I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Blogg] Insp av Bulletsize's debutskiva

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2008-09-02 22:48

[Blogg] Insp av Bulletsize's debutskiva

Tänkte bjuda på en liten blogg om inspelningen av mitt bands debutskiva som kommer heta likadant som bandet, dvs Bulletsize. Om ni vill lyssna på våran musik och i framtiden även köpa denna skiva så kan ni gå in på http://www.bulletsize.se så finns allt där. Vi är en trio gamla gubbar som spelar döds-influerad trashmetal och under följande veckor kommer ni kunna följa skapandet av denna skiva från början till slut.

080902


Runt 16.00 började vi med att ställa in akustikskärmarna (sk. Gobos) runt trummorna för att få bort mycket av rumsklangen som absolut inte är till någon fördel i den musik vi spelar. Andreas (gitarristen och sångaren i bandet) var först på plats och fick hjälpa till att bära in allting ifrån bilen. Skärmarna är från ett gammalt kontor och förutom den inbyggda stenullen så klistrade vi även fast akustikskum ovanpå för att få bort både överdriven bas och diskant vid inspelningen. Vi ställde två bakom och två på varsin sida lite asymetriskt vinklat för att ljudet inte skulle studsa tillbaka så fort.


Vid 18.00 så hade vi ställt iordning allting och märkt upp dom kablar vi skulle använda så då var det dags för uppmickning. Vi använde oss av ett A/B mickat sE Electronics SE1a stereopar för överhänget, Audix D6 innuti kaggen, Sennheiser md421 för ovansidan av virveln, Shure SM57 för undersidan. Audio Technica mickar för pukorna, två st SM57'or för närmickning av hihat och ride och sist en TSM MT47 rörmikrofon som rumsmikrofon. Det var dom 12 mikrofonerna vi använder till trummorna på den här skivan.


Hade tänkt använda EQ redan vid inspelningen på några av kanalerna men ångrade mig när det väl var dags att köra på. Eftersom jag bara kan lyssna i hörlurarna när vi spelar in i samma rum så vill jag helst inte göra det då jag inte tycker att jag kan avgöra till 100% om det jag gör låter bra eller inte, så jag väntar med det tills mixen. Ställde alla faders på 0 och justerade volymen genom Gainen. Alla kanaler spelades in via Direct Out till ljudkorten.

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se