Studioprylar osv.
Diskuterade me farsan igår om att producera musik lite mer seriöst och försöka lära mig det ordentligt. Nästan uteslutande hip-hop då. Han gick med på att sponsra mig lite så tänkte att jag måste kolla upp vad som kan behövas. Hittills har jag bara lekt lite i FLStudio i nått år och funderar på vad för mer saker man kan behöva för att komma längre. Jag undrar vad som behövs för att få ut bra ljud och eftersom jag inte har bra koll på studio-prylar och sånt så frågar jag er =) Jag funderar bl.a. på vad jag kan behöva köpa in för utrustning och om jag ska fortsätta i FLStudio, annat program eller köpa en MPC? Vad tycker ni? För/nackdelar ;) Jag har verkligen inte bra koll när det kommer till sånt här. Jag har både bra utrymme (en lokal) och ganska bra kapital.
börja med ett ljudkort o monitorer. en midiklaviatur om du inte redan har en. trivs du i Flstudio så finns det väl ingen anledning till att byta.
Ljudkort, exempel på ett bra ljudkort? Monitorer som skärmar? Flera datorskärmar alltså? :) Grejen är bara den att eftersom de flesta "proffsen" inte verkar använda FL så blir man orolig att de är svårt att få ut mycket av programmet. Vet att bl.a. 9th Wonder använder det men inte så många fler.
Haha fan va blåst jag säger när du snackar om monitorer och jag tänker datorskärmar. Fan jag går IT får skylla på de. De där ljudkortet är riktigt bra hoppas jag? =) Midiklaviatur fan sånt har jag inte heller koll på. Länka gärna har kikat runt lite på google men vill helst att någon tipsar mig, så man inte stöter på problem med dem sen.
Ja, RME Fireface är ett riktigt bra ljudkort.
//Spliffan
Spliffan, så om man ska fortsätta använda FLStudio.. ska man koppla in den där skiten i datorn? ;o Ser jävligt stor ut. Känner mig jävligt vilsen, har läst på länken men de antar väl att sånt är underförstått.
Försök hitta så mycket information som möjligt och tänk över dina framtida behov, det är bättre att vara väl förberedd innan eventuella inköp så du inte inser efter nån månad att du köpt helt fel, det kan bli både dyrt, trångt och störa kreativiteten.
Johnny-V8: Tack. Klart jag kommer ta reda på mera innan jag eventuellt köper något men det vill veta lite vad de är för grejer jag bör sikta in mig på. Jag har ju verkligen inte mycket koll alls. Jag vet väl ungefär vad de är för grejer men inte mer än så. Inte vad det ska kosta, vad som är bra grejer och vad som egentligen funkar till vad och sånt. Därför frågar jag för att få tips på grejer folk VET ÄR BRA :)
lite onödigt att köpa ett ljudkort för typ 9k i början? :P
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.
mattheew, jadu nu har jag hållit på ett tag och det är inte jag som kommer stå för kostnaderna. Jag är verkligen ingen pappa betalar-pojke men när jag har seriösa intressen som han delar med mig så är han inte sen att hjälpa mig ekonomiskt =) Mitt intresse för att producera musik och sånt kommer nog aldrig försvinna. Bara gå i perioder och om man verkligen känner att man inte behöver prylarna längre så går det nog ganska bra att kränga iväg dem sen?
matthew: Ja antingen kan man ju se det så, eller så ser man det som onödigare att köpa nytt ljudkort varje år. Det blir förmodligen dyrare i ett större perspektiv... Fast iofs, kommer man aldrig behöva spela in 30 kanaler audio samtidigt kan man ju fundera över om det är rätt kort...
Jag menar det att om du har hållt på ett år, utan hårdvara så betyder inte det att du automatiskt kommer fastna för hårvara som kräver ett ljudkort för 9000. Jag har verkligen inte en pappa som betalar allt, men står för mina intressen men ett ljudkort för 9000 efter ett år skulle han nog fnysa åt. Jag säger inte att du ska köpa ett dåligt ljudkort, men ett ljudkort för 4000 funkar nog till en börjar skulle jag gissa på. DU behöver nog inte köpa ett nytt varje år då heller.
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.
mattheew: Tack. Det är just därför jag frågar. Jag har ingen koll på sånt här. Jag vill att det ska vara bra grejer men det behöver absolut inte vara det bästa om jag inte behöver det. Vilket jag inte tror. Finns det några saker man bör tänka på i alla fall? Förrutom det som redan nämnts?
Att alla delar i din dator är kompatibla med det du tänker köpa är en bra början. Och hur många in/utgångar du kan tänkas behöva.
Redaktionen
2008-05-28 13:54
efter ett års pillande för mig behövde inte jag ett ljudkort för 9000 pickadoller.. inte ens ett för 4000.. skulle ha chillat lite me priserna.. bara för att det inte e du som står för kosingen så betyder det inte att det e skitsamma.. så skulle inte jag se det iaf..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com http://www.danielmeyer.se
Jag håller med dig 370HSSV, mitt ljudkort kostade 1500 och jag behöver något dyrare än på ett tag
Håller med 370HSSV 1 år är inte särskilt lång tid. Löper man ett ljudkort för 9 lax så så ska man man fan lägga sitt liv på musilen, inte bara som ett intresse, in my opinion...
"I gonna slash and gash, cut another hole in your ass<br>spill blood on the walls and play tennis with your balls<br>If the phone rings, don't answear the call<br>Im a slit your throat, fuck you like a ghost<br>cut your foreskin off and make a winnercoat.......PEACE" Spöket i Scary Movie
OKej okej :) Tycker också 9k är mycket, tror inte pappa skulle gå med på det än. Han vill nog se att jag utnyttjar prylarna först. Tack alla i alla fall. Vet lite mer nu i alla fall ;)
jag tycker du ska fråga dig själv vad du vill göra och vad du behöver för att göra det. Väldigt basic så behöver du bara en eller två ingång på ljudkortet för å spela in. behöver du mer längre fram så går det ju köpa en mixer eller ett nytt kort då. Ett par okey monitorer. Ett enkel midi keyboard eftersom de flesta funktioner ligger redan i dit program. Och Fl studio är väldigt bra med bra gratis vst pluggar som fungerar nog så bra som "riktiga" dyra.
Jag skulle rekomendera något liknande det här:
JJlabs MidiPlus Jr 695kr
ESI nEar05 EX 2495kr
Mbox 2 Mini (+Pro Tools Le) 2995kr
för totalt 6185kr.
letade runt på
jam.se sök efter namnen så hittar du mer info om de. problem å länka från jam :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ett tips! Kolla igenom den. Lite gammal kanske. tror videon är från 2005/2006. Men mycket är samma! Och Tee är alltid skön :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag började göra musik för ca 6 år sen och mitt ljudkort går på runt 1000kr.. och den första tiden körde jag på en sketen dator utan några speciella saker.. det hela beror ju på vad man vill göra och vad man vill uppnå, kom fram till det först. man måste hitta sin grej och man behöver inte det bästa för att få det att låta bra. så tänk igenom noga innan du gör inköp. läs och lär dig själv om allt omkring. stressa inget utan kör på tills du känner att du vet vad du behöver
Angående MPC så kan du ju ta en titt på Youtube och checka när folk leker med sina MPCs för att se hur det kan gå till litegrann.