I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Behöver er hjälp

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-10-23 16:36

Behöver er hjälp

Hej.

Jag och min kompis håller på med rap och undrar om det är någon stor skillnad mellan en väldigt dyr eller en väldigt billig mic osv. Kan ni ge någon bra hemmastudio paket till rap ifall det ens spelar roll vad man har för utrustning ? Jag är villig att lägga ut runt 6000kr ifall det behövs.

2008-10-23 16:55
Det går inte med vilken skitmic som helst. Men du och din polare klarar nog sig fint med en mic för 159kr, det gör jag i allafall. Om det spelar någon roll heter den BOOTES från Home&Office.

Du kan kolla om det finns någon studio i närheten. I byn jag bor har vi Folkets Hus och de har både replokal (i dåligt skick för någon har roat sig med att slå sönder trummorna och bända sönder en del micar och spräckt en av högtalarna) och en inspelningsstudio. Allt är gratis, men så har vi ju ett otroligt bra Folkets Hus som bryr sig om ungdomarna. Men reka runt där du bor och se om det finns något ställe ni kan spela in på, i värsta fall behöver ni betala en femtilapp för att låna en studio.

Om ni bara ska spela in låtar för att öva kan ni ju göra det med en datormic och sen mixa låtarna i en riktig studio när ni blivit tillräckligt bra.
Dricker så jag knappt kan se, och stapplar ner/För trappan och lovar mig själv att aldrig packa mer/Dagen efter börjar man att halsa rent/Man lever bara en gång, tacka Fan för det.
~Ismen~

2008-10-23 17:11
Vi är inte amatörer när det gäller o rappa, men vi har vart i proffsionell studio innan och spelat in lite men det blev strul där p.g.a inbrott. Så just därför undrar jag om någon vet en bra hemma studio eftersom vi inte jätte höga erfarenheter när det kommer till det.
Jag skulle gärna vilja höra något från dig med en mic för 159 kr för att se hur det låter ? haha

2008-10-23 21:23
1.Hur kan du INTE fatta att en mick för 2000 är bättre än en för 150
2.Varför gjorde du inbrott i en bra studio där ni var? Inte konstigt att ni vart portade eller vad du sa...

2008-10-23 22:32
http://www.myspace.com/soulmazebeats

2008-10-23 22:43
Det sa han ju, dom gjorde inbrott fattade jag det som?

2008-10-24 15:10
MR-J:

Sluta gnälla! Grabben ställer en ärlig fråga och vill ha ett svar.

Och killen sa INTE att dom hade gjort inbrott där, utan att det strula p.g.a. inbrott.

TROR du att han skulle öppna den här tråden om dom hade gjort inbrott i bra studio.
Logiken talar ju för att han hade haft allt han behövt då.

LiL-Rem:

Jag kom inte in på Suspects länk för att se vad studiopaketet innehöll.
Men en bra mick för bra pris jag stött på heter typ Röde NT1 (kan ha helt fel).
Det är en röde mick som kostade strax över tusen lappen som jag var och spelade in på
hos en polare. Och vart riktigt positivt överaskad.

Har du tur så kommer nån som vet att förklara i tråden vilken mick jag talar om. :)
Tog aldrig modellnamnet på den. Men kolla Rödemickar.

2008-10-24 17:18
MR-J

Det var inte vi, utan andra som förstörde för oss!

TheMood

Tack så mycket, har kollat upp mickarna, dom verkar vara bra!

Suspect

Du skulle möjligtvis inte kunna visa en låt du gjort med de studio paketet, skulle verkligen uppskattas!

2008-10-24 18:27
Så ni gjorde alltså inte inbrott? Isf varför säger ni det?

Aja skitsamma vi droppar det, kolla upp alla ungdomsgårdar osv måste finnas någon studio

2008-10-24 18:38
om det är någon stor skillnad mellan en väldigt dyr eller en väldigt billig mic

hahahaha rammla av stolen typ :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-24 20:42
adk är bra, tsm mt47 också, neuman också.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-25 13:39
Jag själv har väl världens billigaste saker man kan ha i princip.
En TSM MT87s (kondensator mic), en Behringer mixer (Eurorack UB1002) och ett ljudkort som heter Creative SB X-FI.

Här är en vers som jag spelat in med det:

Länk till http://www.speedyshare.com/842404576.html

Lycka till!
/Nick K of RawTalent

2008-10-25 16:29
Nick-K P16

Fattar du varför dom gjorde inbrott?

2008-10-25 17:26
Fattar du varför dom gjorde inbrott?

Nu driver du va?
Jag vissla' på en taxi, den formligen flög
Den skulle vara ny, men skylten ljög

2008-10-25 19:11
Tror inte det handlade om att få bra studio saker, mer som en djävulsk hämd.
Detta kan vara början på ett gängkrig...
Alla måste vara helt slut i huvudet som inte förstår att MR-J driver.

2008-10-25 20:55
Inte driver, drygar mig. Men moden har sagt till mig nu så jag ska sluta

2008-10-27 00:11
Det var ju på tid Mr J. tack Nick ;) o Gibon, uppskattar hjälpen =))

Det är ju så att, priset på miccen i studion låg runt 35000kr och jag tänkte mer på vilket sätt kan skilanden vara om man nu jämför det med en 5000kr mic..
"det var min tanke på "skilnadne mellan en dyr och billig mic" ;D

2008-10-27 00:43
Skillnaden är inte alltför stor så länge man kan mixa bra!

2008-10-27 12:35
Jag förutsatte att ni var nybörjare, det kanske var dumt gjort. Jag spelar inte in låtar som jag ska släppa på min datormic, jag bara tränar med den.

Vi har en studio på vårt Folkets Hus som är fett soft och det finns mixerbord, inspelningsstudio, Cool Edit (som är min personliga favorit så här långt) som är en mer avancerad version av Audacity.
Dricker så jag knappt kan se, och stapplar ner/För trappan och lovar mig själv att aldrig packa mer/Dagen efter börjar man att halsa rent/Man lever bara en gång, tacka Fan för det.
~Ismen~
Redaktionen

2008-10-27 15:51
en liten question, fråga...
sökte du i forumet innan du startade den här tråden?
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2008-10-31 03:56
självklart inte