I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rekommenderade physmod pluggar

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2008-03-11 13:24

Rekommenderade physmod pluggar

Physmod är en förkortning för fysisk modellering. Och vad innebär detta? Ett riktigt instrument låter på ett speciellt sätt beroende på hur instrumentet har konstruerats. Detta försöker physmod pluggar att efterlikna på olika sött. Resultatet kan i vissa lägen vara rätt så cpu knaprande, men ljudet blir därefter fett som fan!

Så låt mig ta upp några exempel på physmod synthar som är väl värda att provas. I denna omgång så tar jag upp några från Soundfont.it's sortement. Mer kommer i mina poster som följer denna.

MrTramp
Vi börjar med lite elpianion då, MrTramp är en mycket naturtrogen imitation av ett Wurlitzer elpiano. Rätt så enkelt ljud men ändå så naturtroget! Namnet kommer från gruppen Supertramp som använde dettta instrument flitigt.
Exempel 1
Exempel 2

MrRay
När Mda Epiano kom ut så vart folk imponerade av dess ljud som var samplat men ändå höll god standard för att vara 2000. MrRay är en helt fysisk modell av ett Rhodes elpiano, och finns i flera olika varianter. Namnet MrRay kommer från Ray Charles som trakterade detta instrument under sin livstid med stor finess..
Exempel 1
Exempel 2
Exempel 3

ORGANized Trio
Är Native Instruments B4 för dyr för dig? Då är detta något att sukta efter. Denna orgel är väldigt naturtrogen i sin klang och sitt framförande. Det är en Hammond B3 imitation som låter dig spela på 3 manualer (2 händer + fötter) genom olika MIDI kanaler. Styrkan i dess ljud är att det har ett väldigt mjukt och följsamt ljud, som gör att denna orgel hamnar i en klass för sig!
Exempel 1
Exempel 2
Exempel 3

Miles'tone

Detta är en av de mer intressantare physmod pluggarna. Dess ljud är tveklöst enormt charmigt och otroligt svängigt om det används på rätt sätt. Så vad är det här jag hypar så mycket? En ... trumpet VSTi som faktiskt låter realistiskt! Miles'tone kommer från Miles Davis som i mitt tycke var en av de allra bästa trumpet virtuoserna genom tiderna.

Exempel 1
Exempel 2
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)