Två kvicka frågor angående koppling
Nu är det så att ljudingångsporten baktill på min dator inte funkar, dock funkar "den där fram"- Är båda anslutna till samma kort eller blir det skillnad i ljudet beroende på vart den kopplas? Kanske lite luddig fråga men jag hoppas den förstås Andra frågan: Bärbara datorer, går dom för sig när det kommer till inspelning? Något att rekommendera?
Whoa.nu - När Du Vill Få Dig Ett Gott Skratt
Hundsim@MySpace | Jag är smartare än du.
ah, jag förstår ditt problem.. häll i henne en flaska vin och säg att hon är snygg så går det nog vart som helst..;) Nej, skämt och cider, gäller det inbyggda ljudkort som följer med datorn är det skit samma, du lär inte få nån hifi-kvallis ändå! jag har personligen spelat in på bärbar dator i ett par år och det har funkat skitbra. Problemet är väl att bärbara datorer kostar mycket mer än en stationär med samma prestanda. Min åsikt är förvisso att det är värt det, då det är praktiskt att kunna recca var som helst. Om du ska spela in musik "seriöst" är dock ett tips att köpa dig en kondensatormick (jag rekommenderar alltid oktava mk319 då den är bra och billig, sök på ebay), sladdar, ett usb/firewire-interface (med fantommatning) och eventuella inspelningsprogram. Om du köper ett lexicon-alpha-nånting på börsen följer cubase SE med, helt ok, och ett bra och billigt kort också (en bekant har spelat in lasse berghagen med en sån setup, och det som duger för lasse, duger för alla!). hela paketet går väl på en femtusen om du väljer hyfsade grejer!
är inte G, nu vet ni det, jag vänder ryggen till allt hat/<br>är mer som E, för ni vet E det är fan MC i kvadrat.. www.myspace.com/gkmonarken
1 Det är väl samma antar jag, beror jue på hur du har koplat. 2 det e jue inte datron det hänger på , det är jue ljud kort å mic
No you!
PSG P22 Tack som fan för råden, du råkar inte kunna länka till en sida och exakt vad som kan behöva inhandlas?
1 . Det beror på ditt moderkort. Ibland kan man behöva ändra en inställning i BIOS eller ändra en bygel på moderkortet. Läs manualen. Men som PSG sa är det jävligt dålig ljudkvalité på inbyggda ljudkort oavsett, så du skulle tjäna på att köpa ett "rikrigt" om du har råd.
//Spliffan
Spliffan P29 Går sånt att fixa till bärbara datorer? Är det mycket svårare att byta där? Ursäkta att jag är så frågvis men jag kan verkligen ingenting om "studioteknik"
Bumpar min tråd med en ny fråga, finns det någon särskilt bärbar dator som ni rekommenderar för musikproduktion (men även "fritidsnöjen")?
...Som helst kostar under/runt 10.000
under 10 lax får du nog en dator som funkar ok men som du nog inte vill producera några jättestora projekt på.. men kolla runt på datorbutiken.com och se om du hittar nån bra, den jag spelar in på nu kostade ca 15000 för tre, fyra år sen men nu kan du ju få likvärdiga för ca 10 säkert..!
för ljudkort, sök på lexicon lambda på musikborsen.se, för mick kan du kolla in
http://cgi.ebay.com/Oktava-MK-319-Large-Diaphragm-Condenser-Microphone_W0QQitemZ150176684471QQihZ005QQcategoryZ21772QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262 (om inte länken funkar kan du gå in på ebay.com, klicka på "stores" och söka "by store name" på oktava, och gå in på "oktava online"s ebaystore. Du ska alltså inte in på oktava USA, för då räknas frakten från amerikat..:P
kablage köper du nog helst på musikborsen.se samtidigt som ljudkortet, du behöver en xlr-xlr-kabel. ett "bomstativ" en "shockmount" och ett "puffskydd" behövs också till micken, köp gärna ett av metall, dom är lättare att rengöra och är lite tåligare!
är inte G, nu vet ni det, jag vänder ryggen till allt hat/<br>är mer som E, för ni vet E det är fan MC i kvadrat.. www.myspace.com/gkmonarken
Ger externa ljudkort som t.ex. Focusrite Saffire LE ett lika bra ljud som ljudkort inmonterade i datorn eller är det att begå audiomässigt självmord genom att montera in en sån i datorn? Vad heter din dator då? Kan du länka till den (om den finns kvar) eller "likvärdiga" på datorbutiken.com? Tack för tipsen
N_Jack P16 Du monterar inte in den i datorn,
ett externt ljudkort kan jämföras med en extern hårddisk;
kopplas med usb/firewire sladdar.
Du behöver en preamp (ex. Focusrite Saffire som du pratar om) för att ge ström till din mikrofon, så om du ska använda dig av en professionell mikrofon är preampen ett måste.
Note: För dig musiker ger professionellt ljudkort dig inte bara fördelen med bra inspelningsljud, men också ett mycket bättre uppspelningsljud från ditt itunesbibliotek!
Tåg26 Du verkar ha missförstått frågan, frågan var om t.ex. Saffire ger lika bra ljud som ett inmonterat ljudkort eller om det är att döda ljudet. ang. Note: Jo, fast det gäller väl bara inmonterade ljudkort? Eller kan man koppla in högtalarna i t.ex. Saffire för bättre ljud också?
N_Jack P16 Jag fick för mig du syftade på ljudkortet du fått med datorn.Svar: Det beror självklart på vilket internt ljudkort du pratar om. Men faktumet att det är internt spelar ingen roll, nej. Ang. Note: Du får två 6.3mm ljudutgångar med din Focusrite Saffire. Köper du en (eller två) vanlig 6.3mm-3.5mm adapter för 20kr så får du samma ljudutgång på ditt nuvaranda interna. hur skulle det annars fungera att spela in med ljudkortet, om du inte kunde höra beatet samtidigt? ;)
Tåg 26: (taget från börsens hemsida) LEXICON Lambda: USB-ljudkort med bra funktioner – 2in/2ut • 24bit/48kHz • 2x analog in – XLR/TRS (tele) med fantommatning & inserts... innebär att han inte behöver nån preamp, om inte för att fräscha till ljudet! tror inte att min gamla dator finns kvar på internet, men wtf, känner du nån datanörd (alt. gamer) kan du fråga dem.. personligen har jag inte extrem expertis på just datorer..
hmm.. man kan säga att firewirekorten är lite tuffare, då de lättar upp datorns arbetsbörda en del (vet inte om usbkorten gör detta också?) samt att de jobbar snabbare (mer data/sekund) vilket gör att man kan spela in i hög ljudupplösning (24bit/96khz på mitt edirol fa 106 t.ex.). Dock är skillnaden marginell, och om man ska ha användning för de extra kilohertzen så krävs det att alla delar i ledet är lika mäktiga, då kedjan i detta sammanhang inte är starkare än sin svagaste länk. Det jag försöker säga är att ett Lexicon Lambda är en bra deal för 1500 och ett riktigt najs "nybörjarkort". Eftersom det är så pass billigt så är det ingen fara om du inom ett par år bestämmer dig för att fixa ett bättre.
ang din fråga:
ljudkort ingår i ljudkortet (dah..?), "mixern" ingår i form av en volymkontroll vid varje mikrofoningång på ljudkortet.
Jag har personligen aldrig förstått varför folk vill strula till det med en analog mixer (du vet en sån med en massa rattar och kanaler) som färgar ljudet innan det kommer in i datorn, då alla funktioner på en sådan mixer kan ersättas av gratisprogram i en dator, vilket dessutom är mer praktiskt då man kan ångra eventuella misstag lätt.
det sitter preamps i två av ingångarna på lambdakortet (om jag inte minns fel, de som kallas "combojack" där man kan sätta in både gitarrkabel och mickkabel), dock är dessa kanske inte helt top notch, men de duger bra (duger åt lasse berghagen, som sagt).
ergo: du behöver inte köpa till dessa saker..!
skillnaden i ljudkvalitet på dessa två hör mer ihop med att focusrite gör typ världens bästa preamps... och usb har mer latencyproblem, eller om du ska spela in/upp flera kanaler samtidigt är usb no no.
PSG P22 Tack för infon än en gång, så det enda som behövs för mitt "nybörjarkit" är en Lexicon Lambda och en någorlunda mic (samt micstativ und puffskydd)?Johnny-V8 P29 Som sagt, jag är inte så haj på den här tekniken. Vad för skillnad gör pluggar och vad är latencyproblem?
Johnny-V8 Om jag ska spela in en ljudkanal i taget och redigerar ljudet (dvs inga livestollerier) så funkar väl usb finfint? Då "försenade inspelningar" inte är ett stort problem för efterredigering
latency innebär också fördröjd medhörning, nu vet jag dock inte hur det där kortet funkar med det...
johnny har rätt där, men som du säger, när man reccar hiphop är det i princip alltid en ingång i taget.. svaret på din fråga är ja, förutom att du behöver en upphängning (shockmount) som du antingen kan köpa samtidigt som micken, eller, om du köpt mick på nätet, ta med micken till musikaffären och testa så du hittar ett som passar. Detta är nödvändigt för att det inte ska bli en massa missljud i inspelningen, eftersom ett mickstativ förmedlar en massa vibrationer i rummet in i micken.. lexicon har, på tal om latency, en funktion som brukar kallas "zero latency audition" eller liknande, det innebär att du, medans du spelar in, kan skicka ljudet direkt från mickingången ut i hörlurarna, utan att det fördröjs i alla datorns kretsar (självklart spelar datorn in signalen ändå). Detta är bra om man har en seg dator, då det möjliggör medhörning (att man hör sig själv) utan att det låter som ett eko..!
haffa en mac book med 2gb ram!
Som sagt.. skit i å använda ljudkortet som sitter i en dator.... det e crap.. satsa på ett ordentlgit musikljudkort och en bra mic.. det är grunden, sen kan du alltid bygga på setupen efter hand... Bärbara datorer fungerar bra... men eftersom det inte finns PCI-slots i en bärbar så blir du ju begränsad till externa ljudkort... vilket iof. inte är ett minus... men vissa externa ljudkort kan krångla lite... firewire lär vara mer stabilt.. som t.ex saffire har jag hört mycket bra om... medans kort från m-audio osv som kör usb ofta har klyddat för folk... vad har du för budget ? har du redan en bra stationär dator ? för isåfall hade jag tipsat om att köpa ett _bra_ ljudkort å mic för pengarna.. istället för å slösa på en laptop för 10lax å sen fattigare ljudkort å mic...
PSG P22 analogmixerbord kan vara bra för att enkelt kunna ha bättre å enklare kontroll över ljuden....
t.ex om du kopplar monitorer direkt till ett ljudkort så kan det va jobbigt med vissa ljudkort att sköta volymen.. typ behöva gå in med musen i volymkontroller och ändra volymen... å sånt är kaos...
samtidigt kan ett ljudkort ge ifrån sig höga "knäpp"-ljud när man stänger av och på datorn som kan skada monitoerna om man inte stängt av dem innan man stänger av datorn....
dessutom, beroende på hur man koppplar, så kan man ha mer kontroll hur högt man hör micen i lurarna osv...
inspelningen sköter jag på preampen... medans hur högt man hör micen sköter jag på mixerbordet...
så allt som ska spelas in går direkt in i ljudkortet.. på så sätt färgas inte ljudet från mixerbordet osv..
medans allt som spelas upp i monitoerna å i hörlurarna från micbåset regkleras från mixerbordet....
smaksak i guess.. men tycker iaf att man har bättre kontroll å ha nånting framför sig .. fingertoppskänsla.. istället för å pilla med en mus in i menyer å sånt...