I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-04-15 22:31

Monitorer

Jag har en bärbar pc med vista. Jag har ett audiophile externt usb-ljudkort (som jag köpte på tiden jag fortfarande hade xp på en annan dator) och ett par fostex pmo.5 mkII monitorer. Jag får inte monitorerna att fungera.

Hur ska jag gå till väga?

The Dude minds!

2008-04-15 22:34
Du får nog berätta lite mer om man ska kunna hjälpa dig :)

har du testat att koppla in monitorerna till någonting annat än datorn för att se om dom funkar? samma sak gäller datorn, har du kopplat några andra monitorer/högtalare och kollat så dom funkar? Testat att byta kablar osv? Säker på att du har kopplat rätt? När funkade dom sist och när dom gjorde det, var det samma ljudkort som du använder idag?Som sagt, finns ju några alternativ...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-15 22:40

kopplar jag in lurar till datorn så funkar det prima. monitorerna köpte jag idag så jag tror inte att det är fel på dom. datorn dito. ljudkortet har jag aldrig använt tillsammans med monitorer förut.

The Dude minds!

2008-04-15 23:15

okej jag har nu laddat ner drivrutiner till ljudkortet och det funkar korrekt. monitorerna fungerar inte än dock. någon som vet vad jag ska göra? om jag kopplar in sladdarna från monitorerna till ljudkortet i input, var ska dom då sitta på ljudkortet?

The Dude minds!

2008-04-15 23:15
Okej, kopplar du in lurarna på samma utgångar som monitorerna? För isåfall är ju felet i monitorerna, eller kablarna till monitorerna. Har du möjlighet att koppla in monitorerna till någon stereo eller något som inte har med datorn att göra? Ganska svårt att koppla ett par monitorer fel så länge du inte har mixer eller någonting mellan så jag antar att felet inte ligger där.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-15 23:17
om jag kopplar in sladdarna från monitorerna till ljudkortet i input, var ska dom då sitta på ljudkortet?
Monitorerna ska givetvis kopplas från output på ljudkortet till monitorerna, du vill ju att ljudet ska UT från ljudkortet, right? Testa detta

2008-04-15 23:22
jo jag vet. men jag var tvungen att fråga för det innebär att jag har köpt fel sladdar.
The Dude minds!

2008-04-15 23:27
Okej, jag tror nog att ditt problem är löst så länge du skaffar nya kablar. God afton!

2008-04-15 23:30
det är förmodligen där dilemmat ligger ja. tack för hjälpen!
The Dude minds!

2008-04-16 00:55
i monitorernas bruksanvisning brukar det stå ganska tydligt hur de vill att man ska göra. Hoppas det löser sig.

2008-04-16 14:49
det var fel sladdar. va och bytte imorse och nu är ljudet sublimt. tack för hjälpen! johnny-v8 du ska dessutom ha bigups för att du kan svaret på allt i varenda jävla tråd här i producentforumet.
The Dude minds!

2008-04-16 19:44
ljudet sublimt?!?!?!? whut?
www.discotheque.se