Dom första och sista sjukt bra tipsen när det kommer till Mixning!
Jag och Sixten har tröttnat på alla onödiga inlägg i det här forumet och vill därför dela med oss lite av våra kunskaper. Vill först och främst säga, vi tror inte alls att vi är utsända av gud och har fått en gåva ingen annan har utan vi älskar musik och har gjort musik i flera år. Vi kanske inte vet allt men vi anser oss veta tillräckligt mycket för att kunna hjälpa alla här på whoa som precis börjat göra musik. Kanske våra tips även är till hjälp för dom som har hållt på ett litet längre tag också. En annan sak vi vill påpeka är att detta är ingen mall för hur man ska göra, utan bara tips baserade på våran utbildning och framför allt alla våra år av erfarenhet. Hoppas ni uppskattar vårat initiativ! Tipsen är i delar och kommer här nedanför. Puss & kram /Johan och Sixten ps. Länk till musik jag gjort.
SUCK SHAFT
Ska erkännas att jag och Johan inte var så pigga på det här, men kände oss tvingade då folk utan kompetens som t.ex Jobro får en sticky med sin tråd som ger något av dom mest värdelösa råden någonsin, förutom några få som han enbart läst sig till.. Men här kommer den: Innan vi börjar gå igenom tips och tekniker så vill vi bara klargöra att för att få till en riktigt bra mix så är din akustik och lyssning otroligt viktig!! Se till att din arbetsmiljö har så bra akustik som möjligt och att du använder bra monitorer!Mixning : Hur gör jag? Till att börja med så vill vi bara säga att du inte kan läsa dig till att bli bra på att mixa. Det finns ingen formel för en mix. Alla låtar mixas på olika sätt då förutsättningarna inte alltid är dom samma. Dvs ljuden inte alltid låter likadant. Vi kommer lära er bra saker att tänka på och grunderna som alla behöver för att hålla rent i ljudbilden. Det skall också påpekas att vad som avgör en bra mix är en subjektiv fråga. Alla tycker olika. Ett viss sound kan uppskattas otroligt mycket av en person medan nästa person avskyr det. Men det finns dock olika saker som man alltid bör tänka på vid en mix. Det viktigaste är att du vet hur du skall gå till väga för att få din mix att låta som DU vill. Men för att kunna göra det måste du ha förkunskaper. Dessa förkunsaper kommer du förhoppningsvis snart att ha. Vi kommer gå igenom mixningstekniker som tillämpas av majoriteten av folk som gör musik. Men vi kan bara visa er stigen, sen måste ni gå den själva. Ha så kul, Nu "kör vi"DEL 1 Simpel Frekvensstädning, Ljudnivåer, Panorering, EQ(Equalizer) och Kompressor Så nu har du och din kompis gjort ett beat och rappat över det och tycker att det är dags att mixa det hela. Förmodligen är chansen väldigt stor att varje ljudspår har en massa frekvenser som inte hörs men som ligger och tar upp en massa energi i mixen. Så vi börjar med att ta bort dessa. Detta gör vi genom att använda oss av Högpass och lågpass filter på varje spår. Det vi kommer göra nu är att vi tar ett spår i taget och använder oss av SOLO knappen så vi bara hör ett spår i taget. Nu börjar vi med att lägga ett Högpassfilter. (Högpassfilter finns oftast i varje EQ som följer med ditt musikprogram, det skär bort dom låga frekvenserna och låter dom högre frekvenserna passera, där av hög"pass") Det vi gör nu är att vi skär bort dom låga frekvenserna tills det börjar påverka ljudet. Dvs att vi skär tills man börjar höra att ljudet blir annorlunda då backar vi lite tills vi precis är innan ljudet påverkas av filtret. När vi är klara med detta så använder vi oss av ett lågpassfilter (detta gör exakt samma sak som ett högpassfilter fast i det här fallet så skär man i dom högre frekvenser och låter dom lägre passera istället, tänk låg"pass") Chansen att ljudet kommer påverkas mycket tidigt när du använder dig av ett lågpassfilter är mycket stor, så här kommer vi förmodligen inte skära mycket alls. Men även om det är mycket liten användning, eller kanske inte någon användning alls (då ljudet kanske påverkas direkt) så blir det bättre så i det långa loppet om vi får bort all onödig energi. För att detta ska bli så korrekt som möjligt så är det bra om du har bra rumsakustik och en utrustning som tillåter dig att höra alla frekvenser tydligt. Kan du inte preparera rummet du sitter i så är ett par bra hörlurar bra för just det här jobbet. Förutom dina öron så är Akustik och lyssning A och O inom mixning. Så nu har vi gått igenom varje spår och rensat upp bland frekvenserna som inte hörs men som tar onödig plats och är nu redo att börja "Mixa"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det vi börjar med är att vi drar ner alla spår i botten. Innan vi börjar höja spår för spår så måste vi nämna att Det är viktigt att se till så att ljuden/ljudspåren inte överstiger -0,1db i din VU mätare. Ljudet får inte slå över till rött. (brukar finnas mätare i de flesta musikprogram). Håll även koll på din master, får inte slå över där heller. En bra tumregel kan vara att aldrig ens gå över -6db när du drar upp volymen på varje kanal, då ni annars förmodligen kommer få Mastern att slå över. Vi personligen brukar gilla att börja höja trummorna och få en bra ballans mellan dom innan vi går vidare i mixen. Använd t.ex kicken som nummer ett och börja mixa dom andra trumljuden runt den. T.ex 1. Kick 2. Snare. 3. Hi-hat. Detta är vi långt ifrån ensamma om. Vi vill dock inte få folk att följa en "såhärmåstedugöra"mall så testa er fram och se vad som funkar bäst för er. Är inte heller säkert att ni kommer mixa varje låt på samma sätt så att testa nya sätt är inte fel. Kan vara värt att notera att: Medan vi börjar balansera upp mixen så är chansen ganska stor att vi hör att t.ex"snaren borde ha lite mer diskant i sig" eller "huvud leadet borde panoreras en del till höger" så medan vi jobbar så kommer vi säkerligen att lägga på effekter så ta inte våra steg i mixningen som absolut sanning. När vi börjar få en bra ballans mellan våra ljudspår så kommer vi börja att panorera vissa ljudkällor antingen till höger eller vänster (Panorering: flyttar ljudet från ”mitten” till mer åt höger eller vänster, panorering är grunden i att kunna skapa bredd i en mix) Här bör det dock påpekas att KICK och BAS borde ligga i mitten, kanske t.o.m att ni gör dessa två spår till monotracks bara för att vara säkra att dom låter exakt likadant i båda högtalarna. det här är nog den enda regel vi kan komma på som faktiskt alltid borde följas. Regler kan ju så klart alltid brytas, men fråga vem som helst. Det är nog ingen som älskar när kicken är i vänstra högtalaren och basgången i den högra. När vi har panorerat ut de ljud som vi tyckte behövdes flyttas runt så börjar vi använda oss av EQ och kompressor på dom spår som vi tycker är i behov av det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Generellt kan man säga att det är bättre att låta EQn ligga efter kompressorn då en kompressor kan påverka frekvens återgivningen, Men det går även bra att Först ha en EQ sedan kompressorn och sen en EQ igen.
Nu undrar ni säkert, ja ja vi har hört det där om att använda en kompressor, men hur funkar den egentligen och hur ska jag använda den?
Nu är varken jag eller Johan lärare i ämnet så vi är nog inte världs bäst på att förklara hur kompressorer fungerar. Så för att inte krångla till det så har vi letat upp riktigt bra Länkar på internet:
Om ni känner att den här ovanför inte riktigt räckte så har vi letat fram en till som går igenom det hela lite mer detaljerat så kolla den nedan
Finns även en del två till den här som ni kan leta upp
Något som vi dock märkte var att dom inte förklarar Ratio på en kompressor så bra, Om ni inte har kollat på filmerna innan ni läser det vi kommer skriva nu så kommer ni nog inte förstå så mycket så kolla på länkarna!!(Särskilt den första!!)
Den första siffran är hur många decibel som kompressorn kommer sänka volymen för varje decibel som går över tresholden. Så om du har kompressorn inställd på 2:1 i ratio så kommer volymen sänkas med 2db för varje enskild db som går över tresholdern, så om det hade gått over med 3 db så skulle volymen sänkts med 6 db.
Slutligen vill vi bara säga:
ATT LÄRA SIG MIXA TAR TID !
Puss och kram
/Sixten & Johan
Han inte med att förklara en EQ kommer i morgon så ni får vänta lite på det och så får nån fin moderator lägga in det efter kompressor delen i det här inlägget sen.
Notera att vi skrev Del 1, så alla fall även en del 2 är på väg.
Notera att vi skrev Del 1, så alla fall även en del 2 är på väg.
Redaktionen
2008-09-10 07:03
Om det råkar peaka någongång på mastern är inte hela världen, den röda lampan indikerar lite innan det slår över. Åandra sidan ska man lämna viss del headroom för senkommande mastring. Riktigt bra text förövrigt!
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?
Bra initiativ, ett förtydligande om komprimeringsratio bara:
klockrent killar, sticky på denna asap!
chase the clouds away
DonKasper I det fallet att det peakar någon gång på mastern, så är "Gör om gör rätt" en ganska bra tanke att ha, självfallet så går det att sänka mastern, men det är bättre att se till att dom där peakarna aldrig uppkommer överhuvudtaget. Sen undrar jag om någon vet hur man gör Screenshots på mac? tänkte att man kanske kan lägga in lite bra bilder också för att kunna förtydliga mer Förövrigt så ska jag länka till min myspace här i tråden så fort som möjligt, måste bara lägga upp relevanta grejer på den, så ni kan höra vad jag själv går för. Johan har ju redan sin uppe.
Shift, Cmd, 3.. samtidigt då hehe.. Jo precis. peakar det är det ju något som uppenbarligen inte är fullt kontrollerat i mixen. sen är det alltid skönt att just i hiphop enligt mig lämna ganska mycket headroom, dock jobbar jag princip helt analogt så det sker väl lite per automatik. Den som mastrar måste få lite att spela på.
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?
låt inte tråden dö nu. sätt den som sticky.
SUCK SHAFT
Äsh om folk inte diggar tipsen så måste den ju inte bli sticky. Sorry för att EQ delen inte kommit än, haft så mycket jobb
är det inte dags för del 2 sixten?
SUCK SHAFT
Traden maste ha lite mer intresse innan jag klistrar den! Bra intiativ!
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
jag är idel öra.
http://www.kalvinhiphop.com
grymt.
schysst som fan½!
hets, stress, fest!
Gogo! Mycket bra tips. Längtar till EQ-delen. :)
Exorsixten Angående kompressordelen, har ni verkligen skrivit rätt?
Tänkte på
om du har kompressorn inställd på 2:1 i ratio så kommer volymen sänkas med 2db för varje enskild db som går över tresholdern, Är det inte så att det behövs 2 db för att den ska släppa igenom 1?
Dvs, har du den iställd på 4:1 så krävs det 4 db för att den ska släppa igenom 1?
Twang System fi de werl
aägtill när del 2 kommer så jag rensar tråden so alal eal ligger efter varandra så tar jag ett sack med oraklet o m sticky
http://soundsof051.com/
Blev det ingen del 2 eller? =/
Dj Paco: Jepp, så är det :)
Producent
2008-10-04 20:10
Kommer det någon del 2:an, uppföljaren?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Jag undrar en sak ... Ni prata ju främst om att mixa ett beat och så men om jag har ett spår med bara sång, finns där också grejer som ligger och tar upp en massa energi som jag behöver få väck med highpass och lowpass ?
/la mordidita aka en la cosita
Ska läsa igenom tråden noggrannare när jag sovit ut. Men en mer eller mindre grundregel jag kör med nu är att inte överarbeta. I slutändan har man "mixat" sönder, eller i alla fall jag, till slut blir jag halvt döv på öronen och hör inte längre vad som låter bra och inte. Då får man släppa mixningen några dagar för att åter sätta sig och lyssna på hur det låter.
Jag undrar en sak ... Ni prata ju främst om att mixa ett beat och så men om jag har ett spår med bara sång, finns där också grejer som ligger och tar upp en massa energi som jag behöver få väck med highpass och lowpass ? Jag skär oftast på röster, aldrig med lowpass filter för det finns mycket luft och annat viktigt att hämta från 10khz och uppåt men Highpass kör jag nästan jämt. Allt från 30-100hz beroende på hur bra/dålig inspelningen är och hur basig rösten är. Har för vana att skära bort allt jag anser vara för mycket eller störande så att det inte ska kunna bli ett problem senare i mixen eller vid mastring. Det är aldrig kul om man vill få fram något speciellt när man mastrar och så ligger något jobbigt missljud ifrån valfritt instrument ivägen så man inte kan göra något...
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
http://www.wnstudios.se
Mankind_is_Fucked : Okej, är det samma princip där då ? Att man börjar skära av tills man hör att det precis börjar påverka inspelningen, sen gör man inte mer ? För jag brukar ha många kanaler med olika stämmor (speciellt när jag gör refränger), och då kan det ofta bli lite rörigt, och allt smälter typ in i varandra och i beatet.. Kan det då vara för att jag inte har kört med highpass för att skära bort det som tar onödig enerigi och plats ?
Okej, är det samma princip där då ? Att man börjar skära av tills man hör att det precis börjar påverka inspelningen, sen gör man inte mer ? För jag brukar ha många kanaler med olika stämmor (speciellt när jag gör refränger), och då kan det ofta bli lite rörigt, och allt smälter typ in i varandra och i beatet.. Kan det då vara för att jag inte har kört med highpass för att skära bort det som tar onödig enerigi och plats ? Precis, kan ju finnas något litet ventilationsbrum som man inte riktigt lägger märke till som ligger och jävlas t ex. Sen kan det finnas röster eller rum som har alldelles för mycket dålig bas i sig som man måste skära bort och då ere bara o skära tills det låter bättre.
Att skära bort basen kan hjälpa men när det gäller stämmor tror jag också på att du måste skapa egna platser för dom olika rösterna så att inte allihopa ligger och slåss i samma områden. Boosta, dra bort, sen borde dom låta lite mer separerade i ljudet.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
Mankind_is_Fucked : Okej, det låter faktiskt jävligt logiskt .. En grej till som jag har funderat på när jag läste i denna tråden är : när det handlar om mixning av spår med bara sång, om det även gäller där att man aldrig ska överstrida 0,1 db, Och att det aldrig får vara såpass högt så det nuddar det röda i ens mätare ? Om man håller sig till det när de gäller alla kanaler (även beat kanalen) så blir låten förmodligen jävligt låg när den väl är klar ... Men är det det man sköter efteråt när man mastrar sin låt då ? För jag har alltid gått efter mina öron när de gäller det, jag har höjt kanalerna tills jag tycker det är en "bra nivå" (dvs. att jag höjer tills det är såpass högt att det inte skorrar) .. Jag gör ju naturligtvis inte det med ALLA kanaler, stämmor och så lägger ja fint i bakgrunden där dom ska ligga etc etc ...
Tjabba! Ledsen att EQ delen inte fått se dagens ljus än, har inget internet just nu så blir lite svårt att lägga upp texten från min dator.
Om man håller sig till det när de gäller alla kanaler (även beat kanalen) så blir låten förmodligen jävligt låg när den väl är klar ... Men är det det man sköter efteråt när man mastrar sin låt då? Precis, men ju mer onödig bas du skär bort ju högre kan du få låten redan vid mixen eftersom det är basen som tar mest plats, och då förenklar du även mastringen avsevärt.
Precis, men ju mer onödig bas du skär bort ju högre kan du få låten redan vid mixen eftersom det är basen som tar mest plats, och då förenklar du även mastringen avsevärt. då kan man typ säga att dom som har ljusmörk/hes röst har en fördel från mängden megabas-röst killarna? haha
Kommer den här tråden uppdateras eller kommer det komma en del2?
då kan man typ säga att dom som har ljusmörk/hes röst har en fördel från mängden megabas-röst killarna? haha Nej då den viktiga informationen i rösten ligger oftast i den övre basfrekvensen om jag inte har helt fel, så det ska inte göra några större skillnader att skära av vid 40-60hz utan det är nog om man kommer upp emot 100hz som det kan börja förstöra. Men visst skulle man kunna säga det, om rapparen har en väldigt basig röst så är det ju extra viktigt att producenten bakom beatet skurit ur instrumenten så att dom och rösten inte krockar. Medans rappare med en skarpare röst är mer lättmixad och sticker lättare fram.