I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-03-05 11:56

Compressor i FL

Det var ett bra tag sen jag använde mig av fl, men tvingas nu till det av olika anledningar. Lite jobbigt eftersom jag var helt van vid logic. Hur som helst, vet nån hur man skickar t ex alla trummor till en och samma ''send'' för att sen lägga på t ex compressor?

Tack på förhand.

The Dude minds!

2008-03-05 15:35
öppna kanalen och i högra lilla rutan längst upp sätter du det mixerspår du vill att trumman ska hamna på...
sen går du in på den kanalen i mixern o sen får du lista ut själv...
/Este G
-In Yo Area

2008-03-05 15:46
Bild

Länk

1. Där är själva Sequencern där du förmodligen har dina trummor och ljud. klicka på panelen där det står "trummor Etc" så får du upp ett fönstret "Channel Settings"
  2. I hörnet på Channel Setting står det "FX" den berättar till vilken kanal i mixern du skickar ljudet. välj där 1.
  3. Tryck Sedan F9 så får du upp själva mixarn. Tryck där det står "Instert 1" det är kanal 1.
  4. Här väljer det smaskens som ska in. Tryck på pilen som pekar neråt och select. sedan väljer då du eventuellt "Fruity Compressor"
  5. Du får då upp själva kompressorn och du kan ratta lite på den för att hitta rätt ljud. eller höger/vänster klicka på pillarna <> för att välja ett redan befintligt lägge.
  6. Rock ON
Imorgon blir idag igår.

2008-03-05 17:41
Ni ska ha tack.
The Dude minds!

2008-03-05 19:24
En till fråga bara, om man vill mixa trummorna var för sig först. Går det? Och sen skicka allihop till samma kanal.
The Dude minds!

2008-03-05 19:40
vet inte, men du kan väll ha dem på olika kanaler?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-05 19:50
funkar kompressorn på samma sätt då? det lär den inte göra, om man vill ha det som ett trumset så borde man väl ha alla på samma kanal-->kompressor?
The Dude minds!

2008-03-05 20:35
""En till fråga bara, om man vill mixa trummorna var för sig först. Går det? Och sen skicka allihop till samma kanal.""

ja alltså om du bara ska göra trummor så har du ju master kanalen som alla ljuden även hamnar i.
så du kan ha ljud på kanal 1 och 2. reverber etc. sen lägga nåt på master kanalen som påverkar alla.

funkar kompressorn på samma sätt då? det lär den inte göra, om man vill ha det som ett trumset så borde man väl ha alla på samma kanal-->kompressor?

då borde du väll det? fatta inte riktigt.
men du kan ju slänga upp hur många kompressors som du vill.
Imorgon blir idag igår.

2008-03-05 21:36

ja det går att processa trummorna för sig och sedan skicka dom till en gemensam kanal

du har juh send kanaler!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-05 23:12
=) ah missade det.
Imorgon blir idag igår.

2008-03-06 00:29
noel, det var det jag undrade. hur skickar jag dom till sendkanalerna, för att lägga på bl a kompressor där.

Mimik, jag kan ju inte lägga alla trummor o hihats i samma kanal och sen t ex reverba. då låter det skit. jag vill mixa dom var för sig, och sen tillsammans.
The Dude minds!

2008-03-06 00:36
Nu när jag ändå håller på så kan jag likagärna fråga vad sidechain control är, som automatiskt står i mixern. man kan inte lägga instrument/ljud i den kanalen eller?

Fan vad jobbigt att lära sig massa nya begrepp.
The Dude minds!

2008-03-06 00:37
eller det är bara på kanal 2 som den står installerad.
The Dude minds!

2008-03-06 01:01
Lägg alla på separata reglar och bussa ut dom till en kompressor?
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2008-03-06 03:51
du har reglar! tex när du står på mixer kanal 1 så kan du välja hur mycket av den som ska skickas till mastern + send kanalerna. Dra den till 0 på mastern och skicka den till send kanalen ist och sen via senden till mastern

2008-03-06 12:57
Nu hittade jag som först hur man skickar till senden.

Ska jag göra såhär?
Mixa ljuden för sig, sen skicka dom till ''send'', mixa tillsammans där? Funkar det?
The Dude minds!

2008-03-06 13:05
Så nu tror jag att jag har fattat. Det enda jag inte vet är vad pilarna är på kanalerna i mixern, dom pekar uppåt och man kan klicka på dom så dom blir orangea. Nån som vet?

Alla andra, tack så mycket.
The Dude minds!

2008-03-06 16:58
klart du kan routa ut en grupp olika mixerspår till ett annat broder....

läs hjälpsidorna.
/Este G
-In Yo Area

2008-03-06 19:48
det är ju bara att skicka dom olika trumljuden till olika. sen om du vill lägga kompressor på allt äre ju bara å använda sej av mastern, väldigt simpelt:p
hahaha

2008-03-06 22:39
men larfer då påverkas juh allt! gah han vill bara group mixa trummorna och nu har vi givit han en förklaring, sluta krångla!

2008-03-15 15:08
ah, tack så mycket för dom bra svaren. men vad är dom små orangea pilarna längst ner på kanalerna i mixern?
The Dude minds!

2008-03-15 15:09
och kan jag kopiera patterns på nå vänster?
The Dude minds!

2008-03-15 20:37
dom oranga pilarna är för att aktivera send =) och rattarna för hur mycket du vill skicka av signalen