra annars blir det spraaak :)

2009-01-24 22:01
varför inte lägga en limitier i master kanalen?

2009-02-01 01:35
ett hett tips om du är nöjd men själva soundet i kicken men inte får den att slå igenom bra mot de andra instrumenten är ju att lägga en kompressor på de ljuden du tycker tar över för mycket ochsidechaina mot kicken.