I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Beats med nerpitchade röster i reffen?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-07-14 17:31

Beats med nerpitchade röster i reffen?

Vet att det är jävligt played out, men jag tycker det är så jävla tungt bara!

Like this Länk till http://youtube.com/v/bxKX2kJuVIg

Frågan är bara hur man gör detta lättast? Jag kan bara göra beats men har ingen erfarenhet ALLS om att spela in (ja jag är nybörjare) För det är väl så det går till?

Eller ska man köra på en sampling, hur gör dom stora grabbarna?

Om jag har gjort ett beat i 95 och spelar in en röst själv och pitchar ner den borde det låta rätt otakt rent logiskt eller?

Ska testa nu men vore kul med lite tips

2008-07-14 23:56
Timestretch, du kan pitcha ner/upp utan att påverka tempot. Detta kan du göra i audition bland annat
mmm..

2008-07-15 00:26
breality P24 , men det låter ju bajs...

Du ska öka tempot på beatet typ 70%, spela in din rap på det snabba beatet. Pitcha ned inspelningen lika mkt som du ökade tempot på beatet, och vips så har du en nedpitchad inspelning som går i takt med ditt beat

Precis som dom gör i musikvideos, när allt rör sig i slow motion, men dom mimar i takt
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2008-07-15 00:28
visas dock inte alltid i procent. Kan stå cents eller bpm också
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2008-07-15 00:48
Du ska öka tempot på beatet typ 70%, spela in din rap på det snabba beatet. Pitcha ned inspelningen lika mkt som du ökade tempot på beatet, och vips så har du en nedpitchad inspelning som går i takt med ditt beat

Det kommer ju inte låta bra...ska man spela in på ett så snabbt beat så kommer man ju börja sluddra eller tappa takten, och det kommer märkas ännu mer sen när man drar ner tempot igen.

Dra ner pitchen (men inte tempot) så ska det funka...det är väl så att om man ska ha kvar originaltempot så kan man pitcha ner utan att kvaliten försämras särskilt mycket? Om man däremot pitchar upp så låter det förjävligt? Det går åt andra hållet, men inte åt det andra...tror jag i alla fall.
Jag vissla' på en taxi, den formligen flög
Den skulle vara ny, men skylten ljög

2008-07-15 00:48
eller sampla en låt som går i snabbare tempo, sen sakta ner det

2008-07-15 14:04
MR_J: tnkte du göra din egen röst nerpitchad eller bara något random?? för jag har för mig att du använder fl, o om du har 7an eller 8an så har du även edison som effekt plug-in, om du tar en accapella o lägger in den i edison, så markerar du det stycke du vill ha, sen så lägger du in den i fruity slicern o choppar varje ord för sig elller några tsmns beroende av tempot, sen kan du spela det precis som ett vanligt "instrument" i fl :) och ifall du inte är bekant med de plug-ins jag nämnde så kan du ju alltid kolla på youtube :) elelr bara pm'a mejj för mer info :) peace!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-15 14:12
Gurra_B

Och varför skulle det vara nån skillnad på att pitcha ned eller upp nått?

2008-07-15 14:30
Och varför skulle det vara nån skillnad på att pitcha ned eller upp nått?

Kvaliten försämras väl hur man än gör, men jag tycker det märks mest när man pitchar upp något. Det kanske bara är jag, men jag tycker rösten låter darrig och hackig när man pitchar upp, om man däremot pitchar ner så låter det ok.

Exempel:

Uppitchad 30% :

Nerpitchad 30% :

Fast det kanske bara är jag som tycker det är skillnad?

2008-07-15 14:49
EasternBunny P16

Ska testa det, sitter i fl

kallemio P24

Bra tips men det låter för avancerat för mig :S

Hur gör dom "påriktigt då" antar att dom har typ turntable då men är det ens beatmakern eller rapparen i säg som fixar med cprösten?

Kan ju vara olika men iaf haha

2008-07-15 14:50
Gurra_B X1

Det låter ju iaf i tank, drog du bara ner pitch?

2008-07-15 14:55
japp

2008-07-15 14:55
ok soft

2008-07-15 15:01
MR-J: asså de e olika beroende på låtarna, vissa har ju samplat från andra låtar o sen pitchat ner det, o vissa har säkert spelat in det sj, som t ex Lil (P)aynes nya skit låt "A millie" på den irriterande rösten som säger "a millie" hela tiden så har dom samplat från en nas låt :) peace!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-15 15:14
Aha åh fan, ska försöka lite men inte idag men jag hör av mig vid länge får du gärna hjälpa till lite