I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Prod: Hur får man sitt eget sound?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-11-14 00:17

Prod: Hur får man sitt eget sound?

Jag har länge hållt på att göra hiphop beats, men har inte haft något direkt eget sound.
Med eget sound tänker jag såsom Primo, samt east/west å allt det där.
Vad är the sweden sound?

Såg intervju med Cunnin Linguists där dom fick kommentera lite svenskar. Där mena dom på att många försöker låta som ameriska artister / producenter.

Hur gör ni för att få något att kännas som erat?
Någon återkommande effekt / Filter osv.

Producent

2008-11-14 02:28
om du vill ha eget sound så bygger du väl upp de själv och inte igenom att fråga hur och vad du ska göra :s
http://www.soundcloud.com/luegoods

2008-11-14 02:42
känns som en ganska luddig frågeställning..menar du verkligen, hur man får ett eget sound?

gå in på "den här datorn/program"...
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2008-11-14 08:44
Eget sound får du genom att göra dina egna ljud från scratch och inte kopiera något. Sluta använd presets, om du samplar, sampla själv och sluta låna. Typ. Då blir det ju eget på ett sätt i alla fall. Men med "sound" så menar man ofta hur hela låtarna är upbyggda och låter i sin helhet, dvs den specifika artistens "stil", vilket i sin tur ofta bygger på de ljudval som artisten gjort och där är vi tillbaka på att göra egna ljud.

2008-11-14 08:56
Håller med "Viruz_ "

Om du tex alltid har något ljud eller så i dina beats så kanske man känner igen att det är du som gjort det tillslut... måste ju vara så man gör :). När man hör en låt på radio/fest eller vart som helst och inte vet vem som gjort den kan man ju ibland lista ut vilken grupp det är pga hur låten är uppbyggd specilla ljud osv

Lyssna igenom din myspace lite fort, tycker det låter bra! skit i "eget sound" :)
Producent

2008-11-14 14:27
ett eget sound får man efter x antal år av producerande.

if you got it, så kommer ditt sound växa fram utan att du anar det.
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
Redaktionen

2008-11-14 15:53
beror väl helt på vad man använder sig av.. i det jag samplar blir allt väldigt olika... men dom jag gör från scratch och spelar mina egna instrument på har nog nån sorts sound.. vet inte vad jag ville få sagt med det.. men nu sa jag dte iaf..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se
Producent

2008-11-14 18:34
Använd dina egna trummor. Det är oftast på trummorna man hör om det är Dr. Dre, Dj Premier, Pete Rock eller Alchemist.
Sen om du kör igenom nåogon hårdvara kan det färga ljudet, sen beror det på vilka pluggar du använder för att mixa, olika eq's och kompressorer låter olika.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2008-11-14 19:11
det där med att man får eget sound genom att inte använda presets är ju tjurbajs!! Neptunes/Swizz Beats sound bygger ju på att de använder mycket presets!

Alltså jag tycker att du ska super kopiera dom du tycker är bra... Säga att du t.ex gillar primo, dre, neptunes och timbaland. Lär dig vad dom gör men gör det bättre och var inte rädd för att blanda. Gör om på deras beats! Ingen lär sig spela instrument genom att börja skriva egna låtar. Tycker det är samma sak med att producera musik. Men så gör folk oftast inte... tyvärr... Du ska lära dig allt bara för att glömma bort det och då gör du din egen grej!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2008-11-15 14:14
Använd dina egna trummor. Det är oftast på trummorna man hör om det är Dr. Dre, Dj Premier, Pete Rock eller Alchemist.
Sen om du kör igenom nåogon hårdvara kan det färga ljudet, sen beror det på vilka pluggar du använder för att mixa, olika eq's och kompressorer låter olika.

Jag lägger till ERFARENHET till listan också.

*NEVAHMIND*

2008-11-15 15:28
Lek dig fram. Kopiera inte andra. Gör den musik du gillar, inte den du tror andra kommer att gilla. Och framför allt, ge det tid.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-15 20:41
Tack för alla svar.

2008-11-15 21:41
efter ett tag har man ju hittat sitt sätt att arbeta på och oftast får man sitt sound med det arbetet.

i början försöker man ju ofta kopiera grejer man tycker är fett men oftast blir det ju ändå något eget av det.

jag kan säga att den goatrance jag producerar är influerad av det som släpptes på 90-talet men har ändå ett eget sound som man ofta känner igen när man hört ett par låtar.
Producent

2008-11-16 14:37
Måste inflika med en sak som kan var självklar. Det är viktigare hur bra det låter än hur eget det låter. Försök göra så bra musik som möjligt om du utvecklar en egen stil så e de ett stort xtra +.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2008-11-16 16:46
Skapa det du själv vill höra. Enklare än så är det inte.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)
Producent

2008-11-16 16:53
Eller hur, använd de ljud du gillar och arrangera det så som du gillar. Ta bort det du inte gillar i musik. Influeras av olika genres, inte bara hiphop, försök inte låta som någon annan.