I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mick som är ny fast brusar när jag spelar in, hjälp tack!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-09-17 16:10

Mick som är ny fast brusar när jag spelar in, hjälp tack!

Yo, nu är det så här att jag har ett par nice prylar dock så brusar det så fort jag sätter igång micken. Inte särsiligt mycket egenkligen men nåt jag iriterar mig mycket på iaf. Jag undrar bara vad det kan vara för problem? Bruset försvinner så fort jag sänker mickens volym men om jag nu höjer accapelan igenom mixning så brusar det igen. Vad kan problemet vara? Jag är tacksam för alla svar! Jag är inte särsiligt duktig med sånt här så snacka gärrna så mycket svenska ni kan :)

Tack!

Vi finns i varje hörn

2008-09-17 17:34
Om det är en kondensatormikrofon du har så är bruset förmodligen ditt rum som låter. Datorfläktar och hårddiskar, ljud utifrån som kommer in genom ventiler och fönster, grannar som låter.. osv osv. Det blir du lättast av med genom att bygga ett micbås. Du kan fuska och köra en gate/expander på micen åxå som fimpar allt ljud som understiger en viss nivå (dvs bruset, när du inte säger nåt), men du kommer fortfarande ha bruset kvar i ljudet när du säger nåt.

Det kan vara något som är galet åxå, testa en annan mic om du kan, eller koppla skiten annorlunda in i datorn.
//Spliffan

2008-09-17 17:39
Spliffan P29
Okej! Ska testa det. För det som är så skumt är att förut så brusade det ingenting, det kommer som en bomb.. Jätte skumt tycker jag! Men det kan alltså vara många alternativ som du sa och jag skulle nästan chansa på fläkten.. men det kan vara det även fast micken är långt i från och så? Jag ska se vad jag kan göra.. tack för att du tog din tid :)
Vi finns i varje hörn

2008-09-17 18:20
Om det är samma mic som helt plötsligt har börjat brusa utan att du har flyttat runt eller möblerat om eller kopplat runt så är det nog inte rummet som brusar. Men om du precis har bytt från en vanlig dynamisk mic till en kondensatormic så kan det vara det. Dom micarna är så känsliga så dom plockar upp i stort ett allt, även ljud som du inte ens reagerar på om du lyssnar med öronen direkt i rummet.
Och inga problem, jag är här för att hjälpa.
=)
//Spliffan

2008-09-17 18:33
Nä men det är samma mick, det är det som är så konstigt! Den funkade jätte bra för bara några månader sen och sen när jag vakna upp en dag så brusa den.. Vad tror du det kan bero på? :/
Vi finns i varje hörn

2008-09-18 10:58
Ja då vart det svårare. Testa att byt kablar, testa med en annan mic, en annan preamp, mixer eller vad du än har i ljudkedjan.
//Spliffan

2008-09-18 19:50
Okej, några fler tips? :)
Vi finns i varje hörn

2008-09-18 22:01
vad e de för mikrofon?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-18 23:36
skulle inte förvåna mig om det är något jätte simpelt som typ att han råkat dra upp gainen alledes för mkt på mixern lr ljudkortet som han har.
annars kan det ju vara någon annan apparat i närheten som stör, sladdar som e gamla o ligger o kramas lr whatever.
SUCK SHAFT

2008-09-19 08:46
Det där kan stämma som fan, då det ligger runt 350 sladdar och krams där nere bland dam etc. Det ska jag kolla upp så fort jag kommer hem från da work!
Vi finns i varje hörn