I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kick med mycket bas + basgång?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-05-20 15:50

Kick med mycket bas + basgång?

Hur fan gör ni för att det ska låta bra? att ha en kick med mycket bas + basgången verkar vara omöjligt att få att låta bra... har testat massa och EQ osv

Hur ska man göra? ska man göra kicks via basgången så att säga? att man ritar ut en melodi för kicken?

Det blir inte lika bra tror jag

2008-05-20 16:46
Enkelt. Du ska inte ha en kick med mycket bas tillsammans med en tung basgång.
Har du en tung bas så ska du ha en kick som inte är så tung i sig. Låt basen utgöra botten i kicken helt enkelt (genom att trigga kick och bas samtidigt). Alternativt en lätt basgång och en tung kick.
Sedan kan du skicka både kick och bas till en sub-bus och köra kompressor på den för att få dom att sitta ihop lite bättre.
//Spliffan

2008-05-20 16:49
Alternativt om du verkligen vill ha en tung bas och en tung kick så kan du köra en kompressor på basen och styra den med kicken via sidechain (på kompressorn), så komprimeras basen ihop när kicken slår in, och lämnar lite utrymme för den (kicken alltså).
//Spliffan

2008-05-20 16:55
Hm okey, låter drygt. Ska testa att rita ut en basmelodi som går samtidigt med kicken får se hur det låter

2008-05-20 19:16
Det är väl ganska basic att lägga så att basen kommer när kicken slår
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2008-05-20 19:26
så har jag iaf inte gjort innan :)

2008-05-20 20:00
lånar tråden lite:P

Jag har problem med att lägga ut en basgång, några tips?
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2008-05-20 22:44
ja, träna.. det e det enda sättet att bli bättre. Man kan inte bli bättre av att fråga, man kan lära sig hur men inte att. Hoppas ja förstod frågan rätt

peace
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-21 00:14
mattheew: om det är lite svårt att höra så att den blir rätt, om du ska lägga det på en sampel t ex. Så kan det vara lättare att ta ut ackorden eller melodin på piano först.. brukara jag göra
www.soundcloud.com/hjalleprod

2008-05-21 00:40
tack ideeric, jag testar det :)
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2008-05-21 07:44
sidechaina är det bästa du kan göra. då blir det en mycket cleanare mix också!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-21 09:29
Alternativt lägga en tung basgång men sen inte ha så mycket bas i kicken utan istället trycka på ganska hårt i ca 6khz för att få den lite smattrigare. Brukar funka för mig iallafall.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2008-05-21 11:23
säger som några andra, sidechaina en kompressor. Kicken som keyinput på en kompressor på basen. Då kan du trycka ner basen när kicken slår. Väldigt användbart och ganska enkelt.
Its Tricky!

2008-05-21 13:18
Funkar väll med sidechaintemplate i FL studio. Lägga basgången i chan 1? right?
http://www.myspace.com/neckshotproductions<br>Fuck Flyckt

2008-05-22 04:28
Jag brukar ge mer runt 2 kilo ner mot 500 i bastrumman ( beroende på sett ) och sedan basen, köra subb 60 - 70hz, för att få en " SnärtigzUbb" som vi kallar det på ön, men sedan mixar inte jag dunka dunka musik heller.
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2008-06-02 11:10
spliffan sa de

2008-06-02 12:48
Innan du börjar på låten så måste du bestämma dig vilket som skall vara lägsta elementet. I house är det nästan alltid kicken, i dnb nästan alltid en sinus sub men i hiphop kan det vara både och.

För mig som gör nästan uteslutande dnb så blir det alltid en sinsub som är lägst ~30-85 Hz, inga andra vågoformer låter bra under 90 Hz ändå. Kicken brukar jag skära precis under 90 Hz. Det är skitviktigt att hålla isär frekvensområden i låga basområdet. Anslaget i kicken ligger som redan skrivet runt 1000-3000 Hz. Vill du ha en kraftig kick, se till att transienten på den kommer med.

Så mitt tips är i princip att lägga en sinsub från ~30 - 80 Hz, sedan kicken med grundton kring 90. lämna utrymma för en ytterligare bas som du frekvensmässigt lägger ovanför kicken.

Sidechain är bra med, men tycker det kan bli lite flåsigt.