I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

VSTi problem som jag jämt stöter på

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-04-02 15:40

VSTi problem som jag jämt stöter på

tja , mitt urval av installerade VSTi plugins är relativt stort men det är inte många av dem som går att använda.
jag får ofta ett felmeddelande när jag laddar in någon ny plugin, det fattas ofta någon tidigare version.
har främst problemet med native instruments. massive pluginen och absynth är dem enda av native instruments som fungerar. har nämligen installerat och försökt ladda in guitar rig, fm8, akoustik piano, battery, kore etc. har ni stött på problemet? måste man installera någon version före en annan? kompletterar dem varandra?
vill passa på att höra hur man installerar en "fixad" nexus? skulle verkligen uppskatta om någon vill ta det steg för steg, har googlat mycket på det och många verkar ha problem med det.

tänkte formatera om min dator nu i veckan och installera om versionerna, skulle därför behöva lite hjälp att lösa problemen....

en annan grej jag kom på...
när man bygger melodier i VSTi plugins i FL studio så händer det att det skorrar och distar väldigt mycket, särskilt vid användning av ljud med större/längre release, vad beror detta på och hur kan jag förebygga detta? blir det samma om man använder cubase? om inte, hur lätt är det att lära sig cubase om man har FL studio och reason erfarenhet?

det är rätt mycket som jag funderar över men det var vad jag kom på spontant, därför relativt viktigt att jag får hjälp med detta.

jag tackar så mycket på förhand, och är det något som är oklart så tveka inte att fråga :)

2008-04-02 15:56
frankie.
i regel brukar man inte behöva installera versionen före av pluggarna, ifall det inte är en uppgradering som du köpt, däremot bör du kanske köpa pluggarna för att det skall fugnera bättre.
En del crackade pluggar kommer även med en del buggar.
tyvärr. där är det ofta bara att lära sig leva med det eller att köpa dem.

jag tror att det distar för att datorn inte hänger med, de ljuden som har längre release gör nog att datorn får jobba hårdare. Ställ en högre buffert size på ljudkortet och kolla ifall det hjälper.

lycka till
värme
gazt.tumblr.com

2008-04-05 15:23
orddöv

hmm... har ingen aning om vilka pluggar som släpptes först om vi tar native instruments som ett exempel. pluggarna är inte köpta.

ursäkta min okunninghet men vad är buffert size?
några andra sätt att undvika lagget/skorrandet? kanske ett större internminne? något att föreslå? :)

tack för svar.

2008-04-06 07:58
frankie

mer internminne är alltid bra när det gäller att arbeta med ljud, film eller grafik. Men prova ställa om din buffertsize först i ditt ljudkorts inställningar så kanske du slipper skaffa mer minne.

jag ger dig en väldigt bra förklaring som användaren Tydal skrivit på studios forum

"En buffert fungerar ungefär som en kö. Ju längre kö (större buffert) desto längre tid tar det för ljudet att nå fram.

Kön fylls på genom att datorn utifrån de effekter och samplingar man valt räknar ut vad ljudet kommer att vara i varje ögonblick. I andra änden av kön plockar ljudkortet ut det digitala ljudet i en jämn hastighet. Den hastigheten kallas samplingsfrekvens. Skulle kön bli tom finns det inget ljud att plocka och det blir tyst tills datorn har lyckats fylla på mer.

Datorn fyller ju på i en ojämn hastighet (beroende på aktuell processor-/minnestillgång och hur komplicerad beräkning som krävs för stunden) och därav behovet av en kö (buffert).

Ju kortare kö man har, desto kortare blir ju tiden från det att datorn skapar ljudet tills det spelas upp (latency). Tiden räknas ut genom att dividera buffertstorleken (mätt i samplingar) med samplingsfrekvensen. Exempelvis 1024 vid 44100 Hz ger 1024/44100 = 0,023 sekunder = 23 ms.

Ska man jobba med ljudet i realtid är det viktigt med så låg latency som möjligt, och därmed kort kö och låg buffertstorlek. Skulle man ställa för låg buffertstorlek märker man det på att ljudet hackar. Datorn orkar inte fylla på kön lika snabbt som ljudkortet betar av den. Det är bara att öka bufferten eller försöka snabba upp datorn (stänga andra program som är igång, minska låtens komplexitet, köpa mer minne)."

gazt.tumblr.com

2008-04-06 11:04
låter som att det är problemet... förstår att buffertsizen är viktig men är fortfarande inte med på hur jag går tillväga för att få det rätt. vart ligger inställningarna etc.?

2008-04-06 15:51
antingen i programmets preferences/settings eller i ditt ljudkorts menyer. Kanske både och.

2008-04-06 19:40
moderator

kan inte denna tråd låsas eller skrivas om och bli en tråd gällande just buffersize?
så slipper det skrivas en massa trådar om detta sedan

gazt.tumblr.com