GUIDE vad gäller lagligt erhållande av musikprogram
Skriver detta för alla ni som är i den sitsen att ni använder crackade program för er musik produktion. Detta handlar INTE om hur ni får tag i warez, det handlar helt och hållet om en plan som gör hur ni lagligen kan köpa och erhåller licensierade musikprogram.
Om ni vill göra detta till en klistrad tråd så varsågod.
Nu börjar vi.
Jag vet, jag har själv varit där. Det är för lätt att hamna i den sitsen när man är fattig att ladda hem och illegalt använda program som kostar pengar. Det är fel och jag visste det enda tills jag fann en enkel lösning.
1. Jag gick till min bank och öppnade ett till konto. 2. På det kontot såg jag till att varje månad automatiskt föra över 500 kronor. Dessa pengar är min buffert för min musik. 3. Ni behöver inte föra över så mycket pengar per månad, 150 kronor räcker gott och väl som en buffert. 4. Jag började att låta månader passera förbi.
Ett år senare hade jag fått in 6.000 kronor på det kontot. Nu kunde jag börja investera i musiken.
1. Gjorde ett nytt besök på banken, skaffade mig ett kontokort med stöd för internationell betalning. 2. Fick mitt kort och började leta online efter musikprogram som jag använde illegalt. Gick in på FLstudio.com och skaffade mig den licensen jag behövde. 3. Väntade ett par månader till och kunde skaffa DirectWave till FL Studio för €99.
Vad jag försöker lära er: Plannera ett eller ett par år i förväg. Sätt över pengar för din musik. Det kan komma en dag när du hittar den ultimata VST synthen, då kan det vara läge att ha lite flis på ett annat konto orört så du slipper tappa tempot och hamna efter i utvecklingen.
När Nexus kom så tittade jag på den synthen, hörde demo låtarna och blev helt betagen. Det var 1:a December 06 den släpptes. Då gjorde jag upp den här planen. Jag började sätta över pengar, efter 3 månader hade jag 1500 kronor. Jag tog 750 från min pension, det är ca. 10% av vad jag tjänade på en månad. Men det är pengar som jag annars hade spenderat på pizza och öl. Beställde hem Nexus i slutet av februari 07 och började knäcka freebeats för Whoa. Och resultatet hör ni i beat efter beat efter beat ... Nästa steg var FL Studio och Direct Wave. Sparade det där året och i februari i år köpte jag FL Studio 7.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)
|