Hur samplar ni?
Hallå.
Jag är lite nyfiken hur ni går till väga när ni samplar? Skulle vara intressant att få andra synvinklar på femman.
Min metod:
Verktyg - Ett stycke sample. Cubase.
Antingen hittar man bpmet på hela stycket eller så klipper man sönder det vid hitpoints. Dvs starka slag - kagge, virvel eller stark hihat. Oftast blir det sönderklippt eftersom det ger större frihet. Sen läggs det ut i sequencern och skapar en rytm eller melodi. Det brukar oftast bli mycket hack och digitala klipp så då arbetar jag med timestreching för att justera längderna osv.
När det är färdigt så tar jag en funderare angående pitchen - ska den upp eller ner? Kan pitcha helheten eller individuella toner/rytmer. Oftast brukar jag inte röra den med än en liten ters (tre halva tonsteg)
Något jag på senare tid har börjat exprimentera med är reverse. Har börjat få sköna melodier med hjälp av det här. Samplingarna blir mer unika märker jag. Sist men inte minst lägger jag på effekter av olika slag. Har fått en viss kärlek till ett visst delay med en LFO-sweep effekt på.
Ge gärna synpunkter och dela med er av andra tips.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|