I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Din studio (text eller bilder)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-09-14 12:37

Din studio (text eller bilder)

Ok jag vet att det finns en mängd personer som producerar, och varje goddämn forum har åtminstone en tråd av den här typen. Jag har inte sett nån här, så here we går så att säga. Jag har tyvärr ingen aktuell bild, men jag ska försöka plåta med min trasiga mobil, skickar upp eventuellt resultat när det är klart.

Men i korta ord kan jag beskriva min studio så här:

Hörna i lägenheten med dator + externt ljudkort.

Datorn:

* En dual core 3300
* 2 GB internminne
* En 400 GB + en 500 GB hårddisk.
* Externt ljudkort EMU 0404 USB.

Musikprogram:
* FL Studio 8
* Renoise
* Reaktor 5
* SynthEdit
* SynthMaker
* Audacity

Pluggar:
* Wusikstation + groovebox
* Nexus
* Miroslav Philharmonik
* EZ Drummer
* Över 150 gratis pluggar, för många för att nämna alla. :)

Bilder kommer som sagt att skickas upp så snart jag fått nån tagen, kan bli tidigast i eftermiddag.

P.S. Är detta felplacerat så vänligen flytta tråden dit den hör hemma. D.S.

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2009-06-20 02:05
donk1n P17

Adam monitorer?

2009-06-20 02:25
nope, vanliga högtalare

2009-06-20 11:49
donk1n P17

Funkar dom bra..? Lite billigare än monitorer antar jag, så funderar på att införskaffa några.
Hej

2009-06-20 11:51
Min setup består av:
En HP med 2 gb ram, 320 gb hd + en extern hd på 250 gb.
Benq 21 tums plattskärm.

Focusrite Saffire Le.
Adam A7 monitorer.
Novation 61 LE.
AKG K271 studio lurar.

FL 8
Hypersonic 2
Sonic synth 2
G-force Minimonsta
Nexus
+ lite annat smått och gott

Har dessutom ett Soundcraft EPM 12 mixerbord som i stort sett ligger och skräpar så om ngn är sugen så finns det till salu!

2009-06-20 19:30
Studiodator

Processor: AMD64 5000+ Dualcore
Minnen: Corsair 2048MB (2x1024mb)
Hårddisk: 1TB (2x 250GB + 1x500GB)
Ljudkort: M-Audio Audiophil 2496 / Snart EMU 1010
Monitor: 2x 19" BenQ 2ms

Klaviatur

Midi: M-Audio Keystation 49e
Vanlig: Korg X5

Mikrofoner

Mainmikrofon: Röde NT1-A
Sidemikrofon: TSM MT87

Mixerbord

Whafrferdale R-2004 Pro

Trummor

Yamaha V-DRUMS - Utbyggt med 3 extra cymbaler, 2 hängpukor samt 1 extra golvpuka.

Gitarrer

En fender samt en Gibson kopia, mer exakt kan jag inte vara just nu..

Elbas

Fender Bas, kan inte vara mer exakt där heller.

Monitorer:
EVENT Alp5

Samt en portabelstudio som jag inte använder mig av, äger allt detta tillsammans med min far!

2009-06-20 22:39
Hypnoz = Ok soft, jag tog mina gamla stereo högtalare å kopplade om, funkar helt klart, helt ok ljud =)

2009-06-21 01:25
dator

processor: intel 4 2.6 ghz
minne: 2 gig ram
hårddisk: 1 tb
ljudkort: soundblaster (5.1) eller nåt står de på
monitor: samsung 40" 1080p

mikrofon:

Singstar mick (den röda) har beställt en ny samson c01u för att få lite bättre ljud. men det ska tilläggas att jag va fett nöjd med singstar micken!!

program:

Reason 4
FL 8
Magix 14 och 15
cool edit pro 2.1

sen inget mer...

sen känns det onödigt för mig att ta kort på studion eftersom jag sitter/ligger i sängen på mitt rum :P haha

/emil
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-21 02:02
donk1n P17 : Jag tror att dina högtalare borde byta plats så det blir mer bredd på toppen?
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2009-06-21 02:25
det har du rätt i, har inte tänkt på det, ty man ;)

2009-06-22 04:27
macbook

genelechögtalare

neumannmikrofon

mbox2

edirolklav

lite andra mickar som sm57or och annat

det är väl det jag har.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-02 01:00
Hp Pavillion
1 gb ram
250 Gb Hd
M-audio 24/96 Audiophile - Ljudkort
4 Feta Högtalare
förstärkare
Cd spelare
LG 22" & Samsung 19 " - skärmar
Phonic - Mixer
Yamaha Dx 7 - Synth
och lite olika mikrofoner

2009-07-06 13:18
Program: Cool edit pro
Mick: Goldenage Fc1
Isolering: Micthing
Ljudkort: Focusrite Saffire Le
Preamp: Studioprojects VTB1
Lurar: beyerdynamic DT250
http://www.myspace.com/quizze

2009-07-06 13:34
grejerna hemma är

mpc 1000
roland spd-s
2 stanton t120c
1 denon dn-s3700
denon dn-s3700
numark dxm pro mixer
yamaha pa mixer, för att knyta ihop allt till monitorerna
synt yamaha, styr reason med denna via midi interface från m-audio delta 1944 tror jag det heter? som oxå är ljud kortet i datorn, en duktigt upphottat pc som rymmer hela sampling biblioteket på 344 gig samt en musik samling både digitalt och analogt
på yterliga 500 gig vilket är 70000 spår. :)
givetvis en gammal zoom trum maskin
monitorer från event, är i behov av en uppgradering typ genelec..
reason 4
pro tools
wavelabb

Beat butiken! :)
DJ Dale!*

2009-07-07 03:57
Reason,Cubase,Fl Studio, Acid, Adobe Audition.

över 50 vst plugins

Korg Padkontrol

M-Audio Keystation Pro 88 Midiklaviatur

Korg Trinity, Synth

Behringer Mixerbord

PC, 300gb hårddisk, 4gb ram
3 stycka plattskärmar

ADK A-51 mikrofon
SE Electronics 2200a, mikrofon

2009-07-10 17:04
Förutom det som syns på bilden så finns det en Stanton STR8-30.

Samt Reason & Ableton live.

42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2009-07-10 19:01

Länk till http://img150.imageshack.us/img150/6007/dsc09420kopia.jpg

Min provisoriska uppsättning medans Sambon är borta i 2 veckor. Har inte fixat till i hemmet tillräckligt för att sätta ihop allt egentligen men eftersom flickvännen lämnat mig i 2 veckor framöver så måste jag ju passa på att få lite jobb gjort så man får tiden att gå :)

Dator:
Intel Celeron processor 530
(1.73 Ghz, 512MB DDR2)

Ljudkort/Midi:
M-audio Ozone

Instrument/Förstärkare:
Silvertone BA-X
Kustom KSA10
Ibanez GSR100 (4-strängad elbas)
Excel (6-strängad elgitarr)
Bjärton (Akustisk gitarr)

Ligger massa grejer i en låda också; 2-3 mickar, perkussions-instrument och annat smått och gott.

När festivalsommaren är slut så ska vi städa upp rejält i "storstudion" och då tänkte jag låna in en fotograf som får ta lite riktiga bilder till hemsida osv. Nu är det så stökigt och jävligt så jag vågar ju fan inte visa upp skiten :P
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2009-07-14 15:53

Dator:
Gammal pc.

Ljudkort:
RME Hammerfall 9632(2st)

Keyboard:
M-audio oxygen 8
Yamaha MO6

Micpreamp/Compressor/Hörlursförstärkare:
RME Quadmic
Behringer Autocom Pro
Behringer ADAT Pro 8
Phonic Hörlursförstärkare

Mixerbord:
Phonic mu1224x (2st)
Behringer mx8000

Monitorer/Hörlurar:
Yamaha hs nånting 8 tum iaf,
Phonic p8a.
AKG Golden Series tror jag dom heter.

Mikrofon:
Neumann tlm 103
TSM MT47

Skivspelare och Mixer har jag också men kommer inte på namnet nu.
Men jag anser att grejjerna inte alls spelar någon roll.
Kan man sina grejjer så kan man skapa grymt bra musik.
Jag tycker själv att jag har för överklass monitorer, men jag har lärt känna dom nu så kan ju inte byta.

Det var min lilla setup. Kommer bilder någon gång.

//NGOM

New Generation of Music
Mix&Mastring: 100kr/låt
Inspelning: 100kr/tim

2009-07-20 22:52
hahaha jobro p37 du e rolig du " INGEN KEYBOARD" ??? OTAJT ??? hahaha
 http://www.knuckleproduction.com

2009-07-22 19:15
Dator

iMac 24"
3.06 dual core processor intel
4 gig ram minne
512gb grafikkort från nvidia
1 TB i hdd

Ljudkort

focusrite saffire pro 24
firewire
Läs här om in/ut och premps för intresse
Länk till http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire_pro_24/

Monitorer

Yamaha HS-80 med 8" basar

Hörlurar

sennheiser HD-600

Keyboard

CME U-KEY vit

Mjukvara/DAW

Logic studio 8 effekter från Focusrite. Vst instrument det vanliga. Native instruments och logics egna prylar samt alchemy,trilogy och massa annat

Det är allt jag fått ihop hittils, jävligt nöjd med min lilla nybörjar setup. Än sålänge är det ju bara midi jag jobbar med men det kommer dyka upp mickar och synthar i framtiden. Därav jag satsade på ett sådant ljudkort.

2009-07-24 00:16
tänkt på en grejj 8" basar är itne det jävligt stort för typ ett skrivbord eller hemma studio ?

2009-07-24 00:52
tänkt på en grejj 8" basar är itne det jävligt stort för typ ett skrivbord eller hemma studio ?

Nej det tycker jag inte, Har ett 160 bord. En 24" skärm och 2 monitorer brevid varann. Och då får jag iaf plats med tangentbord och keyboard framför. Återkommer med bilder så får du se.

Jag tycker 8" är det perfekta för elektronisk musik. Dunkar på bra, tycker man klarar sig utan sub

2009-07-24 11:35
jo men jag menar är det de optimalaste när man sitter så nära, pratat med några house/minimal producenter och nån ljudtekniker på ett electro/house skivbolag som sågade mina 8" basar. sa att det var på tok för stort

sitter vid ett standard skrivbord typ så dom är ganska nära.

2009-07-24 11:36
Va tror ni ? mummla dom bara eller

2009-07-24 17:08
Asså jag tycker faktiskt inte det känns för nära, sitter i den "perfekta triangeln" men alla har ju sina närfältare på det sättet ser det ut som.

Jag tror dom snackar skit dom där snubbarna, men jag tycker det är allmänt svårt att mixa i monitorer har inte blivit van med mina än eller vad man ska säga. Kör mest lurar och monitorer att bara lyssna i för att få en helhet av ljudbilden.

Ska försöka "lära" mig dom mer mina yamma

2009-07-26 18:34
Tss 8", jag har 2x18" i studion ;)
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2009-07-26 19:30
Cool. men då kanske du har en riktig studio också med andra förutsättningar. 8" kändes perfekt för mig då jag har allting hemma. Men större avstånd och mer plats så visst 18" är ju cool då.

Men det är ju inte bara frågan om bas, och vad är det som säger att du skulle göra fetare musik för du har bättre monitorer? Det handlar ju om att vara bra på sina egna monitorer och kunna dom.

2009-07-26 20:21
Hehe nä 18"arna är till en av bashögtalarna jag har. Har svårt att tro att dom använder 18" ens i dom största installationsmonitorerna som finns, det är nog ganska mycket overkill i studiosammanhang. Tror det är 6" på mina ESI och 8" på Yamaha'sen.

2009-07-28 11:19
Har man inte ett bra ritat rum så är 8" gränsfall, sällan man hör bra och riktigt lågbas i dom ändå. oftast blir det bara mummel och ihåligt. jag har hs80 och känner mig rätt nöjd, har två sweetspots i rummet.
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?

2009-07-28 17:15
sE Electronics Titan
E-mu 1616
Presonus Eureka

Adobe Audition 3.0
Cubase studio 4
+ En massa lävla plug-ins! (bra sånna)

T.racks 3 deluxe

Alesis M1 Active 520

& Ny dator på G! =) Plus en monitor kontroll & hörlursförstärkare!

Pejz
Promotor

2009-07-28 17:35
Mankind_is_Fucked P24

är det en m-audio oxygen 8 v.1 du har liggandes där? överväger en v.2'a

2009-07-28 18:43
Optimistisk: Nope det är faktiskt en Ozone, hade en Keystation 61e förut men sambon tyckte den tog sån jävla plats. Så efter lite övertalning fick jag till det så att jag bytte bort 61'an mot Ozonen och produktionsstudion fick leva vidare :)

Måste dock påpeka mitt fina tallriks-underlägg, 20.000 kronors underlägg dessutom. Nån som vågar gissa vad det kan vara? ;)

2009-07-28 18:49
En Sony Vaio laptop?

2009-07-28 18:51
Eller en macbook pro
Promotor

2009-07-28 18:55
haha, beviset på att en dator verkligen kan användas till allt ^^

2009-07-28 18:59
Kanske fungerar bra för att hålla maten varm

2009-07-28 19:32
Har man inte ett bra ritat rum så är 8" gränsfall, sällan man hör bra och riktigt lågbas i dom ändå. oftast blir det bara mummel och ihåligt. jag har hs80 och känner mig rätt nöjd, har två sweetspots i rummet.

Hur menar du med bra ritat rum? Asså jag har ett vanligt datarum. Helt tomt nästan förutom en bokhylla sen har jag monitorerna i en liksom triangel som jag har hört man "ska" ha. Men jag kanske kan få ut bättre av dom iaf har du något förslag?

sweetspots?

2009-07-28 19:54
Japp Macbook Pro, tjejen blev GALEN när hon fick reda på vad jag använder hennes dator till när hon är borta.

2009-07-28 19:59
MR-J: Sweetspoten är den punkten i rummet där ljudet låter som bäst, eller hur man ska förklara. Det är den du sitter i när du kör efter triangeluppsättningen. Ju bättre rum ur akustisk synvinkel destu större sweetspot brukar man kunna få. Själv räcker det med att jag vickar huvet 3cm åt sidan för att jag ska komma utanför min, men så blir det när man trycker in allt för mycket grejer i ett litet rum och får offra akustiken för att det ska funka överhuvudtaget.

2009-07-29 02:28
hm okey då förstår jag, tycker jag har en skön triangeluppsättning nu. Men det är som du säger, asså lutar man sig lite åt diverse håll så låter det totalt annorlunda. Detta är svårt, men jag antar alla har olika smak gällande sånt här.

Finns väl ingen lag och ordning att man måste ha en prefekt sweetspot, vänjer man sig som man har det och trivs med det är det väl lungt hur fan det än blir sålänge man pumpar bra musik. Men sen är jag inte så seriös heller på själva mixningen än, men skulle jag mixa en låt skulle jag nog föredra att göra det i lurar

2009-07-29 15:23
Dator:
Acer Aspire 8930 Serien
- Windows Vista® Home Premium , Intel® Core™2 Duo T5800*, 18.4" WXGA CrytalBrite, NVIDIA® GeForce® 9600M GT 512 MB DDR3, 3 GB 1x2GB DDR3, 320GB 5400 rpm, BlueRay läsare/DVD+-RW, 802.11a/b/g, 8 cells Battery, 1.0M DV CrystalEye, Bluetooth

Ljudkort:
TASCAM US-144

Monitorer:
M-AUDIO BX 5 Studiophile

Hörlurar:
AKG K-171 mkII

Mikrofon:
1. RÖDE NT1-A
2. Studio Projects B1
3. JJlabs BMC2

Micscreen:
The T.Bone Mic Screen

Mjukvara:
Cubase 5 DT
Cubase LE
Cubase SX3
Reason 4
Adobe Audition
N-track
F-loops
Audacity

2009-07-29 21:07
Dator : laptop fast ska uppgradera till musikdator när jag har råd -.-
Ljudkort : köper jag direkt när jag får pengar,
Isolering : frigolit, äggkartonger och filtar
Mick : dags för uppgradering av den också, har just nu en Shurelux
Stativ : köpes samtidigt som ljudkortet
Puffskydd: Finns :)
Program : Cool edit , Fl studio 8

Har bilder men vet inte hur man lägger upp dem :/

Pz

2009-07-30 13:00
Ett tips för att förbättra något är ju att fylla bokhyllan med olika stora böcker och ha den mot väggen bakom dig. Det i sin tur fångar upp oönskad bas något.. även att ha möbeltassar mot en hård yta till monitorerna, (så inte ljudet vandrar iväg och bildar galen resonans!), även att bakom monitorer dämpa, med något tjockare än en filt då... typ madrass?... matta på golvet kan också göra underverk.
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?

2009-07-30 21:41
Jag har mina monitorer stående på skrivbordet, jaag skulle vilja ha upp dom lite har hört det ska bli bättre så att dom liksom kommer upp en 10 cm eller något.

Hur gör man det snyggast? Tänker inte lägga in nå jävla kalle-anka tidningar eller något sånt

2009-07-30 23:31
Här är en bra studio:

Länk till http://www.soundhabitspro.com

där finns det info!
<br>http://www.soundhabitspro.com/<br>

http://www.flacoproductions.se/

2009-07-31 07:57
MR-J: Du kan ju sälla upp en pelare med tegelstenar? så länge du har något mjukt under för att skydda bordet och även något som skyddar högtalarna... "bästa" är att ha öronen mellan bas/diskantelementet...om du har monitorerna ståendes.

2009-07-31 08:31
DonKasper: Glöm inte att bokhyllan även fungerar som diffusor och sprider ljudet så att det inte kommer tillbaka till samma punkt lika snabbt. Det vet du nog redan men kan vara bra för alla andra som läser att veta :)

2009-07-31 13:34
PC+Windows
FL Studio 7
Reason 4
Adobe Audition 1.5
Adobe Audition: 3.0

Vst's: Nexus, Sampletank 2, Edirol Orchestral, FM 7, Magnus Choir, Orange Vocoder. Och så lite annat smått också.

Ljudkort: Audiophile 24/96

Mixerbord: Behringer MX 8000 (till salu)
Mikrofon: Röde NT 2-A
Klaviatur: M-Audio - Axiom 61

Synthar (till salu):
Roland JV-1010
Roland SC-55 mk II (sound canvas)
Roland SC-7

Speakers: Datorhögtalare utan bas för tillfället. Då mina Hercules har pajjat.
Hörlurar: Trista Icemat.

2009-07-31 13:38
Mankind_is_Fucked: Precis! Tänkte inte på det när jag skrev inlägget haha....

2009-07-31 17:03
MR-J P20

Fick du med nå frigolit som skyddade högtalarna i kartongen? Det borde la funka för att få upp dom en bit. Brukar väl att högtalarna kommer förpackade ståendes i nå bitar.

2009-07-31 18:31
Musmattor och liggunderlag fungerar bra som lågprisdämpning under monitorer. Köpte mig ett på ÖoB för typ 49:- för ett tag sen och har sen klippt ut bitar för att ha både under monitorer och förstärkare. Liggunderlag, nånting upphöjande emellan och sen liggunderlag igen borde hjälpa dig att både få upp monitorerna och dämpa resonans.