Ska du skaffa ny musikdator? GUIDE!
Funderar du på att köpa ny burk? Här kommer lite riktlinjer för alla er som har tänkt skaffa ny musikburk. Observera att det här är riktlinjer för en seriös burk, och jag utgår såklart från mina egna preferenser. Det var ett tag sedan jag byggde min egen burk så jag har inte absolut stenkoll på nyaste tekniken, men hyffsat insatt är jag iaf.
Tips nummer ett: Märkesdatorer är ofta helt keffa. Även om specifikationerna och prestandan är bra på papper så är dom ofta byggda av skräpkomponenter och med dåliga möjligheter att uppgradera, så vida du inte köper en "musikdator" av en specialist, eller en Mac Pro, men då får du betala därefter. Därför ska du eller någon (kunnig) du känner bygga skiten själv. Glöm inte att använda ESD-skydd vid montering av datorn och hantering av komponenterna!!
I min lilla guide här kommer jag välja ut två exempel per komponent, en budget (1) och en standard (2), för att i slutet ha två kompletta system (exklusive operativsystem, bildskärm, tangentbord, mus och riktigt ljudkort), ett budgetsystem och ett standardsystem. Jag använder även prisjakt som utgångspunkt, så om du köper alla komponenter från ett och samma ställe kan det bli lite dyrare.
Observera att jag inte har kollat upp recensioner på produkterna i fråga för mer detaljerad beslutsfattning, vilket är väsentligt om man ska bygga ett system. Läs läs läs recensioner och tester i ett par veckor innan du bestämmer dig.
Let's begin!
Börja med att bestämma vilken processortyp du vill ha.
CPU:
Intel eller AMD. I dagsläget säger jag Intel för hela slanten.
Core 2 Duo eller Core 2 Quad (finns prisvärda Quads).
1. Intel Core 2 Quad 2,5GHz, 1333MHz buss, 6Mb L2 cache, 45nm teknologi. 1990:-
2. Intel Core 2 Quad 2,66GHz, 1333MHz buss, 12Mb L2 cache, 45nm teknologi. 2295:-
Moderkort:
När du vet vilken CPU du ska ha väljer du ett moderkort som passar processorn, både vad gäller den fysiska sockeln, men även hastigheten på systembussen.
Sockel Intel 775 (för C2Duo, C2Quad)
Formfaktor ATX.
Snabb systembuss.
Ett vettigt Intel chipset. (här kan du jämföra olika chipsets)
Välj helst ett helt fläktlöst moderkort (välj därför gärna ett moderkort utan inbyggt grafikkort).
Inbyggd ljudkort är skitsamma då du inte ska använda det.
FireWire-port(ar) är alltid bra att ha i studiosammanhang.
Gärna inbyggt nätverkskort, då PCI-nätverkskort kan störa "studioljudkort".
Tillräckligt antal PCI-platser.
(spana in märkena Gigabyte, MSI, Asus och gå helst inte under tusenlappen)
1. MSI P35 Neo2-FIR. 1333MHz buss. 836:-
2. Gigabyte GA-P35-DS4. 1333MHz buss. 1145:-
RAM:
Dags för minnet. Enkelt. Välj ett så snabbt minne du har råd med som passar moderkortet. Är man finsmakare och vill få maximalt blås ur de komponenter man köpt ser man till att man lägger sig på sk 1:1 ratio, dvs att CPU, moderkort och RAM alla ligger på samma busshastighet. Det är ingen nödvändighet och det brukar kosta mer än det smakar i fråga om prestandaökning, men då vet man iaf att alla komponenter ger sitt bästa och matchar varandras klockcykler. Mitt "standard"-exempel (2) blir en 1:1 setup.
Minst 2 gig, gärna mer (inte mer än 4 dock om du kör vanligt 32bit Windows).
Välj så snabba minnen din budget och moderkortet tillåter (jag skulle inte gått under 800MHz).
Ju lägre CAS-latency (CL) desto bättre. DDR3-minnen har högre hastigheter än DDR2, men samtidigt även några klockcyklers högre latency.
1. Kingston HyperX DDR2 PC8500/1000MHz CL5 2GB. 2st à 525:-
2. Corsair XMS TwinX DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x1GB. 2st à 720:-
HDD:
3.5" S-ATA 7200RPM. Minst 16Mb cache.
Välj disk(ar) med snabba accesstider (kolla prisjakt.se för att få info).
Välj gärna diskar med så låg ljudnivå som möjligt.
Gärna olika diskar för systemet och audio.
Vill du ha snabbare accesstider så kan du smälla ihop två diskar i en RAID0 setup (om moderkortet stöder RAID0), men tänk på att du då löper dubbelt så stor risk för hårddiskhaveri (om en disk rasar sumpar du informationen på båda diskarna, så ta BACKUP).
1. Seagate Barracuda ES.2 500GB, 32MB. 1st à 790:-
2. Seagate Barracuda ES.2 500GB, 32Mb. 2st à 790:-
Grafikkort:
3D-prestandan är skitsamma.
Viktigast att kortet har passiv kylning (fläktlöst).
Vill du ha möjlighet att köra flera skärmar så skaffa ett (eller två) kort med dubbla DVI-utgångar och stöd för hög 2D-upplösning.
1. MSI Radeon RX2600PRO 256MB, 3840x2400. 345:-
2. MSI Radeon RX2600PRO 256MB, 3840x2400. 345:-
PSU (nätagg):
Formfaktor ATX.
Ca 350-500W (mer går åxå bra men är inte nödvändigt).
Välj ett 80 plus-certifierat PSU.
Välj ett med hög effektivitet (kolla på prisjakt.se)
Välj ett med PFC (kolla på prisjakt.se)
Självklart ska även nätagget vara så tyst som möjligt, gärna under 20dB.
Ett bra nätagg kostar, lägg dig runt tusenlappen.
(här finns ett test av lite olika PSU's, dock utan ljudnivå i dB)
1. Nexus NX-8050 500W, 17,6dB. 895:-
2. Zalman ZM750-HP 750W, 20dB. 1149:-
Chassi:
Ljuddämpat chassi med bra design för luftflöde och värmezoner.
PSU't ska helst sitta längst ner närmast golvet.
Plats för ett par extra 120mm fläktar.
(Antecs P-serie är förmodligen bästa chassina på marknaden för musikdatorer)
1. Antec P182. 1059:-
2. Antec P180 (finns i silver och svart). 1095:-
Extra:
Byt ut CPU-fläkten mot en tyst modell, gärna 120mm om det får plats (viktigt med kvalité här, köp inte den billigaste skiten du hittar, det kommer du garanterat ångra när datorn låser sig pga överhettning mitt i din inspelning när du har glömt att spara projektet på ett par timmar (talar av egen erfarenhet.)
1. Cooler Master Hyper 212, 19dB. 279:-
2. Noctua NH-U12F, 8-17dB. 574:- OBS! tänk på att vara försiktig med datorn om en så hög och tung CPU-fläkt är installerad, flytta datorn så lite som möjligt annars kan moderkortet ta skada!
Köp ett par så tysta fläktar som möjligt till chassit (här är en jämförelse).
Montera dom i bak, i taket/dörren (om möjligt) och i fronten så att fläktarna i fram suger in luft i datorn, och fläktarna i bak/taket blåser ut den varma luften (viktigt alltså vilket håll man vänder dom). Detta är extra viktigt om man har mycket passiv (fläktlös) kylning inne i burken, på moderkort, grafikkort osv.. värmen måste ut ur burken och bort från komponenterna, och detta göres helst med stora tysta fläktar.
1. Nexus 120mm PVM, 500-2000RPM, >15,5dB, <76CFM. 4st à 86:-
2. Noctua NF-P12 120mm, 900-1300RPM, 12,6-19,8dB, 37-54CFM. 4st à 188:-
Operativ:
Så vida du inte VET med 100% säkerhet att den kringutrustning du använder (ljudkort, MIDI-klaviatur, andra USB-prylar och vad som helst) har drivrutiner och bra stöd för Vista, så håll dig till XP. Det samma gäller självklart programmen du kör. Du kan även välja att köra XP om du vill få mer av datorns prestanda till musikproduktion än att hålla ett tungt operativsystem flytande. Än så länge är det att rekommendera att köra vanliga 32-bitarsversioner av Windows för musikproduktion. Tänk även på att om du kör 32-bitars version av Windows kan du inte använda mer än ca 3.5 Gig RAM. För att få användning för 4Gig eller mer minne måste du köra ett 64-bitars OS.
Då så, vad fick vi ut av det här... jo, riktigt fina burkar med bra komponenter för en hygglig prislapp.
Resultat:
Exempel 1:
Väldigt tyst dator med
Intel Core 2 Quad, 2.5GHz
4Gb RAM
500Gb HDD
Pris: från 7 588:- (plus frakt)
Exempel 2:
Extremt tyst dator med
Intel Core 2 Quad, 2.66GHz, 1333MHz buss
4Gb RAM, 1333MHz
1333MHz systembuss på moderkortet
2x 500Gb HDD
Pris: från 10 375:- (plus frakt)