I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-11-12 00:30

Röde NTK-2A

Röde NTK-2A.. kostar här i butiken närmast mig 2,800kr.
är det någon som har micken?.
isåfall.. är den grym?.. blir man nöjd med den.. är den värd pengarna?.
skulle va extremt tacksam om nån kunde skicka ett exempel på typ inspelning med den micken, så skicka länk om någon spelat in med den micken så får jag höra.
pallar inte betala 2,800kr om det bara är en skitmick, men ajg har hört att den är riktigt bra.. så skulle va bra om någon kunde skicka en länk te någon låt eller nått.

.. fråga inte vilken mick jag har osv, ska köpa ny ändå.. o det värkar bli denna.

men men skicka gärna länk te nått.
tack i förväg! ;)
peace.

du vet vem jag är

2008-11-12 00:38
Röde NT2-A*
damn
du vet vem jag är

2008-11-12 01:02
De beror ju på vad du har för ljudkort osv med. Ja har Juli@ ljudkort o kör med röde nt2-a. Länk till http://www.myspace.com/infinitestruggle1

Är dock inte så bra på mixningen men lyssna på översta låten så hör du ljudet.
http://www.myspace.com/infinitestruggle1
Varför har du inte pratat med din tjej på flera dagar?
- nee ville inte avbryta henne

2008-11-12 01:26
oh damn, det låter najjs.. go kvalite :D.
alla detaljer av rösten kmr med osv?.. hörde inte så väl men.. tkr du den är värd priset?.
hehe.. bättre för mig om det inte är mixat ;) hör ja bättre hur själva micken gör ljudet o kvaliten.

gillar inte dialekten dock, men ja gillade din röst o det lät bra i vilket fall.
tackar för länken!

----------------------------
fler som har micken?
du vet vem jag är

2008-11-12 01:35
jo ja vet att ljudkortet gör skillnad, men grejen är att ja vill veta om sånna som haft kondensator mickar för 800-1200kr.. märker STOR skillnad på den och röde NT2-a.
för just nu leker jag lite med rappen.. har en TSM MT87's ll , den ger fet kvalite för att vara billig vad jag tycker.

så det enda jag vill veta är om röde nt2-a är en hyfsat bra mick.. o man kan göra bra musik o langa kvalite i klass med den.

fler som har micken?.. langa länkar till inspelade låtar med den <3.

tackar så mycket Infinite_struggle!!
du vet vem jag är

2008-11-12 02:10
Jo micken ger bra ljud de är värt varenda krona :)
http://www.myspace.com/infinitestruggle1
Varför har du inte pratat med din tjej på flera dagar?
- nee ville inte avbryta henne

2008-11-12 02:32
Jag har en sån och den är helt aight =)

Hade en TSM MT47 också men den här gillas med. Av nån anledning känns det som att området rund 200-500 Hz blir lite boostat bara..?
Twang System fi de werl

2008-11-12 03:25
Infinite_struggle:

Yes!.. det blir en sån mick tror jag :D då kommer dom seriösa låtarna ;>.

Dj_Paco:

okey :D jag funderade på TSM MT47 först faktiskt.. men nope, det blir nog en röde nt2-a som det ser ut :).

det tråkiga är att jag har så jävla stort rum så ljudet kommer studsa runt hela rummet antagligen :P.

är det nån som har ett förslag på hur/vad jag ska göra för att dämpa ljud från omgivningen med den micken? (vill inte spika in madrasser i väggen ;s)

har jag fel när ja säger att kvaliten blir bättre desto mer micken drar in ljud?.. för jag tästade att dra på max xD.. (90db), o det lät inte så bra med mitt stora rum.. ekade som innåthelvette o rösten lät extremt luftig.

men om jag har fel med det där så äre väll bara o sänka hehe ;D.

men tack iaf :D känns fett att den ger bra resultat då :)

fler som har micken??
du vet vem jag är

2008-11-12 10:07
R-Jay P16

Testa först med normal möblering. Bokhyllor kan fungera som diffusorer, öppna garderober kan fungera som dämpningsmaterial. Om du har en matta kan det ju va nice också. Tavlor och persienner kanske kan göra rummet lite assymetriskt, osv.

Det här är ju såklart inte det bästa alternativet, men har man inte plats eller råd att göra nåt bra så tycker jag du ska köra på nåt sånt. Det är absolut ovärt att köpa dämpningsmaterial på biltema, tycker jag.
Twang System fi de werl

2008-11-12 14:32
haha okey ^^ tackar tackar :).. klart fan att ja tästar det.. det skadar ju inte o tästa.
jag har pengar.. men grejen är att jag ska köpa saker till studion, o för mig är den viktigare just nu.

pallar inte slänga hundralappar på isolering för tillfället iallafall, men.. så det blir alltså bättre kvalite osv om man drar in mer ljud med micken? .. man tkr det iaf annars finns det ingen anledning till att dom ska dra in mkt ljud :P.

men tack iaf.. ja tästar det du sa sålänge :) .. ska tästa o spela in en låt om ja orkar, så lägger ja upp länk till låten här.
ja måste medge att det låter rätt okey ändå.. men så fort man gör sånginsatsar så man tar i mer med rösten då går det åt helvette :P.
men men.. tusen tack <3 peace
du vet vem jag är

2008-11-12 14:52
Jag blev inte imponerad av den genom Infinite Struggles myspace, lät sämre än den jag har nu.. Dock kanske du inte är rätt exempel, vet inte vad du har för preamp/mixer eller hur du mixar..

Jag är sugen på en Röde mikrofon i vilket fall :)

Redaktionen

2008-11-12 15:54
men.. så det blir alltså bättre kvalite osv om man drar in mer ljud med micken? .. man tkr det iaf annars finns det ingen anledning till att dom ska dra in mkt ljud :P.

det beror väl rätt mycke på ifall du har massa ljud i bakgrunden som du inte vill ha me.. och om du har väldigt "studsigt" i rummet så tar den väl in mer av ekot också.. men dra in mycket ljud? kanske menar frekvenser?
Jag kan i princip ingenting om det här.. men jag skulle tro att lagom är bäst.. :)
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2008-11-12 23:06
hehe tack 37OHSSV ;)

MWE :

jo jag är också sugen på den micken ;)
jo det e klart preamps osv gör mega skillnader också men men:P.
någon tkr ja måste veta ifall själva micken i sin del.. är bra o värd pengarna tkr man.

föressten :o äre inte du som lagt upp beatet "rosor"?.. jag kan inte få länken te beatet?
det råkar va för gammal länk på din tråd.

peace.
du vet vem jag är

2008-11-13 00:11
nt1 låter skitbra. nt2 låter snäppet bättre. helt klart ett värt köp förutsatt att man har ett okej ljudkort (nu menar jag ljudkort för musikproduktion) o en bra preamp.

så vad har du för utrustning i övrigt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-13 07:10
ART - Tube MP RörMickpreamp.
men det e lugnt med ljudkortet.. snackade igår med nångon i butiken efter ett ljudkort för musik proudktion, o dom skulle fixa fram ett bra o billigt åt mig.

det värkar ju iaf som att micken fungerar då :P.. blir nog nog en nt2-a
du vet vem jag är
Moderator

2008-11-13 16:20
Vad har du för ljudkort? Det är det som spelar roll, Om du har orginal ljudkort ska du inte satsa på en mick utan ett ljudkort
Följ mig på Twitter @MexxiInnuce

Och checka:http://www.innuce.nu

2008-11-13 18:53
art preampen är rätt ok ändå. om man skruvar lite. så haffa nått ljudkort. typ audiophile 2496.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-13 20:48
ah jo.. det är påväg o köpas :D om en vecka lr nått så har jag haffat ett ljudkort ;)

btw.. vad går audiophile 2496 på?

jo art preampen tkr jag e ok :) men ja ska nog köpa fetare preamp te sommaren, äsch wtf får se vad som händer .. kanske lägger upp länk te låt me micken jag har nu:P
du vet vem jag är

2008-11-13 20:55
om inte länken funkar så fixa länken isåf.. låten e gammal men det är fort. samma mick som jag använder nu.
TSM MT87's ll.

tkr kvaliten är skaplig men men.. kmr bli härligt med ny mick i vilket fall.

http://www.speedyshare.com/866417171.html
du vet vem jag är

2008-11-14 10:00
R-Jay P16, fått mitt pm?

2008-11-14 11:25
jag tycker ändå att NT2A är värd ett bättre ljudkort en audiophile 2496 =)
Twang System fi de werl

2008-11-14 12:23
Dj_Paco :

hehe kan hända xD men ja får se hure blir :) tack för alla hjälp iaf =) det uppskattas!

fängelsedräkt :

yes jag har fått ditt pm.. ja vet inte hure blir än men ja hojtar om det blir något!
du vet vem jag är

2008-11-14 13:25
paco.

2496 funkar hur bra som helst. såvida man inte ska spela in i högre kvalite än så vilket är helt onödigt och tar bara massa plats. 24bitar 44khz räcker gott. och audiophile kortet har väldigt lågt egenbrus. så med ett motu för 8 loppor skulle det inte låta bättre.

f.ö tycker jag att r-jay ska köpa en ljudkort med inbyggd preamp istället. typ focusrite saffire. bra kort med bra preamps och hörlursförstärkare.

2008-11-14 18:23
okey :O hur mkt kan ett sånt ljudkort gå på?;o
det måste vara ganska mkt .. låter som så iaf hehe tanken på inbyggd preamp.
du vet vem jag är

2008-11-15 11:39
R-Jay:

Ja det kostar runt 4-5.000, rätta mig om jag har fel :)
Men jag har för mig att jag kikade på samma modell som DJDoggy visade.

Kör förövrigt Audiohpil 2496 och är nöjd över resultatet jag får!

2008-11-15 12:01
okey okey haha xD 4-5.000 låter mkt för ett ljudkort.
men ja köper micken först innan nytt ljudkort.
min kusin jobbade i musik butik o han skulle fixa fram ett bra ljudkort.. vet inte det kanske va audiophil .. känne igen det.

men tackar igen gubbs! peace =)

lyssna gärna på låten o kommentera kvaliten just nu.. om den låter okey, för ja håller på med en netplay lite surt o släppa den om ingen diggar kvaliten:P
du vet vem jag är

2008-11-15 12:02

2008-11-15 12:03
gammal låt btw. inte spelat in nå nytt pga av kommande netplayen
du vet vem jag är

2008-11-15 12:27
som sagt har jag en hyfsat ny och oanvänd röde nt2-a mikrofon till salu, även ett focusrite saffire le ljudkort/mickpreamp! hojta ifall du är sugen

2008-11-15 13:29
yes, ska jag göra vet du =)
du vet vem jag är