I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2008-04-04 16:45

Klurigt problem?

Hallå!

Har sprillans ny utrustning och jag tror att det är något som står helt rätt till.

Jag har en ny dator som ska vara ganska bra,
Focusrite Saffire LE externt ljudkort/mikpreamp
Röde NT2-A mikrofon / puffskydd
Hörlurar

Operativsystem - windows Vista
Inspelningsprogram - Adobe Audition 3.0 eftersom jag inte fick igång Cubase SX3

Okej över till "problemet?". Jag sätter in mikrofon sladden i miksladden längst ner till vänster på focusrite saffire LE kortet (om du inte vet var jag menar kolla på en bild på ljudkortet HÄR) och sedan trycker jag på den lilla knappen och då lyser en liten rödlampa. Jag tala i mikrofonen och höra mig själv i hörlurarna/högtalarna, och justera volymen på ratten högst upp till höger på ljudkortet. I Adobe Audition har jag valt Focusrite Saffire som ljudkort i inställningarna och när jag reccar så är Rec 1 mono vald som input. Om jag tar Stereo så kommer det bara ljud i ena högtalaren vid inspelning men INTE när man pratar i miken.

Problemet är att ljudet inte blir så bra och ganska svagt/ höjer jag mycket på ratten högst uppe till höger så blir det för högt och sämre kvalle OSV. Jag vet inte om jag gör rätt. Är inte 100procent säker på om allting är rätt inställt och så.

Någon som har bättre erfarenhet än mig?

Tacksam för svar!