I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

byte av musikprogram, då var det dags...

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-01-12 08:58

byte av musikprogram, då var det dags...

Ok, kommer skriva detta kort sen får ni fråga på sen eller så (är sjukt trött).

Jag har lirat FL sedan jag började prodda beats, vet inte hur länge men mindre än ett år,nu är det så att jag vill ta tag i det här med mixning/mastring på ett mer seriöst sätt.

Har fått så många goda råd från olika håll på pluggar och lite saker angående mix, vill såklart testa detta! men inte i FL...

Eftersom att jag inte kan så mycket om mixning så vill jag inte klanka ner på FL för mycket, har inte gett det en ärlig chans att mixa i MEN eftersom alla säger att det är dagis emot dom mer professionella programmen så antar jag det är så.

Sen är det ju allmänt känt att FL:s pluggar och ljud är rätt kasst.

Det har man ju märkt när man har lirat deras inbyggda vst/trummor osv. Så tvivlar inte på att det suger att mixa i.

Jag tror ärligt talat att vilket program man har inte har så stor betydelse, alla trivs ju i sina program och det går säkert att få till det i FL med om jag gör det med hjälp av andra program. Men det är just det jag inte vill, vill ha allt i ett och samma.

Därför tänkte jag mig att ni skulle vara med och tipsa/hjälpa mig. Eftersom jag bara testat Fl så har jag ingen aning om hur andra program ser ut.

Reason är helt uteslutet, måste ha tillgång till vst.

2009-01-12 12:57
pro tools? tar inte vst. från början men finns program som gör om vst-pluggar. riktigt bra program också. du kan också koppla ihop reason med pro tools

2009-01-12 13:48
varför skaffar du inte några bra mastringspluggar o kör i FL?
FL är ju trots allt bara en sequenser o du behöver ju inte använda dess egna pluggar.

2009-01-12 14:03
Ovanstående talare fastställde i och med sin kommentar det universella svaret på din fråga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-12 14:13
^^precis min tanke också... Och du kan koppla ihop Fl med Reason också... Och du kan koppla ihop i princip vilket musik program som helst genom Rewire...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-12 15:40
Hej ... jag körde FL i 1 års tid .. Säger inget ont om det programmet men jag kan berätta en egen åsikt!

Efter en visst tid med FL Började man blir mer avancerad och FL ett mycket lätt arbetat program... TILLS man vill börja avancera sig! FL har dom flesta avancerad grejorna i sig men det är bökigt och jobbigt bara att sidechaina en baslinga!

Började med Ableton Live Allt som va "avancerat i FL" va genast mycket enklara att förstå och göra i ableton ..

har kört Ableton i ca: 1 år nu och det är detta program jag kommer fortsätta med!

Och ableton har egna mastrings pluggar bra compresorer och Eq`s

tanka hem demo versionen och testa själv!

/mvh

2009-01-12 15:40
Hm ok, kanske jag som är lite desperat för nytt eller så... har ju trots allt lärt mig FL rätt bra... vst som vst det är ju trots allt bara en sequenser...

Men tipsa om lite pluggar då som jag kan börja köra.

2009-01-12 16:12
nu har inte jag nån koll på mastringspluggar direkt då jag gör allt i reason men testa waves pluggarna.
finns säkert bättre men de pluggarna har ju vart populära och är antagligen det fortfarande också.

2009-01-12 16:38
Hmm har sån beslutångest om jag ska byta totalt, håller med kettmpa... FL är sjukt ologiskt ibland och drygt...

Fattar inte ens hur man sidechainar snyggt, det ska inte vara svårt tycker jag en sån enkel grejj

2009-01-12 17:09
Nej i Ableton lägger du bara en compressor på baslingan klickar i sidechain väljer kicken etc. sen dra ner tresholden och höjer attacken gör det på 2 sek... när jag gjorde det i fl tog det 5-10min

Som sagt smaksak.. men personligen så tycker jag det e bättre ljud i ableton.. jag körde nog fl6&7

men testa abletons demo vers... fråga om det e nåt du undrar över

2009-01-12 17:44
Ok ska testa

2009-01-12 21:17
Ableton har jag också funderat på ett tag... Tankade faktiskt demot för någon vecka sedan. Men blev lite rädd efter jag startade programmet. Å sen har jag inte öppnat det något mer... kollar just nu på Ableton's hemsida och funderar på vilken version ska man köra med. Duger det med LE? eller ska man gå fult ut?

2009-01-12 22:07
vadå bättre ljud i ableton ? att mastra och mixa är juh i princip effektläggning. spela roll vilket program du gör det i ? effekterna som är det viktiga och kunskapen
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2009-01-12 23:26
Jag kör ableton, oftast i kombination med reason (av nostalgiska skäl, och ren och skär lathet).

Det jag gillar med ableton är att det är väldigt skönt att hantera samplingar och bouncade spår i det, eller ja. överlag är hela programmet väldigt lättarbetat från dag ett.
och det jag gillar med reason är alla gamla maskiner och sladdar som jag växt upp med :)

2009-01-13 16:04
Har tänkt lite, och det ger beslutsångest!

Visst jag kan FL, kan inte allt men kan grunden... så det skulle funka att dra in typ waves pluggarna i FL och börja hålla på... (för FL:s effekter är inget jag vill ens röra)

Men och andra sidan, jag har inte hållt på så läneg så det skulle ju fungera att byta med!

2009-01-13 18:07
varför vill du inte använda FL effekter?? Har du använt dom någon gång? Eller har du bara hört random person säga att dom är dåliga...

2009-01-13 19:19
hehe :)

Har hört folk säga det som jag litar på, och som är erfarna av mixning
Producent

2009-01-14 01:35
logic 8 om du inte pallar paya för ett protools system :D
http://www.viktorax.com

2009-01-14 01:40
Sitter tyvärr på PC annars hade jag lätt gått över till logic och testat det, dock vet jag att det finns en PC verison för det verison 5. Kanske kan vara något att ha iaf?

2009-01-14 18:33
reason till beats och adobe audition 3.0 till acapella mixningar. mkt roligare att jobba med än cubase.