Änglalik - Cool edit pro 2.0 - Mixning for dummies [GUIDE]
Hejsan, änglalik här, VÄLKOMMEN till mixning for dummies! Ni som orkar läsa, och vill lära er något hänger med nu. En liten snabb nybörjar kurs i att mixa i cep2.0. Vi kommer gå igenom Olika filter Dynamics Reverb osv. Vi börjar med att starta upp cool edit, öppnar en ny session. File > new. (Om vi ska spela in accapella vid tillfället.) Öpnnar våran accapella (om du har accapellan färdig sparad/omixad) File > Open. Nu ska ett ljudspår synas framför dig. Vidare går vi genom att börja att filtrera lite störande ljud. välj "Effects" > FFT FILTER När vi är inne i FFT FILTER väljer vi effecten de-esser som gör att störande S; ljud filtreras bort. När vi har fått bort S;en, går vi vidare genom att stanna kvar vid FFT och väljer Mastering; Gentle & Narrow, ger accapellan en smooth touch. Än en gång, stannar vi i FFT, och väljer filtret "Kill The Mic Rumble" som gör vad den heter, dödar mick brus. DÄR har vi 3 stycken viktiga filter på våran accapella. Vidare så går vi till "Effects" > Dynamics processing > 2:1, 20-Fast drums den här effekten ger en skön diskant till din accapella. Som ni kanske också ser, finns det en de-esser här också, mitt råd till er är att hålla er till FFT effekten istället man måste verkligen passa sig för de-essern i Dynamicsen. Nästa hållplats, Reverb! Effekter > Reverb Här kan man gå loss rejält, det är här som allt kommer ihop och blir musik för öronen. jag ska ge er reverben som gör att flickorna studsar!. Böja med. "Total reverb lenght" ska vara 300ms sen "Attack time" 50ms sedan High frequency absorption time " 2000 ms "smooth" 0 ms "Orginal Signal (dry) 100% sen sist men inte minst "Reverb (wet) 10% LIKE THAT! Vi håller oss kvar vid reveben och slänger på funktionen "Dark Hall" Reverb > Dark Hall - Detta ger ett skönt försiktigt krypandes eko. Accapellan är nu färdig mixxad och redo att slängas på ditt beat. Det finns många sätt att mixa in accapellan på beatet mitt kanske lite mer "jobbigt" men när jag gör så känns det som jag har mycket mer kontroll på var jag sätter den. Ctrl+A ( Markera accapellan) Ctrl+C ( Kopiera accapellan) Files > Ditt beat - Markera var på beatet du vill att din accapella ska hammna. i mitten av programrutan högst upp finns det olika knappar du trycker knappen 2 åt höger från "Sax" (klipp ut) knappen "Mix Paste (Overlap, Modulate, Crossfade) Nu kommer din accapella mixas in på beatet Och du kommer ha en svängig tune, förhoppningsvis Hoppas folket gillar det här, kör sticky på den efterssom det kommer 150 förfrågningar om en cep 2.0 guide. btw, Fuck alla hatare! KÄRLEK / Änglalik !
Vi håller oss kvar vid reveben och slänger på funktionen "Dark Hall" ....betyder de att man ska trycka ok och sen gå in igen och välja dark hall?eller ska man ställa in : "Total reverb lenght" ska vara 300ms sen "Attack time" 50ms sedan High frequency absorption time " 2000 ms "smooth" 0 ms "Orginal Signal (dry) 100% sen sist men inte minst "Reverb (wet) 10% och trycka på dark hall och bara ok??
du börjar att ställa in total reverb osv. sparar den inställningen genom att trycka på ADD och skriver vad dina inställningar ska heta så du kan använda den nästa gång utan att ställa in. när du har tryck okej efter inställningen slängs reverben på din accapella du går tillbaka til reverben och slänger på dark hall =) LIKE THAT!
En fråga, ska man inte börja med att ta FFT filter - Kill the mic rumble så man får en ren accapella innan man mixar?
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.
hmm säkert ett jätte bra tutorial för whoakidsen men, ja vet ändå inte.. du kan ju inte köra samma grejjer på allt. du måste ju anpassa mixen för varje inspelning. har provat nått likande förut men ja tycker inte det är någon vidare bra mixning. eller ja ska inte hata för ja var överlycklig när jag hittade sånna här trådar förut för nått år sen. men vill man ha cleint ljud så finns det inga genvägar till det perfekta ljudet. hha.. kan inte säga att ja är bra på att mixa heller men.. /Quizze
http://www.myspace.com/quizze
Quizze har helt rätt, varje låt behöver oftast en enskild mixning, för att då det precis som DU vill ha det. det här är ett rätt så neutralt sätt att mixa på du får ett skönt ljud helt enkelt. det funkar! men efter ett tag när du har använt dig av det här så kommer du inse och lära dig att varje låt behäver en enskild mixxning. men som sagt, är du nybörjare, och inte lyckas få till ljudet är den här tråden guld för dig!. Mattheew, När du lägger på alla andra inställningar så har dem en tendens att gör störande brus, genom att lägga på kill the mic rumble senare gör att den filtrerar på bort dessa ljud också och du får i resultat ett cleanare ljud!. chea.
Ska slänga upp en acapella med Ängaliks mix strax, så får ni höra hur det låter .
soundcloud.com/brormusk/sets
din reverb är väl salvador ? kände igen de , eller bara jävligt lika
Det är ju bättre att slänga på de-esser + kill the mic efter man lagt på compressor OSV! Eftersom det bildas störningar och S ljuden blir högre beroende på vad för compressor man lägger på och hur mycket man höjer accapellan osv .. Två Upp / dMS
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Kill the mic rumble är det första du ska göra för att inte komprimera brumiga fotstamp osv och jag brukar alltid köra de essern före kompressorn för att inte få obehagliga F. doc kör jag waves Rde esser fet ej hur ftt funka.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag brukar aldrig lägga på effekter som ängla förklarar att man ska i denna tråd! Jag lägger alltid effekterna i mixern .. jag använder ochså waves r de-esser :) Grymt bra!
Glöm inte att tipsa om en bra EQ! Under Filterfliken finns "Graphic Equalizer", där brukar jag välja 30-bandaren (du kommer först till en flik med tio knappar att vrida upp och ner, men du kommer se att det finns två till flikar som är på 20 och 30 knappar) och leka tills jag hittar ett sound som passar min röst bra :) Om S-ljud och liknande störande ljud fortfarande finns kvar på accapellan kan jag rekommendera "Hi cut", vilket givetvis klipper lite högre frekvenser (vilka S-ljud och F-ljud och liknande ligger på). När du valt Hi-cut kommer knapparna till höger byta plats, så dom hamnar lägre. Om ni lyssnar då låter ljudet lite "Low-Fi", dvs lite ihåligt, enligt mig. Det du kan göra då är att höja dom litegrann för att avlägsna det ljudet, högre frekvenser kommer fortfarande kapas lite beroende på hur mycket du höjer dom. OBS! Ta "min guide" med en nypa salt, jag är rätt ny på mixing, kan ha skrivit fel på nånting men kolla upp det och kom ihåg att EQ är ett grymt bra verktyg, vare sig man vill få till ett speciellt sound eller bara förbättra kvalitén på sin accapella. Om någon märker något fel jag skrivit eller har bättre idéer får dom gärna skriva. För övrigt tyckte jag Änglaliks guide var skitbra! :) Tack! Peys!
Hej
DMS-Music P14
Vad har du för mixer? Många mixers som råkar finnas i hemmastudios är nämligen dåliga kvalitétsmässigt, och därför mixar de flesta i programmet som Änglalik visar istället. Till exempel
Behringer Xenyx 802 är lite standard i många hemmastudios, men den kan t. ex. gå sönder lätt och ger inte den bästa mixen.
Hej
hahahaha Hypnoz: jag menade SJÄLVKLART mixern i musik programmet adobe audition 3.0 som jag använder! Finns mixer i dom flesta musik program. Använder en mixer alltså som man kopplar till ljudkortet det är bara överskattat om man inte har en mega studio! Peace
DMS-Music P14 Så självklart är det inte om du bara skriver "mixer" ;)
Hej
okej då ;) hehe :) men det var de jag menade iallafall! piiz
Haha :) Ser dock ut på din myspace som du har en rejäl studio ;)
Hej
inte min, hehe ;) Men har rätt soft grejer här hemma ändå!
En fråga, är cool edit pro 2.0 gratis? Om det kostar, isf. Hur mycket kostar det? :)
Cool edit pro finns inte och köpa. Det heter adobe audition 3.0 nu,
Ängla's mix
http://www.speedyshare.com/files/24594392/mixtest1.mp3 Min "basic" mix
http://www.speedyshare.com/files/24594393/mixtest2.mp3 Såhär är min basic mix gjord. Dynamics Processing, VocalComp, -24, +12dB Fast.
Efter det glider vi till Filters, Graphic Equalizers. Egentligen brukar jag ha en hemgjord där, annars tar jag Vocal Presence (Boost). Efter det glider vi tillbaka till Dynamics Processing, och tar en De-esser (High S). Efter det går vi till Delay Effects, Reverb och där tar vi en Vocal - Natural Reverb.
På mina adds brukar jag istället för att använda "VocalComp, -24, +12dB Fast" tar jag "ElecGuitGate" då den tar bort små ljud i spåren, och när jag lägger adds så flåsar jag som en idiot mellan addsen, vilket denna effekt tar bort åt mig utan att behöva silence'a detta manuellt. Ba' ett tip för er newb's. :)
Nu ska vi även inte gnälla på acapellorna då versen är ungefär 8 månader gammal. :O
Wurrup?